30 mai 2014

Designing Learning Tools — Introduction to Some Methodological Thoughts

By Stephen Downes - Stephen's Web. Designing Learning Tools — Introduction to Some Methodological Thoughts
Teemu LeinonenFLOSSE Posse, May 29, 2014
Alex Hayes asked for my comments on this post following my digital research methodologies talk. Here's what I said about it back in 2010. More...

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DRM and the Challenge of Serving Users

By Stephen Downes - Stephen's Web. DRM and the Challenge of Serving Users
MitchellMozilla Blog, May 29, 2014
One of the reason content companies have been creating their own browsers is to be able to implement in-browser digital rights management (DRM) instead of relying on plug-ins like Flash and SilverlightMore...

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Three Trends Worth Watching for Continuing Education Leaders

By Stephen Downes - Stephen's Web. Three Trends Worth Watching for Continuing Education Leaders
Cathy SandeenHigher Education Today, May 29, 2014
All three of these trends are very likely, I think. Here's the list:

  • Tiered service models at universities
  • Analytics and data-driven management
  • Alternative credentials

To a certain degree, all of these are already present in institutions or in learning technology; what we will probably see over the next few years is widespread adoption. More...

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Le projet de loi sur l’économie sociale et solidaire adopté en première lecture au Palais Bourbon

Uniformation, le sens de votre avenirL’Assemblée nationale a adopté mardi 20 mai par 314 voix pour, 165 contre et 50 abstentions le projet de loi sur l’économie sociale et solidaire.
Ce texte de loi avait déjà été adopté en 1ère lecture par le Sénat en novembre 2013. Il a ensuite été discuté au sein de différentes commissions de l’Assemblée saisies pour avis (affaires étrangères, affaires culturelles et éducation, finances, développement durable, lois, affaires économiques) et débattu en séance plénière du 13 au 15 mai.
Les points clés de ce texte sont les suivants :

  1. Reconnaissance et définition du périmètre de l’ESS (Titre I, art. 1 à 10), avec une définition large et inclusive, englobant les entreprises sociales (elle s’est néanmoins restreinte au fil des débats). Les structures qui répondront à cette définition pourront bénéficier de financements de la BPI (500 millions d’euros au total) et de certains fonds européens.
  2. Appui des politiques territoriales en faveur du développement de l’ESS : un article est consacré au soutien apporté aux pôles territoriaux de coopération économique (PTCE). De plus, dans le cadre d’une contractualisation, chaque Région pourra également s’appuyer sur une agence spécifique, chargée du développement économique territorial de l’ESS.
  3. Création de la Chambre française de l’économie sociale et solidaire (art.3), constituée en association et représentant les différentes composantes de l’ESS (têtes de réseau), avec charge pour le Conseil supérieur de l’économie sociale et solidaire – placé auprès du Premier ministre et présidé par le ministre chargé de l’ESS - de participer à la définition d’une stratégie nationale de développement de l’ESS. Les députés ont apporté des modifications pour une répartition plus claire des missions entre ces deux instances, ainsi qu’entre la Chambre française de l’ESS – chargée d’assurer la représentation politique - et les Chambres régionales de l’ESS fédérées au sein du CNCRES – qui continueront d’assurer des missions de développement de l’ESS sur l’ensemble du territoire et de consolider les données économiques et sociales des structures de l’ESS (Observatoire du CNCRES).
  4. Dispositions facilitant la transmission d’entreprises à leurs salariés dans une seconde partie (titre II) qui a fait l’objet de débats vigoureux ; elle reprend la loi dite Florange censurée par le Conseil Constitutionnel en mars dernier.
  5. Précisions sur les contours de la notion d’"innovation sociale" : projets d'une ou plusieurs entreprises consistant à offrir des produits ou services répondant "à des besoins sociaux non ou mal satisfaits" ou "à des besoins sociaux par une forme innovante d'entreprise, par un processus innovant de production de biens ou de services, ou encore par un mode innovant d'organisation du travail" (art. 10).
  6. Dispositions spécifiques à chaque grande famille de l’ESS (titres III, IV, V) : coopératives, mutuelles, sociétés d’assurance et institutions de prévoyance, associations, fondations et fonds de dotation.
    Plusieurs mesures ont été adoptées concernant les associations : les députés ont notamment habilité le gouvernement à simplifier par ordonnances les démarches des associations et fondations auprès des administrations, pour les faire bénéficier du "choc de simplification". Le volontariat de service civique, réservé aux plus de 25 ans, devient le volontariat associatif.

Le texte repassera en deuxième lecture au Sénat, à partir du 27 mai en commission des affaires économiques, puis les 4 et 5 juin en séance publique, pour une adoption avant la suspension des travaux en juillet. Il est disponible sur le site de l’Assemblée nationale.

Pour aller plus loin :

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ECML National Nominating Authorities and for ECML National Contact Points

Centre européen pour les langues vivantes

VenueGraz, Austria
Dates:

  • 12 June 2014, 9-12 hours: Session for ECML Nominating Authorities
  • 12 June 2014, 14.30 hours to 13 June 2014, 17.30 hours: ECML National nominating authorities and ECML National contact points             
Participants: Max 2 delegates per member state, to be nominated by the National nominating authorities. The ECML will cover the costs of two representatives per member state if two different persons are in charge of these functions.
 
Working languagesEnglish and French, with simultaneous interpretationMore...

