18 mars 2014

VAE. Tableaux de bord et pratiques en région

http://www.gref-bretagne.com/graphics/v2/jpg/header.jpgLe Réseau des Carif-Oref (RCO) vient de publier deux documents relatifs à la validation des acquis de l'expérience en région (VAE).
Le premier constitue la 4e édition du tableau de bord de la VAE par région, renommé à cette occasion "La VAE à travers les régions : information conseil et validation". Outil de référence commun enrichi d'éléments d’analyse utiles au pilotage des politiques en faveur de la VAE, cette nouvelle version basée sur de la représentation graphique de données permet une lecture rapide et plus pertinente du déploiement de la VAE aux plans régional et national. Les informations présentées sont une synthèse des données VAE sur l’activité d’information conseil et le profil des publics conseillés par les Points relais conseil (PRC) ainsi que sur l’activité de validation des certificateurs au titre de l’année civile 2011.
Le second document est issu des échanges de la manifestation inter-régionale organisée à l'occasion des 10 ans de la VAE par le RCO à Limoges le 20 septembre 2012. Il propose une synthèse des pratiques de la VAE en régions ainsi qu'une analyse de ces pratiques dégageant des enseignements à tirer et les problématiques posées. En conclusion, le groupe de travail rappelle d’une part les enjeux du développement de la VAE. Il ouvre, d’autre part, les axes stratégiques des missions VAE des Carif-Oref pour les relever dans les 10 prochaines années.

Posté par pcassuto à 09:40 - - Permalien [#]
Tags :


Pierre Larcher - Abû Kabîr al-Hudhalî Zuhayra ! Quatre poèmes à sa fille sur la vieillesse et la mort

Pierre Larcher
Professeur de linguistique arabe (AMU/IREMAM)
Présentera son ouvrage
Abû Kabîr al-Hudhalî
Zuhayra !
Quatre poèmes à sa fille sur la vieillesse et la mort

Edition bilingue, traduits de l’arabe, présentés et annotés par Pierre Larcher, collection La petite bibliothèque de Sindbad, Paris et Arles, Sindbad/Actes Sud, 2014, 80 p.

Vendredi 21 mars 2014, 14h30
MMSH Aix, Salle Georges Duby
Séance animée par
Katia Zakharia
Professeur de littérature arabe classique (Lyon II/GREMMO)

Abû Kabîr al-Hudhalî (VIe-VIIe siècles) est, avec Abû Dhu’ayb, le plus célèbre poète d’une tribu du Hedjaz, les Hudhayl. Son dîwân ne comporte que ces quatre poèmes qui s’adressent tous à sa fille Zuhayra, à qui il livre une poignante méditation sur la vieillesse et la mort. S’ils commencent toujours par une description des affres du grand âge, chacun d’eux se prolonge par un thème particulier. La disparition prochaine du poète lui rappelle l’intrépide guerrier qu’il fut, en des scènes éblouissantes qui sont autant de symboles de la mort. L’ensemble compose le tableau d’une Arabia infelix, fondamentalement tragique.

On conçoit que cette poésie ait fasciné les poètes européens préromantiques – tel Goethe qui adapta dans le Westöstlicher Divan (1819) le célèbre “chant de vengeance” de Ta’abbata Sharran, dont l’histoire (ou la légende) est intimement liée à la tribu des Hudhayl – ou romantiques, comme Victor Hugo qui, dans une note des Orientales (1829), donne vingt et un extraits de textes de poètes arabes archaïques, dont beaucoup de la tribu des Hudhayl, que lui a fournis Ernest Fouinet.

En savoir plus sur Pierre Larcher

En savoir plus sur Katia Zakharia

En savoir plus sur l’ouvrage

Retrouver les Rencontres-Débats de l’IREMAM.

