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Formation Continue du Supérieur
28 avril 2014

Lancement d'Erasmus+ à Berlin

Go to EUROPA homepage. EUROPA logoLancement d'Erasmus+ à Berlin
Erasmus+, le nouveau programme de financement de l'UE pour l'éducation, la formation, la jeunesse et le sport, sera lancé demain (24 avril) à Berlin par Mme Androulla Vassiliou, commissaire européenne à l’éducation, à la culture, au multilinguisme et à la jeunesse, et Mme Johanna Wanka, ministre fédérale de l'éducation et de la recherche. Erasmus+ sera doté d'un budget total de 14,7 milliards € pour les sept prochaines années, soit 40 % de plus que les programmes précédents. Il permettra d'accorder des bourses à plus de quatre millions d'Européens désireux d'étudier, de se former, d'acquérir une expérience professionnelle ou de travailler bénévolement à l'étranger. Près de 600 000 Allemands devraient bénéficier de bourses dans le cadre d'Erasmus+ d'ici à 2020.
«Investir dans l'éducation et la formation est le meilleur choix que nous puissions faire pour l'avenir de l'Europe et sa jeunesse. L'expérience internationale acquise grâce à Erasmus+ stimulera les compétences et l'employabilité des participants. Le nouveau programme permettra également de financer des mesures visant à améliorer la qualité de l’enseignement et de la formation à tous les niveaux, pour que l’Europe soit en mesure de concurrencer les meilleurs dans le monde et de contribuer à la création d’emplois et à la croissance. Je suis heureuse de constater que les pouvoirs publics allemands, de même que les chambres d'industrie et d'artisanat, s'emploient activement à partager leur expérience positive en matière d'enseignement professionnel, en particulier, avec d'autres pays européens et qu’ils soutiennent notre Alliance européenne pour l'apprentissage. Je tiens aussi à souligner le rôle essentiel des Länder qui contribuent à rapprocher Erasmus+ des citoyens et qui font de l'Europe une réalité sur le terrain» a déclaré Mme Vassiliou.
Erasmus+ s'appuie sur le succès des programmes Erasmus et Leonardo da Vinci, qu'il englobe tout en ayant une portée plus large. Il encourage les étudiants universitaires à participer à des échanges, mais offre également plus de possibilités de stages permettant d’acquérir une expérience professionnelle à l’étranger – objectif fortement soutenu par l'Allemagne.
Qui sont les bénéficiaires d'Erasmus+ en Europe?
Deux millions d'étudiants de l'enseignement supérieur pourront étudier ou se former à l'étranger, 450 000 places de stage étant disponibles;
650 000 apprentis et étudiants de l’enseignement professionnel recevront une bourse pour étudier, se former ou travailler à l'étranger;
800 000 enseignants, formateurs, membres du personnel éducatif et animateurs de jeunesse pourront enseigner ou se former à l’étranger;
200 000 étudiants de master effectuant un cycle complet d'études dans un autre pays bénéficieront de garanties de prêts;
plus de 25 000 étudiants recevront des bourses pour suivre des programmes de master communs (ce qui implique d'étudier dans au moins deux établissements d'enseignement supérieur à l'étranger);
plus de 500 000 jeunes pourront faire du bénévolat à l'étranger ou participer à des échanges;
125 000 écoles, établissements d'enseignement et de formation professionnels, établissements d'enseignement supérieur, établissements de formation des adultes, organisations de jeunesse et entreprises recevront des fonds pour établir 25 000 «partenariats stratégiques» destinés à promouvoir les échanges d'expérience et la création de liens avec le monde du travail;
