24 janvier 2015

The 100 most international universities in the world 2015

By . Both the diversity of a university’s student body and the extent to which its academics collaborate with international colleagues are signs of how global an institution really is, and these factors are among the 13 carefully calibrated performance indicators that allow Times Higher Education to produce the most comprehensive global university rankings in the world. More...

Posté par pcassuto à 10:11 - - Permalien [#]


An inside look at the StrengthsQuest tool

By Kelly Gallant. Do you spend more time focused on your weaknesses or your strengths? I presume that a lot of us spend less time on our strengths and tend to have a critical view of ourselves. However, if you are open to making a paradigm shift in your mindset, you could be cultivating a more accurate self-assessment; stimulating tendencies and drawing attention to, “what is right in you, and what is right for you” versus “what is wrong.” More..

Posté par pcassuto à 10:08 - - Permalien [#]

Scientist entrepreneurs: go ahead, jump!

By Jonathan Thon. The earnings of grad students and postdocs is so low that they have little to lose by engaging in business start-ups. More..

Posté par pcassuto à 10:06 - - Permalien [#]

Teaching is our comfort zone

By Douglas H. Parker. I am a retired university English professor and administrator. During my professional life, my most fulfilling moments were those when I was in the classroom talking to students about my subject and encouraging them , even the most diffident, to believe that they had important contributions to make to my class. More..

Posté par pcassuto à 10:05 - - Permalien [#]

New study shows strong labour-market outcomes for university grads

By Rosanna Tamburri. For all those students and parents wondering which university degree will yield the most financial success and which will doom you to a life as a barista, Ross Finnie has one piece of advice: Just relax. More..

Posté par pcassuto à 10:03 - - Permalien [#]

Student turns her PhD research into a million-dollar idea

By Natalie Samson. Candice Lys will tell you she always knew that FOXY, an arts-based sexual-health education program for young women in the North, was a million-dollar idea. It’s just that now the FOXY founder and executive director has the oversize novelty cheque to prove it. More..

Posté par pcassuto à 10:01 - - Permalien [#]

Tips for surviving the academic job search season

By Jennifer Polk. On Tuesday evening I spoke at an event on imposter syndrome organized by Grad Minds, a student group at the University of Toronto. One audience member asked about how to keep her spirits up at this time of year, when academic hiring is in full swing. More..

Posté par pcassuto à 10:00 - - Permalien [#]

Bilan Formation-Emploi

Institut national de la statistique et des études économiquesLe bilan Formation-Emploi propose des données essentielles sur les relations entre le système de formation et l'emploi, en une vingtaine de classeurs incluant des tableaux, des cartes et des graphiques.
Ces classeurs sont regroupés en 3 thèmes : l'école et ses sortants, l'insertion des jeunes et la formation tout au long de la vie.
Ces données ont été élaborées en coopération avec le Centre d'études et de recherches sur les qualifications (Céreq), et les ministères chargés de l'Éducation nationale, de l'Enseignement supérieur et du Travail.

La formation tout au long de la vie

Tableaux sur la formation tout au long de la vie (T19 à T23)
Titre des tableauxFichier Excel
T19 Formation des adultes Télécharger le tableau T19 49 Ko (MAJ en 2015)
T20 Formation des personnes en recherche d'emploi Télécharger le tableau T20 68 Ko
T21 Diplômes en formation continue Télécharger le tableau T21 57 Ko
T22 Validation des acquis de l’expérience Télécharger le tableau T22 45 Ko
T23 Formation continue financée par les entreprises Télécharger le tableau T23 78 Ko

Méthodologie et sources
Le bilan Formation-Emploi existe depuis le début des années 70 :

Les sources utilisées sont :
l'enquête Emploi, annuelle jusqu'en 2002, en continu depuis 2003 ;
Avertissement : Rénovation du questionnaire de l'enquête Emploi en continu au 1er janvier 2013 ;

  • les enquêtes Génération du Céreq :
  • présentation de l'enquête Génération 2010 (format PDF, 6 Ko) ;
  • les enquêtes et données administratives du ministère chargé de l'Éducation nationale ;
  • les enquêtes et données administratives du ministère chargé de l'Emploi ;
  • autres sources (format PDF, 13 Ko).

Les classifications de diplôme et de formation utilisées dans les tableaux statistiques sont :

La date de sortie de formation initiale est la première interruption d'un an ou plus dans le parcours de formation (études scolaires ou universitaires). Les apprentis sont considérés en formation initiale si leur apprentissage s'est effectué dans la continuité de leur scolarité. Les personnes n'ayant pas suivi d'études ne sont pas prises en compte.
Dans l'enquête Emploi, le diplôme le plus élevé de chaque enquêté a pu être obtenu pendant les études initiales ou après celles-ci (en cas de reprise d'études).
Les taux de chômage correspondent à l'interprétation française du chômage BIT jusqu'en 2002. A partir de 2003, ils correspondent à l'interprétation communautaire d'Eurostat adoptée par l'Insee depuis novembre 2007. Voir l'article...

Posté par pcassuto à 04:04 - - Permalien [#]