16 février 2015

The best way to win an argument

By Stephen Downes - Stephen's Web. The best way to win an argument
Tom Stafford, BBC | Future, 2015/02/10
As Doug Belshaw summarizes, "Basically, get your 'opponent' to explain step-by-step how their position would work in practice (and avoid doing likewise)." In my case, however, all you'll get is a detailed explanation of how it would work and why I'm right. More...

Posté par pcassuto à 22:02 - - Permalien [#]


Ad hoc encounters with big data: Engaging citizens in conversations around tabletops

By Stephen Downes - Stephen's Web. Ad hoc encounters with big data: Engaging citizens in conversations around tabletops
Morten Fjeld, Paweł Woźniak, Josh Cowls, , Bonnie Nardi, First Monday, 2015/02/09
I think we can all agree that "interactive tabletops will allow users to explore data in familiar places such as living rooms, cafés, and public spaces." So how will we use these when they become commonplace. More...

Posté par pcassuto à 22:00 - - Permalien [#]

Chinese expert Yong Zhao warns standardized testing 'destroys schools'

By Stephen Downes - Stephen's Web. Chinese expert Yong Zhao warns standardized testing 'destroys schools'
Tamsyn Burgmann, CBC News, 2015/02/09

What caught my eye in this headline was the phease "Chinese expert," making it one of few to acknowledge that such a thing exists. But of course it would be far more surprising if they didn't. More...

Posté par pcassuto à 21:59 - - Permalien [#]

The Next Internet Is TV

By Stephen Downes - Stephen's Web. The Next Internet Is TV
John Herrman, The Awl, 2015/02/09

"What was even the point of websites, certain people will find themselves wondering. Were they just weird slow apps with nobody in them?? Why?" This is from an article on the Awl that is making the rounds. More...

Posté par pcassuto à 21:57 - - Permalien [#]

Creativity and ingenuity know no bounds at UofTHack

By Stephen Downes - Stephen's Web. Creativity and ingenuity know no bounds at UofTHack
Ashley Huffman, ITBusiness, 2015/02/09

It's not really online learning, but it is learning with technology, and the experience-oriented and project-based approach is one I enthusiastically support. More...

Posté par pcassuto à 21:56 - - Permalien [#]


Le CNU et le Suivi de carrière

Sur le blog "Histoires d'universités" de Pierre Dubois. Pourquoi un Suivi de carrière des enseignants-chercheurs ? Par quelle(s) instance(s) ? Plusieurs sections du Conseil National des universités (CNU) ont voté des motions refusant ce suivi des carrières.
Rappel 1. Article 18-1 du décret du 2 septembre 2014, circulaire du 28 octobre 2014. Le rapport d’activité mentionné à l’article 7-1 sert de base au suivi de carrière de l’enseignant-chercheur, réalisé par la section dont il relève au sein des instances mentionnées au même article. Le suivi de carrière est réalisé cinq ans après la première nomination dans un corps d’enseignant-chercheur ou après un changement de corps, puis tous les cinq ans. Toutefois, un enseignant-chercheur peut demander un suivi de carrière à tout moment, dans le respect de la procédure prévue au présent article. Le suivi de carrière prend en compte l’ensemble des activités de l’enseignant-chercheur. Les établissements prennent en considération ce suivi de carrière en matière d’accompagnement professionnel.
Rappel 2. Propositions de la Conférence des présidents d’université (CPU) concernant le recrutement, la formation et la carrière des enseignants-chercheurs, 25 novembre 2014, texte intégral (11 pages). Suivi de carrière : page 9.
Motions de 4 sections du CNU s’opposant au suivi de carrière. La 11ème section du CNU, réunie le 5 février 2015, s’oppose fermement au « suivi de carrière » envisagé dans la circulaire relative à la gestion des carrières des enseignants-chercheurs, envoyée aux établissements le 28 octobre dernier. Les membres de la 11ème section rappellent que les objectifs d’un tel suivi n’ont pas été explicités. Dans le contexte budgétaire actuel, ce « suivi » n’aurait pas pour fonction d’aider les collègues mais fournirait aux Présidents d’Universités un outil pour mettre en place une modulation des services. Voté à bulletins secrets. 42 OUI , 2 NON, 1 ABSTENTION
La section 15, réunie le 4 février 2015 en session de qualification, a voté par 17 voix contre 5 son opposition radicale au suivi de carrière.
La 18e section du CNU, réunie en session de qualification du 2 au 7 février 2015, réaffirme son opposition au principe de la modulation des services et l’évaluation récurrente et obligatoire des enseignants-chercheurs (quels que soient le nom et la forme qu’on lui donne). Elle refuse la mise en place d’un suivi de carrière.
Dans un contexte de détérioration des conditions de travail des enseignants-chercheurs par l’alourdissement et l’inflation des charges administratives et de gestion, l’ajout d’une nouvelle procédure d’évaluation ne peut que nuire aux activités de recherche et dénaturer la fonction d’enseignant-chercheur.
La 18e section réaffirme avec force la nécessité pour tout chercheur de pouvoir déterminer lui-même ses objets de recherche et rappelle son attachement à la fonction publique d’Etat. Motion adoptée à l’unanimité des suppléants et titulaires présents ce jeudi 5 février 2015.
Motion de la section 24. Suite...

Posté par pcassuto à 09:43 - - Permalien [#]

From Concept to Reality: Considering Free Community College

The EvoLLLutionBy  - EvoLLLution. A lot of attention over the past few months has been given to free tuition at community colleges. However, there has been little talk about the budget growth necessary to support the infrastructure and wrap-around support services that free tuition dollars will require as a result of greater student populations. Moreover, there has been little attention paid to how the move would change the public value for higher education. In this piece, I will address both issues. More...

Posté par pcassuto à 09:43 - - Permalien [#]

Developing a Student-Centered Classroom Through Portfolios

The EvoLLLutionBy  - EvoLLLution. Authentic learning is about helping to bring meaning and relevance to student learning. Meaning and relevance can be fostered through student-centered learning environments. While it may sometimes seem that certain subject areas lend themselves more to student-centered learning than others, any subject area can become more student-centered through the use of portfolios. More...

Posté par pcassuto à 09:42 - - Permalien [#]

The Defining Characteristics of the Future Mid-Range University

The EvoLLLutionBy  - EvoLLLution. One is the availability of information. The previous role of the university as curator of information has shifted. People don’t generally get information—scholarly or not—from us anymore. My 10- and 12-year-old sons are learning information where and when they need it and when they eventually go to college, I can only imagine how commonplace this type of just-in-time learning will be. More...

Posté par pcassuto à 09:41 - - Permalien [#]

Top 10 Features of Programs Designed for Busy Adult Students

The EvoLLLutionBy  - EvoLLLution. Today, the non-traditional adult student is the norm. Over the past three decades, busy adults have been going back to school in record numbers to advance in and change their careers. During the most recent decade, after experiencing the Dot Com crash and the Great Recession, adult learners in North America have become more savvy consumers of higher education. More...

Posté par pcassuto à 09:39 - - Permalien [#]