3 500 établissements d'enseignement et entreprises bénéficieront d'une aide pour créer plus de 300 «alliances de la connaissance» et «alliances sectorielles pour les compétences» afin d'améliorer l'employabilité et de stimuler l'innovation et l'esprit d'entreprise;
600 partenariats transnationaux dans le domaine du sport, notamment des événements européens à but non lucratif, bénéficieront aussi d'un financement.
Qui sont les bénéficiaires d'Erasmus+ en Allemagne?
Entre 2007 et 2013, plus de 380 000 étudiants, jeunes, enseignants, formateurs et animateurs de jeunesse ont participé aux programmes de l'UE «Éducation et formation tout au long de la vie» et «Jeunesse en action» en Allemagne. On estime que près de 600 000 personnes pourraient bénéficier d'Erasmus+ dans ce pays au cours des sept prochaines années.
En 2014, l'Allemagne recevra près de 165 millions € au titre d'Erasmus+, soit une hausse de 11 % par rapport au montant obtenu en 2013 dans le cadre des programmes «Éducation et formation tout au long de la vie» et «Jeunesse en action». Il est prévu que le montant octroyé à l'Allemagne augmente chaque année jusqu’en 2020. Les Allemands peuvent également bénéficier de l’action Jean Monnet pour des études sur l’intégration européenne menées dans des établissements d’enseignement supérieur et pour des projets transnationaux liés au sport.
Contexte
Le lancement d'Erasmus+ intervient alors que l’Europe compte 26 millions de chômeurs, dont près de 6 millions sont des jeunes. Dans le même temps, plus de deux millions de postes restent vacants en Europe et un tiers des employeurs affirment éprouver des difficultés à recruter du personnel possédant les compétences requises. Erasmus+ contribuera à remédier à cette pénurie de compétences en offrant des possibilités d'étudier, de se former ou d'acquérir de l'expérience à l'étranger.
Les étudiants et apprentis ayant eu l'occasion d'étudier ou de se former à l'étranger sont aussi plus enclins à vouloir travailler à l'étranger ultérieurement, ou plus susceptibles d'être à même de le faire, ce qui améliore leurs perspectives professionnelles à long terme.
Parallèlement aux possibilités de mobilité des personnes, le programme renforcera également la qualité et la pertinence des systèmes européens d'éducation, de formation et de jeunesse en soutenant la formation du personnel éducatif et des animateurs de jeunesse, ainsi qu'en renforçant les partenariats entre les établissements d'enseignement et les employeurs.
Le budget de 14,7 milliards € tient compte des prévisions d'inflation. Des fonds supplémentaires devraient être affectés à l'appui administratif et aux échanges dans l'enseignement supérieur avec des pays hors UE. La décision relative au montant des fonds supplémentaires mis à disposition devrait être confirmée dans le courant de 2014.
Erasmus+ comprend pour la première fois un soutien au sport. Le budget prévu, de quelque 265 millions € sur sept ans, contribuera à lutter contre les menaces transfrontières que sont, notamment, les matches truqués et le dopage. Il soutiendra également des projets transnationaux faisant intervenir des organisations actives dans le domaine du sport de masse et favorisant, par exemple, la bonne gouvernance, l'égalité hommes-femmes, l’inclusion sociale, les doubles carrières et l’activité physique pour tous.
Pour en savoir plus
Erasmus+
Erasmus+ Foire Aux Questions (MEMO/13/1008 19/11/2013)
Commission européenne: Education and training
Commission européenne: Jeunesse
Alliance européenne pour l'apprentissage
Site web de Mme Androulla Vassiliou
Androulla Vassiliou @VassiliouEU. Voir l'article...

