10 février 2014

De l’importance de choyer ses alumni

http://www.headway-advisory.com/blog/wp-content/themes/headway/images/logo.jpgBlog Headway - Olivier Rollot.
Comparons les classements de l’Etudiant et du Figaro pour tenter de comprendre ce qui les sépare. À cet effet j’ai la semaine dernière – vous avez d’ailleurs été très nombreux à venir le consulter sur notre blog – compilé les trois grands critères de l’Etudiant (excellence internationale, excellence académique et proximité de l’entreprise) afin de créer un véritable classement tel que l’Etudiant en publiait auparavant - See more at: http://www.headway-advisory.com/blog/les-classements-en-question-letudiant-face-au-figaro/#sthash.XkHxxshw.dpuf
 Un établissement reconnu, une association d’anciens dynamique, une riche fondation, tel est aujourd’hui le triptyque de la réussite d’un établissement d’enseignement supérieur. Si aux États-Unis la recette est bien connue, peu sont encore ceux qui savent la servir en France. À cet égard l’expérience d’HEC Alumni et de la Fondation HEC est tout à fait remarquable comme l’explique Laurent Allard, le directeur général des anciens d’HEC, dans un entretien publié sur le blog d’HEADway
«Les universités auraient du mal à en faire moins en matière de formation continue», m’expliquait il y a deux semaines Jean-Loup Salzmann, le président de la Conférence des présidents d’université, dans un entretien en prélude au colloque qu’il a consacré à la formation professionnelle et à l’apprentissage les 27 et 28 novembre. Et il est vrai qu’avec 388 millions d’euros de chiffre d’affaires et 5% du marché de la formation continue (15% dans le supérieur), les universités ont encore beaucoup à faire pour s’imposer face aux organismes spécialisés - See more at: http://www.headway-advisory.com/blog/les-universites-a-lassaut-de-la-formation-professionnelle-de-lapprentissage/#sthash.MX5EKYPQ.dpuf
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MOOcs, nouvelles pédagogies… l’enseignement supérieur est en mutation : l’exemple de Grenoble INP

http://orientation.blog.lemonde.fr/files/2011/08/Edhec-Olivier-Rollot-208x300.jpgSur le blog Le Monde d'Olivier Rollot. L’innovation pédagogique a toujours été une priorité à Grenoble INP. Responsable de l’équipe chargée d’aider les enseignants à perfectionner leurs formations, Perform, Florence Michau conduit également aujourd’hui la réalisation d'un MOOC (cours en ligne gratuit ouvert à tous). Deux sujets au cœur de l’actualité de l’enseignement supérieur.
Olivier Rollot : Vous êtes en train de créer le premier massive open online courses (MOOC) de Grenoble INP qui sera consacré à « l’aménagement des rivières ». Comment se déroule cette première expérience ?
Florence Michau : Ce MOOC intitulé «des rivières et des hommes» est une co-construction menée dans trois pays avec l’Ens Lyon, l’université catholique de Louvain (UCL),  l’Institut polytechnique de l'Ho Chi Minh University of Technology au Vietnam et l’Institut de Recherche et Développement (IRD) dans le cadre du réseau d’universités francophones Rescif. Ce cours d'hydrologie appliquée, co-construit par sept experts, introduit les concepts disciplinaires en s'appuyant sur des cas d'études authentiques dans des pays du Sud et du Nord. Suite...

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Quelles réformes pour la formation ?

Par Paul Santelmann, Responsable de la Prospective à l’AFPA. Les réformes relatives au système éducatif et à la formation continue sont menées de façon dissociée. Or aucun des deux univers ne peut s’améliorer indépendamment l’un de l’autre : les insuffisances de la formation initiale ne peuvent guère être réparées si l’on déprécie la formation professionnelle continue (FPC). Or, depuis le milieu des années 90 les réformes de la FPC ont plutôt privilégié le recours au marché comme mode de régulation, le saupoudrage individualisé de l’accès à la formation continue et dissocié ses finalités sociales de ses objectifs économiques. Quant aux orientations en matière de formation initiale, elles ont consisté à faire de l’allongement des études générales le principal remède à l’insertion des nouvelles générations. Suite...

