Canalblog
Suivre ce blog Administration + Créer mon blog
Formation Continue du Supérieur
14 avril 2015

État du monde arabe - Mathieu Guidère

État du monde arabe - Mathieu Guidère
Dresser l’état du monde arabe, un pari audacieux étant donné les évènements et la complexité des situations locales : déploiement du groupe Daech, attentats de Paris et de Copenhague en 2015... Avec un focus sur "l’état des forces islamistes".
Depuis le Printemps arabe et malgré la mort de Ben Laden, le monde arabe est plongé dans un nouveau cycle de violence, dont l'épicentre ne cesse de se déplacer, de la Libye au Yémen, en passant par le Sinaï, la Syrie et l'Irak.
Après le temps de l'espoir démocratique, les pays arabes se sont trouvés confrontés, à des degrés divers, à la menace terroriste et au risque de guerre civile. Dans un contexte international marqué par un retour de la guerre froide et des crises à répétition, les perspectives d'avenir sont plus que jamais incertaines. Partout, l'instrumentalisation du religieux produit des monstres qui finissent par se retourner contre leurs créateurs.
Cet ouvrage fait le point sur l'état actuel du monde arabe en proposant des clés pour comprendre les mécanismes en jeu dans les crises complexes que traversent les sociétés contemporaines.

Mathieu GuidèreDocteur en linguistique de la Sorbonne, diplômé en traduction et agrégé d’arabe, il a été tour à tour professeur résident à l’École spéciale militaire de Saint-Cyr (de 2003 à 2007), puis professeur détaché à l’Université de Genève (de 2007 à 2011) avant d’être nommé professeur d’islamologie à l’Université de Toulouse 2 (depuis 2011). Il a publié une trentaine d’ouvrages sur la langue, la culture ...
voir bibliographie et collaborations...

14 avril 2015

Book ‘Teaching in a Digital Age’ now ready and available

imageBy . IT’S OPEN! IT’S FREE! IT’S ONLINE! IT’S READY!
For the last two weeks I have been frantically re-editing my online open textbook, ‘Teaching in a Digital Age.’ I am relieved and pleased to announce that the book is now finished – or at least as finished as an open online textbook will be, as it’s possible, indeed essential, to continue to add or remove materials to keep it up to date.
So if you get the chance, log in to the book, have a look at it, and, if you can find the time, send me your comments.
The target group
The audience I am reaching out for are primarily:

  •     college and university instructors anxious to improve their teaching or facing major challenges in the classroom,
  •     school teachers, particularly in secondary or high schools anxious to ensure their students are ready for either post-secondary education or a rapidly changing and highly uncertain job market.

Different ways to use the book
The book will download in epub, pdf, and mobi versions, so it can be printed out or the whole book can be downloaded, for straightforward reading.
It can also be downloaded in xHTML, Pressbooks XML, or WordPress XML from the home page, so it can be edited or adapted for secondary use.
The book is written on the assumption that most reading will be done in chunks of one hour or less, so each section of a chapter can be completed in one hour at the maximum (some sections will be much shorter). More...

14 avril 2015

Why LinkedIn Matters

By Michael Feldstein. A few folks have asked me to elaborate on why I think LinkedIn is the most interesting—and possibly the most consequential—company in ed tech. More...

14 avril 2015

LinkedIn: I Told You So (Sorta)

By Michael Feldstein. At the time, Coursera was the darling of online ed startups. Since then, it has lost its way somewhat, while Lynda.com has taken off like a rocket. Which is probably one big reason why LinkedIn chose to acquire Lynda.com (rather than Coursera) for $1.5 billion. More...

14 avril 2015

GSV 2015 Review

By Michael Feldstein. The basic underlying theme of the 2015 GSV Ed Innovation conference is “more is more.” There were more people, more presentations, more deal-making, more celebrities…more of everything, really. If you previously thought that the conference and the deal-making behind it was awesome, you would probably find this year to be awesomer. If you thought it was gross, you would probably think this year was grosser. More...

14 avril 2015

Research instruments investigating Self-Directed Learning in #MOOCs #SDL

Inge Ignatia de WaardBy Inge Ignatia de Waard. In reply of a question asked by the inspiring colleague and rising academic Bernard Nkuyubwatsi from the university of Leicester, I have grabbed my three research instruments and put them on Academia, here.
These three research instruments, or better: these three inquiry's to collect data related to my research, are related to three phases in my main study:
  • Pre-course - using online survey questions;
  • During course - using learning logs to capture the actual learning and reasons behind directing the learning as perceived by FutureLearn participants
  • Post-course: one-on-one interviews, investigating the reflections learners have after having finished the course. Read more...
14 avril 2015

Lehre an Hochschulen: Sind Professoren zu gut für Bachelor-Studenten?

SPIEGEL ONLINEVon Volker Hauke und Wolfram Koepf. Die nervt, die Lehre! Professoren wollen forschen, doch die Uni verlangt, dass sie auch unterrichten. Sollen Lehrstuhlinhaber nur noch zu Master-Studenten sprechen? Ein professorales Pro und Contra aus der Hochschulzeitschrift "duz". Mehr...
14 avril 2015

TV-Serien als Karriere-Ratgeber: Wie sich Frauen an die Spitze kämpfen

SPIEGEL ONLINEVon Anne Haeming. Frauen, die Karriere machen, als sei es das Normalste der Welt? Gibt's - im Fernsehen. Hier können Sie von 14 Serienheldinnen lernen, wie es nach oben geht und wie sich Abstürze vermeiden lassen. Mehr...
14 avril 2015

Universität Kapstadt: Weg mit dem Kolonialisten!

SPIEGEL ONLINEErst wurde er mit Kot beschmiert, jetzt kommt er ganz weg: Die Uni Kapstadt trennt sich vom Denkmal für den Briten Cecil John Rhodes. Studenten hatten mit wochenlangen Protesten den Sinneswandel erzwungen. Mehr...
14 avril 2015

Transsexualität im Beruf: Und dann kam Andrea

SPIEGEL ONLINEVon Nike Laurenz. Vor sechs Jahren machte Andrea Krieger an ihrer Arbeitsstelle ihre Transsexualität bekannt. Als Transfrau konnte sie sich nie mit ihren männlichen Geschlechtsmerkmalen identifizieren. Sie erhielt überraschend positive Reaktionen. Mehr...
Newsletter
49 abonnés
Visiteurs
Depuis la création 2 783 504
Formation Continue du Supérieur
Archives