28 avril 2014

Evolution des métiers et compétences

http://p5.storage.canalblog.com/52/11/1154600/95723779.jpegPar GIP Alfa Centre (ORFE/cc). Repérer les spécificités de notre territoire et les enjeux à prendre en compte.
Bien que très utile, l’analyse des données passées (statistiques communes et analyse des parcours) ne nous permet pas systématiquement de repérer les spécificités de notre territoire et les enjeux à prendre en compte.
L’ORFE propose donc cet axe de développement avec pour objectif de renforcer son approche de l’analyse des mutations économiques tout en s’inscrivant dans une démarche d’analyse dynamique afin de dégager les tendances à l’œuvre et de repérer les potentialités régionales.
OAD Secteur (Outil d'Aide à la Décision)
L’Observatoire de la relation emploi formation a réalisé 5 Outils d'Aide à la décision en région Centre. 4 secteurs spécifiques de l’industrie manufacturière et le secteur de la construction. Retrouvez les chiffres, les constats et les enjeux dans les OAD :
    - OAD Fabrication d’équipements électriques
    - OAD Fabrication de produits électroniques informatiques et optiques
    - OAD fabrication de machines et équipements
    - OAD Métallurgie et fabrication de produits métalliques
    - OAD Construction. Voir l'article...

28 avril 2014

Un projet de volontariat en Europe : le SVE ?

http://storage.canalblog.com/52/11/1154600/95723779.jpegService Volontaire Européen du programme européen jeunesse en action avec l’association STAJ Touraine
Informations et témoignages sur le Service Volontaire Européen du Programme Européen Jeunesse en Action, missions de 2 à 12 mois dans un des 33 pays, pour des jeunes de 18 à 30 ans.
Avec l’association STAJ Touraine.
Information complémentaire au 02 47  64 69 13 ou fdbij37@wanadoo.fr
Inscription souhaitée préalable. Voir l'article...

28 avril 2014

Millennial Survey 2014 - Ce que la Génération Y attend de l’entreprise

Pour la 3e année consécutive, le cabinet dévoile les conclusions de la Millennial Survey, une étude visant à cerner les attentes et les aspirations des futurs leaders issus de la Génération Y. S’appuyant sur un panel de plus de 7 800 personnes nées après 1983, dans plus de 26 marchés à travers le monde, le résultat est sans appel : 70 % de ceux que l’on nomme les « Millennials », ne s’identifient pas au modèle traditionnel de l’entreprise et se verraient plutôt travailler à leur compte. Un jugement surtout partagé par les pays émergents, et sans doute moins vrai dans les marchés dits « développés », où ils ne sont « que » 52 % à envisager un travail libéral. A l’origine de ce phénomène : des entreprises qui n’innovent pas assez, des thématiques sociales et éthiques trop en retrait et un manque de développement personnel.

28 avril 2014

À l’heure des « Y », faut-il tout revoir dans l’enseignement et l’entreprise ?

http://www.headway-advisory.com/blog/wp-content/themes/headway/images/logo.jpgBlog Headway - Olivier Rollot. Observatoire des jeunes générations à l’Edhec, chaire KPMG Génération Talents à l’Essca, étude Millenial Survey (« Ce que la génération Y attend de l’entreprise ») chez Deloitte, les entreprises comme les grandes écoles s’emparent chaque jour un peu plus de ce sujet que sont les jeunes générations, ces jeunes nés après 1981 qu’on appelle les Y et maintenant les Z. «Des sondages montrent que 72% des jeunes ont l’intention de quitter leur entreprise dans les trois ans. Des départs qui représentent un coût très élevé pour les entreprises qui ont besoin de comprendre leurs plus jeunes salariés pour les retenir», explique Anne Zuccarelli, directrice entreprises et carrières de l’Edhec. Suite...
28 avril 2014

EASQ – European Area of Skills and Qualifications

'Learning outcomes are here to stay but a lot of work remains to be done'. The latest issue of the magazine includes interesting articles on the ECVET network's life and on the latest developments on ECVET.
EASQ – European Area of Skills and Qualifications
The European Commission has launched a consultation on the European Area of Skills and Qualifications. This on-line consultation contains seven groups of issues - your active collaboration will help to inform the future of the European Area of Skills and Qualifications.
This public consultation remains open until 15.04.2014 and respondents are invited to fill the electronic questionnaire on the website: http://ec.europa. eu/dgs/education_culture/more_info/ consultations/skills_en.htm The European Commission is collecting perspectives from stakeholders such as governmental bodies, education and training providers, employers, federations of employers, trade unions, workers, public and private em - ployment services, chambers of industry, commerce and skilled crafts, qualification authorities, guidance services, youth work organisations, voluntary sector organisations and individual learners, teachers, trainers and experts. This will help to identify the problems faced by learners and workers in relation to the transparency and recognition of their skills and qualifications when moving wit - hin and between EU Member States; the adequacy of the related European policies and instruments; and the potential benefits of developing a “European Area of Skills and Qualifications”. The consultation covers a broad range of topics such as:
• How to place a stronger focus on higher and more relevant skills;
• Further strengthening the links between education/training, mobility and the labour market;
• Adapting to internationalisation trends
• Ensuring overall coherence of the European instruments and policies and further implementing the learning outcomes approach;
• Ensuring clarity of rules and procedures for the recognition of skills and qualifications for further learning;
• Increasing the focus on quality assurance;
• Providing learners and workers with a single access point to obtain information and services supporting a European Area of Skills and Qualifications. See more in ECVET Magazine No 18 (March 2014)...