Posté par pcassuto à 09:32 - - Permalien [#]

BNF : mécénat historique d’un million d’euros

Enssib - École Nationale Supérieure des Sciences de l'Information et des BibliothèquesPar Sophie Pichet. Le président de la BnF, Bruno Racine, ne peut que se réjouir de l’un des plus importants dons de l’histoire de la Bibliothèque nationale de France (BnF) : un million d’euros effectué par le mécène américain Mark Pigott.
La somme offerte servira à financer un programme pour la recherche et la conservation avec trois projets d’envergure :

  • la recherche : deux bourses annuelles (de 10 000 € actuellement) seront accessibles à des chercheurs de toute nationalité, pour soutenir des travaux sur les thèmes de l’histoire, de l’art et de l’histoire de l’art, de l’innovation et de la technologie.
  • la restauration : des boiseries finement sculptées du XVIII° siècle et du parquet de la salle de lecture du département des manuscrits, qui abrite un ensemble exceptionnel de 250 000 manuscrits rares.
  • la conservation : un microscope vidéo 3D haute définition, permettant d’étudier la composition des documents anciens, sera attribué au laboratoire de conservation de la bibliothèque, qui réalise la restauration des documents patrimoniaux majeurs.

Lire la suite : Un mécène américain offre un million d’euros à la Bibliothèque Nationale de France, Guillemette de la Borie, La Croix, 5 mars 2014. Voir l'article...

Posté par pcassuto à 09:30 - - Permalien [#]
Tags :

Issues & ideas in higher education

The CSHE conducts the research and policy seminar series Ideas and Issues in Higher Education.
These seminars are open to the public.
Designed to stimulate discussion on higher education, topics range across the theory and history of universities, public policy issues, leadership and management, and improving teaching and learning.
The series is designed to push boundaries in research, policy and practice, to keep abreast of global developments and comparisons in higher education, and to move ahead of impending changes while at the same time providing space for reflection on longer term and fundamental issues.
The seminars draw on a range of presenters from inside and outside the university, including international visitors.
Seminars vary in style from paper presentations on current research and scholarship, to panels and debates. The seminar format is a crisp presentation followed by ample time for discussion among those present, which is often a highlight.
Seminars are normally held from 1:00 to 2:00 pm on Mondays at CSHE (Level 1, 715 Swanston Street, Carlton).
People interested in giving a seminar should contact Professor Hamish Coates (hamishc@unimelb.edu.au) with their proposal. Registration enquiries to Molly McKew (molly.mckew@unimelb.edu.au) or +61 3 8344 4605).

Seminar details

Monday 31st March, 1-2pm
Internationalization of the Heartland

Abstract:
Recently US Senator Amy Klobuchar, a Democrat from the State of Minnesota, commented that the United States needs a refreshed version of international policy and diplomacy after years of knee-jerk reactions and over-hyped responses to global events. Klobuchar's "internationalization of the heartland" provides a template for internationalization in Midwestern US universities as they develop strategic plans for internationalization that both recognize the "common sense" roots of America's heartland as well as its diversity and global interconnectedness brought about through immigration and global commerce. This presentation will provide an overview of initiatives at the University of Minnesota's College of Education and Human Development, leading to an interactive discussion on the possible tensions and linkages between local motivations (such as heartland values) and institutional internationalization efforts.

Christopher J. Johnstone, Ph.D.
Director of International Initiatives and Relations
College of Education and Human Development
University of Minnesota

Registration.

Posté par pcassuto à 09:27 - - Permalien [#]
Tags :

Research - Innovations in Teaching and Learning

Seminar Series
This new series of seminars will have a strong focus on teaching and learning research and evaluation including case studies and empirical investigations of innovation in practice. Topics will cover a broad range of teaching and learning innovations often focusing on the use of technology in higher education, but not exclusively so. The seminars will be presented by a range of academics from both within the University and from other Australian and international universities. These seminars are open to any member of the University and public. They are designed to stimulate discussion and reflection around teaching and learning innovation in higher education. The seminar format will include plenty of time for questions and discussion. Seminars will run fortnightly on Wednesdays between 1pm – 2pm.
On-line registration is now available (see below seminar list).
Information on past seminars is here (lecture captures are available for some of these seminars).
For queries regarding the Innovations in teaching & learning seminars, please contact Linda Corrin tel: 9035 9685 email: lcorrin@unimelb.edu.au
Seminars
The schedule for our 2014 seminar series is below. Semester 2 will be advised later in the year.

