
I never do this. I had no choice this time. It is required. An assignment. Read more...
By Michael Feldstein. In part 1 of this series, I talked about some design goals for a conversation-based learning platform, including lowering the barriers and raising the incentives for faculty to share course designs and experiment with pedagogies that are well suited for conversation-based courses. Part 2 described a use case of a multi-school faculty professional development course which would give faculty an opportunity to try out these affordances in a low-stakes environment. In part 3, I discussed some analytics capabilities that could be added to a discussion forum—I used the open source Discourse as the example—which would lead to richer and more organic assessments in conversation-based courses. But we haven’t really gotten to the hard part yet. The hard part is encouraging experimentation and cross-fertilization among faculty. More...
By Michael Feldstein. In the first part of this series, I identified four design goals for a learning platform that supports conversation-based courses. In the second part, I brought up a use case of a kind of faculty professional development course that works as a distributed flip, based on our forthcoming e-Literate TV series on personalized learning. In the next two posts, I’m going to go into some aspects of the system design. More...
By Michael Feldstein. In the first post of this series, I identified four design goals for a learning platform that would be well suited for discussion-based courses:
I also argued that platform design and learning design are intertwined. More...
By Michael Feldstein. Reading Phil’s multiple reviews of Competency-Based Education (CBE) “LMSs”, one of the implications that jumps out at me is that we see a much more rapid and coherent progression of learning platform designs if you start with a particular pedagogical approach in mind. CBE is loosely tied to family of pedagogical methods, perhaps the most important of which at the moment is mastery learning. More...
Von Jürgen Mlynek. In Heidelberg schwärmen Studenten vom Essen, in Konstanz vom Blick auf den Bodensee und in Dresden vom Maschinenbau-Diplom. Wir stellen die drei Unis vor. Mehr...
Von Jürgen Mlynek. "Die Exzellenzinitiative braucht ein neues Ziel", hieß es an dieser Stelle vor zwei Wochen. Bloß nicht!, sagt der Physikprofessor Jürgen Mlynek und warnt vor einer neuen Gleichmacherei in der Hochschulpolitik.
Spätestens im vergangenen Herbst war es an der Zeit, misstrauisch zu werden. Gerade hatten sich Bund und Länder verständigt, all die erfolgreichen Wissenschaftspakte der vergangenen Jahre fortsetzen zu wollen, da fiel in der begleitenden Pressemitteilung eine Formulierung ins Auge. Mehr...
Im Foyer lockt Kaffeegeruch, Wegweiser leiten Studenten an der Heinrich-Heine-Universität (HHU) in Düsseldorf zum Beratungsmarathon. Es gibt Workshops zu den Themen Prokrastination und Zeitmanagement, sie sollen Studenten helfen, endlich ihre Hausarbeiten zu schreiben und sie nicht länger aufzuschieben. Mehr...
Der Bund will die Ausbildung von Lehrern in Deutschland mit einer halben Milliarde Euro stärken. In einer ersten Förderrunde wurden nun 19 Modellkonzepte für das Lehramtsstudium an insgesamt 21 Hochschulen ausgezeichnet. Damit sind 100 Millionen Euro Fördermittel vergeben. Eine zweite Runde startet mit Bewerbungen weiterer Hochschulen im Juni. Mehr...
Von Sebastian Hofer. Wladimir Putin? Maria Furtwängler? Waldemar Hartmann? Es gibt mehr promovierte Prominente als gemeinhin bekannt, manche mit sehr sonderbaren Themen. Finden Sie raus, wer was gelernt hat: im Promi-Doktor-Quiz. Mehr...