11 août 2014

CAPES externe 2014: comparaison public-privé

http://blog.educpros.fr/claudelelievre/wp-content/themes/longbeach_lelievre/images/img01.jpgBlog Educpros de Claude Lelièvre. Les  »déficits » pour pourvoir tous les postes offerts (ou les contrats) ne se répartissent pas de la même façon selon les disciplines dans le public et dans le privé.
Pourtant, globalement, on a sensiblement les mêmes taux de déficit pour la session du CAPES externe du public et celui du privé . Pour le CAPES externe public, 6062 postes étaient offerts, et 5177 ont été pourvus, soit un taux de déficit de14,6% ( avec un pourcentage d’admis de 24,2% par rapport au nombre de présents aux épreuves du concours). Pour le CAPES externe du privé, 988 contrats étaient proposés et 838 ont été pourvus, soit un taux de déficit de 15,2% (avec un pourcentage d’admis par rapport aux présents de 21,4%). Article entier...

Posté par pcassuto à 01:17 - - Permalien [#]


MOOC : scénariser les interactions

http://blog.educpros.fr/matthieu-cisel/files/2013/04/cropped-earth.jpgBlog Educpros de Matthieu Cisel. Un MOOC, sans interaction, ce n’est pas vraiment un MOOC, c’est un Open Courseware. Interaction avec l’équipe pédagogique d’une part, et interactions entre participants d’autre part, nous allons voir dans cette vidéo pourquoi cet ingrédient est si important. Quelles sont les différentes formes et les différents rôles de l’interaction au sein des MOOC. Suite de l'article...

Posté par pcassuto à 01:15 - - Permalien [#]

Scénariser son MOOC : des pré-requis aux questions d’évaluation

http://blog.educpros.fr/matthieu-cisel/files/2013/04/cropped-earth.jpgBlog Educpros de Matthieu Cisel. Scénariser une activité dans le cadre d’un MOOC, c’est un véritable défi. Je vous propose dans cette vidéo de creuser quelques questions majeures, comme le problème de l’évaluation, des pré-requis, du choix des outils mis en oeuvre et de la faisabilité des activités que vous souhaitez proposer. Suite de l'article...

Posté par pcassuto à 01:14 - - Permalien [#]

Dialogue and discussion: critical for 21st century skills development

By Stephen Downes - Stephen's Web. Dialogue and discussion: critical for 21st century skills development
Tony Bates, online learning and distance education resources, Aug 05, 2014


According to Tony Bates, conversation is essential in learning as students (and people generally) struggle consciously to find meaning in the phenomena they experience, and this will change the structure on online learning in the future. More...

Posté par pcassuto à 01:10 - - Permalien [#]

Shots in the heather

By Stephen Downes - Stephen's Web. Shots in the heather
Dave Ferguson, Dave's Whiteboard, Aug 06, 2014
Following up from Danieel Lemire's characterization of research (which i endorse) from yesterday: "

Is iomadh urchair tha dol san fhraoch.
(Many a shot goes into the heather.)

That is to say, research (and learning) is about missing the mark as much as it is about success. Without failure, learning doesn't happen. More...

Posté par pcassuto à 01:09 - - Permalien [#]


This poster explains Creative Commons for the rest of us

By Stephen Downes - Stephen's Web. This poster explains Creative Commons for the rest of us
Sean Connor, Saylor Blog, Aug 06, 2014

This is interesting, not simply because it explains Creative Commons for non-technical people, but because it changes the thrust of the message from what you can't do to what you can do. More...

Posté par pcassuto à 01:07 - - Permalien [#]

Blogphilosophy: does #peace, pacifist education exist in #MOOC?

By Stephen Downes - Stephen's Web. Blogphilosophy: does #peace, pacifist education exist in #MOOC?
Inge de Waard, Ignatia Webs, Aug 07, 2014

In the last week I have sadly deleted dozens of Facebook contacts, all of whom have in one way or another promoted the war effort of one or another side through the posting of graphic images, propaganda, or justifications. With Inge de Waard I ask, is there nobody who will promote peace. More...

Posté par pcassuto à 01:06 - - Permalien [#]

The Standards of Critical Digital Pedagogy

By Stephen Downes - Stephen's Web. The Standards of Critical Digital Pedagogy
Chris Friend, Hybrid Pedagogy, Aug 07, 2014

"Educational standards limit the consciousness towards which critical pedagogy aims. Yet, those committed to developing critical digital pedagogies need to pay attention to standards anyway." More...

Posté par pcassuto à 01:05 - - Permalien [#]

PersonalizED :: A Guide to Personalizing Learning in the Classroom

By Stephen Downes - Stephen's Web. PersonalizED :: A Guide to Personalizing Learning in the Classroom
Mary Ellen Beaty O’Ferrall, Sara Henschell, Margaret Roth, Fieldmarks Blog, Jul 11, 2014

According to the authors, "Personalized learning is an instructional philosophy intended to address the distinct learning needs, interests, aspirations, and cultural backgrounds of individual students to create an environment and experience that best facilitates their learning." This post is a fairly good overview of personalized education. More...

Posté par pcassuto à 01:03 - - Permalien [#]

Sorry, Folks, Rich People Don't Create The Jobs

By Stephen Downes - Stephen's Web. Sorry, Folks, Rich People Don't Create The Jobs
Henry Blodget, Business Insider, Jul 11, 2014

Or, put another way, education does far more to create jobs than rich people. That is not to say that we do not need people to make investments or start companies. We do - we need both. More...

Posté par pcassuto à 01:02 - - Permalien [#]