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Literacies through Content and Language Integrated Learning: effective learning across subjects and languages

Centre européen pour les langues vivantes

Project working languages: English and German
Project term: 2013-2015
Project team: Oliver MeyerDo CoyleAna HalbachKevin Schuck,Teresa Ting

What is it about?
The project aims to develop CLIL approaches, which teachers can use in the classroom, with a special focus on providing support for academic literacies in secondary education. A guide for transforming CLIL practice will be developed, evaluated, adapted and disseminated by practitioners.

 see flyer

Target audience involved in project activities

  • teachers
  • teacher educators
  • educational authorities responsible for CLIL programmes
  • teacher associations
What the project is intended to achieve

 Expected outcomes and outputs
 How useful the outcomes and outputs will beMore...

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“Collaborative Community Approach to Migrant education” (COMMUNITY)

Centre européen pour les langues vivantesVenueECML, Graz, Austria 
Dates: 25-27 June 2014
Participants: 1 delegate per member state, to be nominated by the national nominating authorities
Working languages: English and French, with simultaneous interpretation
Deadline for nomination: 23 April 2014
Project website: www.ecml.at/Community

Profile of participants
Professional background
Language education advisors, teachers working in multilingual (formal and informal) learning environments (nursery, primary, secondary), representatives from groups and associations concerned with multilingual education, teacher educators working in areas with high proportions of migrant children.

Experience, competences required

Knowledge of/interest in plurilingual pedagogies and developing parental/community involvement to enhance learning for migrant children

Expected involvement/tasks

Participants will be asked to complete specific tasks producing and commenting on materials in order to productively share ideas at workshop. After the event, participants will be involved in disseminating project materials and promoting online teacher education module and resources in own country. More...

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Using the European Language Portfolio

Centre européen pour les langues vivantes

The European Language Portfolio is a personal document of a learner. In this document learners of all ages can record their language learning and cultural experiences at school or outside school. 
There is not a single ELP portfolio - there's a huge variety of different portfolios made for different languages and different target and age groups. Have a look at all the portfolios available in the ELP database
On this site, the USING THE ELP WEBSITE, you will find: read more.
On the DEVELOPING AND REGISTERING AN ELP WEBSITE you will find: read more.
UNDERSTANDING THE PORTFOLIO
What is a Portfolio?
How does it work?
Why was the ELP introduced?
Who is it for?
Why use the ELP with your students?
What are the benefits of using the portfolio? More...

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Member countries of the ECML

Centre européen pour les langues vivantesThe National Contact Points disseminate information and documentation relating to the European Centre for Modern Languages, its activities and its project results among institutions, associations and experts working at national level in the field of modern language education, as well as to other interested groups/individuals. Benefits of an ECML membership

Albania

National contacts
Experts involved
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Andorra

National contacts
Experts involved
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Armenia

National contacts
Experts involved
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Austria

National contacts
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Bosnia-Herzegovina

National contacts
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Bulgaria

National contacts
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Croatia

National contacts
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Cyprus

National contacts
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Czech Republic

National contacts
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Denmark

National contacts
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Estonia

National contacts
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Finland

National contacts
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France

National contacts
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Germany

National contacts
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Iceland

National contacts
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Ireland

National contacts
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Latvia

National contacts
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Liechtenstein

National contacts
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Lithuania

National contacts
Experts involved
Resources
Luxembourg

National contacts
Experts involved
Resources
Malta

National contacts
Experts involved
Resources
Montenegro

National contacts
Experts involved
Resources
Netherlands

National  contacts
Experts involved
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Norway

National contacts
Experts involved
Resources
Poland

National contacts
Experts involved
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Romania

National contacts
Experts involved
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Serbia

National contacts
-
-
Slovak Republic

National contacts
Experts involved
Resources
Slovenia

National contacts
Experts involved
Resources
Sweden

National contacts
Experts involved
Resources
Switzerland

National contacts
Experts involved
Resources
"The former Yugoslav Republic of  Macedonia"

National contacts
Experts involved
Resources

Special agreement with Canada

The ECML also has special agreement with Canada whereby the Official Languages and Bilngualism Institute (OLBI), based at the University of Ottawa, acts as  a National Contact point for Canada.

Canada

National contacts
Experts involved
Resources

ECML expertise in non-member States

The ad hoc involvement of experts from non-member states in ECML activities allows the Centre to strengthen its expertise in specific areas and to increase its visibility in Europe and beyond.

Belgium

National contacts
Experts involved
Resources
Brazil

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Experts involved

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Greece

National contacts
Experts involved
Resources
Hungary

National contacts
Experts involved
Resources
Italy

National contacts
Experts involved
Resources
Russian Federation

National contacts
Experts involved
Resources
Spain

National contacts
Experts involved
Resources
United Kingdom

National contacts
Experts involved
Resources
USA

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Experts involved

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 Resources for National Contact Points for the ECML in memberMore...

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All ECML publications can now be downloaded without registration

Centre européen pour les langues vivantesAll ECML publications can now be downloaded without registration
This section contains all publications produced to date by the ECML. The publications can  be downloaded free of charge in pdf format from the 'details' page of each publication. Registration is no longer required.
Regional/Minority Languages in bi-/plurilingual education: Languages from near and far 
Piero AguettazMarisa CavalliClaude CortierJames CostaDiane DagenaisAlain Di MeglioPatricia LambertMartine Le BesneraisDanièle MooreCécile SabatierManuel Tost PlanetMore...

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