26 March

Professor Peter Reimann
CoCo Research Centre
Faculty of Education and Social Work
University of Sydney

Venue: Barbara Falk Room,
Centre for the Study of Higher Education

 

 

Capturing and analyzing learning data across multiple applications: The end of the monolithic learning management system
While the technology-rich university makes it comparatively easy to gather, store and access data on students’ activities, turning those into information on learning that can inform pedagogical decision-making is still hard to achieve. We are data rich, but comparatively information poor. Based on developments in learning analytics and computer-based knowledge diagnosis, it will be illustrated how learning activities from multiple sources, such as Moodle, Mahara and Google Apps, can be traced across platforms and how these activity data can be turned into information on changes in students’ knowledge and skills. Drawing on experiences made in the context of the European Commission funded Next-Tell project (www.next-tell.eu), it will be shown how modelling of the teaching/learning process is a key enabler for the automatic interpretation of learning data, and how teachers can be supported in this modelling process. Based on experiences in K-12 classrooms, it will be illustrated how learning can be visualised as to be easily interpretable by teachers, and how these visualisations can inform pedagogical decision making.

Wednesday 9 April, 1-2pm

Dr Wally Smith
Dora Constantinidis
Computing and Information Systems
University of Melbourne

Venue: Barbara Falk Room,
Centre for the Study of Higher Education

 

 

The 3D challenges of adapting mobile devices for fieldwork teaching and learning
Fundamental to active learning is the requirement for students to engage with activities that facilitate deeper learning. Fieldwork exercises that are based on active learning principles are essential to a range of discipline learning from Architecture to Zoology. This presentation will provide some insights from 3 case studies that investigated issues surrounding the use of mobile devices for student fieldwork exercises in the Built Environment (Architecture). The main challenges for appropriate adaptation and application of mobile devices are based on the 3D aspects of: Design, Development and Deployment. These three dimensions have the potential to impact how successfully mobile devices are applied for teaching and learning purposes. We will present some of the outcomes of a project: “New Tools and Techniques for Learning in the Field: Studying the Built Environment” that is supported by the Australian Government Office for Learning and Teaching (OLT). This OLT funded project aims to improve the overall application of mobile devices for fieldwork teaching and learning exercises. The seminar will discuss the challenges and benefits of mobile device deployment in higher education and present an overview of principles that need to be considered when designing and developing fieldwork exercises that use mobile devices.

30 April

Panel - to be confirmed.

Venue: Barbara Falk Room,
Centre for the Study of Higher Education

 

 

Learning Analytics @ Melbourne – A Panel Discussion
This panel session will explore current use and research of learning analytics at the University of Melbourne. Learning analytics refers to the analysis of data about learners and their activities to inform the enhancement of teaching and learning practices and environments. An expert panel will discuss some the current and potential uses of learning analytics at the University. There will be plenty of time for questions from the audience about how learning analytics can be used to support teaching and learning in higher education.

Wednesday 14 May, 1-2pm

Dr Michael Lew & Dr Rosa McCarty
Department of Pharmacology and Therapeutics
University of Melbourne

Venue: Barbara Falk Room,
Centre for the Study of Higher Education

 

 

Process and perceptions of summative peer assessment of a large cohort
Peer assessment offers potential advantages in staff workload and in student engagement and learning outcomes. In this seminar the findings of a study of a peer assessment activity undertaken in a third-year biomedical science capstone subject will be presented. Students in this subject were required to assess the work of five of their peers as well as their own. The activity made use of several tools including Turnitin and custom software written to enable the curation of the student marks and to rapidly scan the patterns of the marks to detect any obvious anomalies and outliers. This seminar will examine the processes and tools used to facilitate the peer assessment activity as well as student feedback and outcomes.

28 May

Mr Glen Jennings, Associate Dean (Academic Operations)
Trinity College Pathways School

Dr Jennifer Mitchell, Elearning Coordinator Trinity College Pathways School

Venue: Barbara Falk Room,
Centre for the Study of Higher Education

 

Academic Development and Student Outcomes in the Trinity College iPad Project
Success of the Trinity College iPad Project has been achieved through teaching innovations, higher student results and student numbers, as well as more intentional and systematic professional development for all academic staff. Quantitative analysis of student results over four years reveals statistically significant improvement. This presentation will firstly outline steps taken to equip academics with the necessary skills to exploit the iPad’s capabilities in program delivery. Secondly, a brief report of longitudinal student outcomes before and following the introduction of the iPad will be provided.