28 avril 2014

ESCO – European Skills, Competences, Qualifications and Occupations

'Learning outcomes are here to stay but a lot of work remains to be done'. The latest issue of the magazine includes interesting articles on the ECVET network's life and on the latest developments on ECVET.
ESCO – European Skills, Competences, Qualifications and Occupations.
ESCO is the multilingual classification of European Skills, Competences, Quali - fications and Occupations. It identifies and categorises skills and competences, qualifications and occupations relevant for the EU labour market and education and training in 25 European languages. This facilitates cooperation between countries and supports the mobility of learners between countries and systems. The system provides occupational profiles shows links between occupations, skills, competences and qualifications. ESCO has been developed in an open IT format and is available for everyone to use free of charge.
It is an important instrument in the VET European panorama as it bridges the gap between the world of education and training and the labour market by introducing a standard terminology for occupations, skills, competences and qualifications. ESCO, as a standardised terminology, will make it easier to describe how occupations, skills, competences and qualifications are linked and connect to each other. ESCO developments reflect the on-going shift to learning outcomes taking place across Europe. The learning outcomes approach sets out what a jobseeker knows, understands and is able to do on completion of a learning process. It offers an alternative to the traditional emphasis on learning inputs (where a qualification is judged according to time spent in education, subjects studied and the location of the learning). These learning outcomes are commonly defined in terms of knowledge, skills and competences and this creates shared basic terminological principles to underpin ESCO. This shared terminology will facilitate dialogue between labour market and education and training stakeholders. To find out more about ESCO please follow this link: https://ec.europa.eu/esco/home. See more in ECVET Magazine No 18 (March 2014)...

28 avril 2014

Thematic Seminars ‘Learning Outcomes’ and ‘Teachers and Trainers’

'Learning outcomes are here to stay but a lot of work remains to be done'. The latest issue of the magazine includes interesting articles on the ECVET network's life and on the latest developments on ECVET.
By Thierry Lefeuvre, ECVET TEAM. Thematic Seminars ‘Learning Outcomes’ and ‘Teachers and Trainers’.
The first session in Catalonia in February 2014 launched this innovative approach to the thematic seminar. It included presentations on the topics of study, brief presentations on national systems by the participants and discussions in workshops to formalise a series of conclusions. The involvement of the participants is central to the seminar and from this point of view the success was total.
From the discussions two points of agreement emerged: the agreement of supporting the employability of learners in all systems but a more balanced opinion on the objective of responding to the immediate needs of employers. One discussion point was the importance of 'soft skills' appeared. Their importance was not in doubt, but they were insufficiently taken into account in training and assessments because of the difficulty of expressing them in terms of assessable learning outcomes when they relate to individuals’ behaviour.
National realities and cultures have an impact on the expectations of profes - sional training systems e.g. in the training or learning assessment strategies. Of course, in these seminars no judg - ments are made on any particular system. The goal is to identify how learning can foster dialogue and understanding; and create transparent systems which are positive and encourage a lifelong process of recognition, transfer and accumulation of learning. See more in ECVET Magazine No 18 (March 2014)...