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NMC horizon #report 2014 on #education in #HighEd

Inge Ignatia de WaardBy Inge Ignatia de Waard. The NMC horizon report is ALWAYS an inspiration. Although I do think about latest trends, this 52 page report always brings the most important trends together in a comprehensive and brief overview. The report also addresses some challenges that are still standing in this digital age (scaling teaching innovation, relative lack of rewards for teaching, low digital fluency of faculty, competing educational models - although I like the debates coming from the competition). While reading the challenges I did wonder whether the priorities were complete. I mean, maybe it is not being the best that matters, but getting all on board? Allowing people to grow and reach their own potential, and not necessarily reach the potential society/higher ed is setting out for most of us. Will need to take that up in a more philosophical post later on.
The pdf version is available at http://www.nmc.org/pdf/2014-nmc-horizon-report-he-EN.pdf. Read more...

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Preparing for #emooc14 & reflecting on #OER

Inge Ignatia de WaardBy Inge Ignatia de Waard. As the MOOC stakeholder summit in Lausanne, Switzerland draws near. I am hoping to get the most out of the conference. This means: getting ideas for my ongoing PhD research and paving pathways for the next MobiMOOC roll-out (which is now in my head set for October/November 2014.
The first is easy: getting into the research track and other sessions and hearing what other MOOC research colleagues have found. The second one is tougher, as it is a work in construction: planning a cMOOC with a twist tackling some MOOC challenges and options. For this reason I am hoping to catch up with Rory McGreal of Athabasca, Canada, a university that is part of the OERuniversities group. Read more...

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Free trial year for reviewing #cloud #training option

Inge Ignatia de WaardBy Inge Ignatia de Waard. After having a quick look at a new training platform LearningStone I got quite excited. The new Cloud based platform (self-promoting as supporting training professionals with an instant, flexible online platform to support class based training groups) is developed by two experienced EdTech people (which is already a bonus). Sjoerd Boersma and Michiel Klonhammer just released their two year effort and it looks promising. Even after a first look the platform seems to make sense in terms of training options, quick group overviews, focused interaction spaces... Though admittedly I will need more time in order to really review the total package and see whether the ubiquity really works, the tools are truly intuitive and the centrality of the platform (bringing all course components together into one place) feels like a total package that would fit any trainer or course tutors agenda. Read more...

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#PhD journey – choosing a topic writing a #proposal

Inge Ignatia de WaardBy Inge Ignatia de Waard. There are many reasons for getting a PhD: career, academic interest, want to challenge your own learning, curiosity, specific areas which you want to investigate, escaping the feeling of stagnation, wanting to become top notch in your business or field of expertise, or being the first in your family to attain a doctoral degree. It ranges from pragmatic, to personal, to materializing hopes for the future. I wanted to start a PhD because I felt I had reached a limit and by earning a PhD I would be able to open up new opportunities. Whether or not that will work remains to be seen, but in the meantime I am doing it, taking charge of my own life (always a good thing in my opinion). What I share is based on personal ideas, so feel free to add what helped/s you along the way. Read more...

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Education M&A Activity in 2013: Still growing, but changing

By Phil Hill. Like it or not, education is an industry, and much of the change we see affecting higher ed and K-12 institutions is driven by investment from the private sector. It can be useful to get a high-level view of the trends in private investments to help understand where private companies (edtech vendors, publishers, for-profit institutions, etc) are likely to move in the future. More...

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The Resilient Higher Ed LMS: Canvas is the only fully-established recent market entry

By Phil Hill. For a few years starting in 2009, it seemed one of the best ways to raise VC funds or corporate internal investment was to say “we can beat Blackboard with a new cloud-based platform”. Witness Coursekit / Lore, Instructure / Canvas, OpenClass, LoudCloud Systems, Helix, and even more recently MOOC platforms. There were many articles written as these new systems entered the market, but what if we look back and ask whether the LMS market has actually changed recently? The picture that emerges is one of surprising resiliency by the established LMS providers. More...

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Open Data: A case study using IPEDS for online education

By Phil Hill. At e-Literate we’re planning to do more data journalism posts. Think of this along the lines of Harper Reed’s keynote last year as described in the Chronicle.
Harper Reed, who served as chief technology officer in President Obama’s 2012 campaign, offered those people what he jokingly called “an intervention.” More...

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