Registration.

Posté par pcassuto à 09:24 - - Permalien [#]

La Validation des Acquis de l’Expérience (VAE) - Pôle Emploi

accès à l'accueil - Pôle emploiL’expérience est un atout indéniable dans la recherche d’emploi mais le diplôme demeure encore un élément important, notamment pour l’insertion professionnelle et le niveau de salaire. La Validation des Acquis de l’Expérience est une réponse à cette situation : faire reconnaître son expérience afin d’obtenir un diplôme, un titre ou encore un certificat de qualification professionnelle.

Qui peut prétendre à une VAE ?
Accessible à toute personne engagée dans la vie active, quels que soient son âge, son statut et son niveau de formation, qui justifie d’au moins trois ans d’expérience en rapport direct avec la certification visée.
La VAE prend en compte les compétences professionnelles acquises au cours d'activités salariées ou non salariées mais aussi les compétences acquises en tant que bénévole.
N’entrent pas dans le calcul de la durée de trois ans : périodes de formation initiale/continue et stages en milieu professionnel pour l’obtention d’un diplôme ou d’un titre.

Qui en est à l’initiative ?
Le candidat à la VAE salarié a la possibilité de demander un congé de validation des acquis (24 heures de temps de travail consécutives ou non). La VAE peut donner lieu à mobilisation du Droit Individuel à la Formation (DIF) par le salarié.
De même, l’employeur peut décider d’inscrire des actions de VAE dans le plan de formation de l’entreprise. Une convention tripartite est alors conclue entre l'employeur, l'organisme intervenant et le salarié bénéficiaire. Le financement de ces actions est alors assuré par l'entreprise sur le budget formation correspondant ou par l’OPCA dont elle relève.
Un demandeur d’emploi, inscrit à Pôle emploi, peut également prétendre à une VAE. Au moment de son inscription, il élabore, avec un conseiller, son projet personnalisé d’accès à l’emploi (PPAE) et peut se faire prescrire une demande de VAE. Pôle emploi l’accompagne dans cette démarche et peut lui attribuer une aide financière. Elle couvre les droits d'inscription auprès de l'organisme certificateur, le financement des prestations d'accompagnement, le financement des actions de validation, les frais de formation en cas de validation partielle. Le montant de l’aide est variable.

Quelles sont les conditions d’engagement dans la VAE ?

La procédure à suivre dépend de la certification choisie par le candidat et de l'établissement qui la délivre. Il doit déposerson dossier de recevabilité auprès de l'établissement. Une seule demande par certification et jusqu’à trois demandes pour des certifications différentes, au cours de la même année civile, peuvent être déposées.
Le candidat doit, avant de déposer sa demande, constituer son dossier de VAE.
Le dossier doit respecter des conditions d’éligibilité définies par la loi : inscription de la certification visée au Répertoire national des certifications professionnelles et nombre des années d’expérience en correspondance avec le contenu du référentiel de la certification.
A la suite de l’examen du dossier, l’organisme certificateur prononce un avis de recevabilité ou de non-recevabilité. La demande de validation est présentée à un jury qui vérifie les compétences et aptitudes du candidat pour l'obtention du diplôme, du titre ou du certificat sollicité.

Validation des acquis de l'expérience - Au bénéfice des demandeurs d'emploi.

Posté par pcassuto à 00:49 - - Permalien [#]

Journée « S’expatrier, mode d’emploi »

accès à l'accueil - Pôle emploiL'expatriation en 2013 ? Aujourd’hui, ce sont près de 1 642 953 Français qui sont inscrits au registre des Français établis à l’étranger. Ce chiffre a augmenté de près de 35% au cours des dix dernières années !

Pour tous ceux qui souhaitent partir à l'étranger, ce mardi 12 mars est organisée la journée "S'expatrier mode d'emploi".
Sur un accès libre et gratuit, ce rendez-vous unique en France rassemble les organismes et acteurs spécialistes de l’expatriation.
Des millions de Français sont établis à l’étranger. Pourtant, beaucoup de questions se posent au moment du départ et sur place sur les démarches indispensables en matière de :

  • protection sociale,
  • emploi,
  • fiscalité…

La réussite d’une expatriation est essentiellement liée à la qualité de sa préparation. Les
candidats au départ à l’étranger pourront ainsi se renseigner sur l’ensemble des démarches à réaliser avant tout départ. Lors de
l’édition 2013, le salon a accueilli près de 1 000 visiteurs.