28 avril 2014

The ECVET team’s new website and its future assessment: the floor is yours

'Learning outcomes are here to stay but a lot of work remains to be done'. The latest issue of the magazine includes interesting articles on the ECVET network's life and on the latest developments on ECVET.
By Tristan Reilly, ANFA / ECVET TEAM. The ECVET team’s new website and its future assessment: the floor is yours.
The ECVET Team’s new website was presented at the 2013 ECVET Forum in Prague and launched in September. The prime objective in refreshing the website was to make it more user-friendly and simpler, with the same high quality standards for information, resources and registration to ECVET events.
The main aims of the first version of the website were to create a network, a way to register for events and promote ECVET activities. To make it more user- oriented, the website is now focusing more on the use of ECVET. This will help beginners to better understand and explain the concept to their organisation, and allows people more familiar to ECVET to improve their knowledge. It also allows easier access to many more documents. The English version has been available since the launch of the website. The online French and German versions are expected soon.
The decision to connect the new website to the ECVET communities of practice website (launched at the 2013 ECVET Prague Forum) provides faster and easier access to the platform. This allows all ECVET users to exchange information on the following topics: ECVET for mobility; ECVET for lifelong learning; ECVET case studies and learning outcomes. A decision was also made to connect the ECVET Team website to the NetECVET website. This will help to ensure that the ECVET Team website becomes the starting point for an ECVET journey. See more in ECVET Magazine No 18 (March 2014)...

28 avril 2014

ECVET - Customised seminar in Ljubljana

'Learning outcomes are here to stay but a lot of work remains to be done'. The latest issue of the magazine includes interesting articles on the ECVET network's life and on the latest developments on ECVET.
By Martine Levreux, ECVET TEAM. Customised seminar in Ljubljana.
In November 2013 a two days customised seminar in Ljubljana brought together the ECVET expert team from Slovenia and representatives from Slovenia’s Institute for Adult Education; Institute for VET; Ministry of Education, Sciences and Sport; Chamber of Industry and Commerce; Chamber of crafts and small business; and VET providers working in the field of mobility.
The seminar was designed to support the Centre of the Republic of Slovenia for Mobility and European Educational and Training Programmes (CMEPIUS) to coordinate Slovenia’s team of ECVET experts. It was an opportunity to sup - port the ECVET Slovenian experts in their work with other stakeholders who are implementing ECVET. The seminar began with an outline of how the Slovenian VET framework is integrating European tools based on the development of standards and competences. In Slovenia, there are two types of VET qualifications; one type that is acquired by following the school path (VET system) and the other type that can be acquired following the pathway that recognises non-formal learning. The National Professional Qualifications Act has connected both systems through the introduction of occupational standards which set out learning outcomes for each qualification in Slovenia. The learning outcomes approach is embedded in Slovenia’s education system and it is well accepted. As a result education programmes have moved from a content-based to an objectives-based approach...
Using ECVET for lifelong learning
The last session of the first day aimed to provide participants with more knowledge on using ECVET for horizontal and vertical mobility. ECVET can be seen as a tool that reduces barriers and provides opportunities for learners to move easily between different types of education, from one system to another, and from one qualification to another within the same sector/ system. ECVET can also be seen as a tool to facilitate individuals’ transition between different employment positions, companies, sectors and learning contexts (based on qualifications from either the formal sector or from the non-formal and informal sector). The first day focused on the strategies for ECVET implementation (fostering geographical mobility or lifelong learning) and the relevance of ECVET for end users. It also provided information on the context and challenges of ECVET in Slovenia. On the second day participants were asked to think more about the current state of play of ECVET in Slovenia and create an action plan. This included a brainstorming session which supported the ECVET experts and other stakeholders and led to a step-by-step implementation plan for Slovenia. Following these discussions, one of the key conclusions was the importance of using units of learning outcomes and ECVET to:
• upgrade occupational standards and curricula;
• recognise prior learning;
• increase geographical mobility.
The participants decided to produce a concept paper to further develop these three goals. This concept paper would then be presented to the relevant stakeholders in Slovenia. And finally the participants produced a “to do list “ in order to be clearer about who is doing what, including the development of a business and VET school network. . See more in ECVET Magazine No 18 (March 2014)...

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