Posté par pcassuto à 00:37 - - Permalien [#]

Universités - Votre expérience professionnelle mérite un diplôme

Osez la VAE dans l’enseignement supérieur !
Trouvez, dans la Région PACA (Provence-Alpes-Côte d'Azur) et dans toute la France,
l'Université qui vous permettra de valider vos acquis dans l’enseignement supérieur.
En Provence-Alpes-Côte d'Azur, cinq établissements peuvent valider vos acquis dans l’enseignement supérieur :

Voir les détails et les coordonnées de ces établissements dans l'article Trouvez l'Université où vous pourrez valider vos acquis.

En France, plus de 80 autres universités peuvent valider vos acquis dans l’enseignement supérieur : Université Angers, Université d'Artois, Université d'Auvergne, Université de technologie de Belfort-Montbéliard, Université Blaise Pascal - Clermont-Ferrand, Université de Bordeaux, Université Bordeaux 1 - Sciences Technologies, Université Bordeaux Segalen, Université Montesquieu - Bordeaux IV, Université Bordeaux Montaigne, Université de BourgogneRéUniva4, Université Européenne de Bretagne (UEB), Université de Bretagne Occidentale (UBO), Université de Bretagne-Sud (UBS), Université Caen Basse-Normandie, Université de Cergy-Pontoise, Centre Universitaire Jean-François Champollion (CUFR), Conservatoire national des arts et métiers (CNAM), Université de technologie de Compiègne, Università di Corsica Pasquale Paoli, Université d'Évry-Val d'Essonne, Université de Franche-Comté, Université de Grenoble, Université Joseph-Fourier - Grenoble 1, Université Pierre-Mendès-France, Université Stendhal-Grenoble 3, Université de Haute-Alsace - Mulhouse-Colmar, Institut national des langues et civilisations orientales (INALCO), Université de La Réunion, Université de La Rochelle, Université du Havre, Université Lille 1 - Sciences et Technologies, Universite Lille 2 - Droit et Santé, Université Charles de Gaulle - Lille 3, Universite de Limoges, Université du Littoral Côte d'Opale, Université de Lorraine, Université Claude-Bernard Lyon 1, Université Lumière Lyon 2, Université Jean Moulin Lyon 3, Université du Maine, Université Montpellier 1, Université Montpellier 2 Sciences et Techniques, Université Paul-Valéry Montpellier 3, Université de Nantes, Université de Nîmes, Université de la Nouvelle-Calédonie, Université d'Orléans, Université Paris-1 Panthéon-Sorbonne, Université Panthéon-Assas (Paris 2), Université Sorbonne Nouvelle - Paris 3, Université Paris-Sorbonne, Université Paris Descartes, Université Pierre et Marie Curie, Université Paris Diderot Paris 7, Université Paris 8, Université Paris-Dauphine, Université Paris Ouest Nanterre La Défense, Université Paris-Sud, Université Paris-Est Créteil Val-de-Marne, Université Paris 13 Nord, Université Paris-Est Marne-la-Vallée, Université de Pau et des Pays de l'Adour, Université de Perpignan Via Domitia, Université de Picardie Jules Verne, Université de Poitiers, Université de la Polynésie française, Université de Reims Champagne-Ardenne, Université Rennes 1, Université Rennes 2, Université Jean Monnet Saint-Étienne, Université de Savoie, Université de Strasbourg, Université Toulouse 1 Capitole, Université de Toulouse II - Le Mirail, Université Toulouse III – Paul Sabatier, Université François-Rabelais de Tours, Université de Technologie de Troyes, Université de Valenciennes et du Hainaut-Cambrésis, Université de Versailles-Saint-Quentin-en-Yvelines.

Voir les détails et les coordonnées de ces universités dans l'article Trouvez l'Université où vous pourrez valider vos acquis.

Posté par pcassuto à 00:00 - - Permalien [#]
Tags :