
MOOC de langues : le contexte

Quand le ministère s’attaque à la marque université… le fait-il si bien ?

Le choix aspirationnel ou le choix de la réussite ?
Curieusement, le slogan est l’antithèse de la campagne : « L’université, un choix qui me réussit ». Ah bon, et il me réussit comment ? Résultats ? Insertion ? Employabilité ? Preuves ?… rien, non la réponse est aspirationnelle. On ne peut pas se tromper de sens, « réussir » dans l’enseignement, c’est concret, immédiat, tangible pas philosophique, il est hasardeux de jouer avec les différents sens du mot. Pour moi cette erreur est centrale et démonstrative de l’enjeu. Suite de l'article...
Noir
Blog Educpros de Pierre Dubois. Campagne de communication du MESR. Slogan : « l’université, un choix qui me réussit ». Cette campagne a été réalisée par l’agence de communication Publicis… Rassurer les étudiants, leur donner confiance, ce qui permettra de les aider à mieux réussir. Pour que le choix de l’université ne soit pas subi. Outre la plate-forme digitale, qui rassemble témoignages et conseils, des ambassadeurs étudiants répondront, en ligne, aux questions des lycéens. En comptant l’achat d’espaces publicitaires sur le Net et les frais de communication, le coût de cette opération représente environ 700.000 €. Suite de l'article...
La fin de l’agrégation du SUP ?
Blog Educpros de Pierre Dubois. Agrégation du supérieur : la mort à petit feu ? Communiqué de SUP Autonome du 10 janvier 2014. Plutôt que de supprimer, clairement et courageusement, cette agrégation, le décret statutaire joue des bandes sur le billard. Le syndicat autonome est mécontent.
Pourquoi, au contraire, être partisan de la suppression de cette agrégation réservée aux seules disciplines de Droit, Sciences politiques, Économie et Gestion ? Suite de l'article...
Des cours de l’École polytechnique ouverts à tous : comment l’X a réalisé ses premiers MOOCs
Blog "Il y a une vie après le bac" d'Olivier Rollot. Le 16 janvier ouvre la plate-forme française de cours en ligne gratuits et ouverts à tous - les fameux MOOCs (massive open online courses) - France université numérique (FUN), sur laquelle sont présents les plus grands noms de l'enseignement supérieur français et notamment bientôt l’école polytechnique. Directeur de l’enseignement et de la recherche de l’École polytechnique, Frank Pacard s’est beaucoup investi dans la création de ses premiers MOOCs. Alors qu’un premier cours s’est achevé fin 2013 sur la plateforme Coursera, il revient sur une expérience aussi passionnante que complexe. Voir l'article entier...
The Unpaid Internship Is Indefensible
By Peter D'Amato. There’s an email in my inbox from a magazine I’ve never heard of, a digital publication from a start-up media group, seeking an editorial intern. Not required, but a plus, are previous editorial experience, copyediting skills and a familiarity with Photoshop. The position must be taken for credit and is unpaid, but the closing line of the email assures: “On our team, we guarantee adventure!”
As it turns out, adventure alone is not enough to keep an internship legal. The U.S. Department of Labor has issued clear, strict guidelines stating that any position providing an “immediate advantage” to its employer should be classified as a paid job, not an unpaid internship. See more...
On Privilege and the Ph.D.
By Kate Bahn. I’m certainly not the first Ph.D. candidate who, with the end of graduate school in sight, has wondered: If I had to do it all over again, would I still pursue a doctoral degree?
The answer? Yes. But what’s been on my mind lately is why that’s my unequivocal response. After all, I haven’t had a full-time job in over five years, and I’ve racked up some student debt (albeit less than many of my peers) in the process. That’s something I wouldn’t have been disposed to do in the first place if it weren’t for my family background. See more...
A Crisis of Competence
By Allison M. Vaillancourt. Over the winter break I had lunch with with a colleague I have always admired. He is smart, classy and gregarious, and I have made a habit of observing the things he does to appear so confident, put together, and bulletproof. To my surprise and chagrin, he seemed like a different person when we got together recently. Instead of being confident, he was unsure. Instead of being focused on the future, he expressed confusion about what to do next. Normally the type of person who fills a room, he seemed somehow smaller. What was the difference between before and after? The answer: He is now reporting to someone new. See more...
Challenges for conceptualising MOOC for vulnerable learner groups
By . Vol. 9, No. 2 of the MERLOT Journal of Online Learning and Teaching (JOLT at http://jolt.merlot.org/) has been published and is available online. In this issue you will find 12 peer-reviewed scholarly articles, nine of which comprise the much-awaited Special Issue on Massive Open Online Courses (MOOCs), guest edited by Dr. George Siemens (Athabasca University), Dr. Valerie Irvine (University of Victoria), and Dr. Jillianne Code (University of Victoria). The remaining three articles are regular-issue articles relating to various aspects of online education. More...
Challenges for conceptualising EU MOOC for vulnerable learner groups
By Inge de Waard, Michael Sean Gallagher, Ronda Zelezny-Green, Laura Czerniewicz, Stephhen Downes, Agnes Kukulska-Hulme, Julie Willems. This exploratory paper picks up elements from the European Commission’s educational vision and philosophy behind Opening up Education, the resulting initiative of the OpenupEd.eu MOOC platform and takes this as a starting point to look at potential challenges for developing MOOCs that include vulnerable learner groups. In order to align the future conceptuali!ation of MOOCs "ith the vision and philosophy of Europe, potential tensions of contemporary and future education are listed. The current dichotomy of xMOOC and cMOOC are used to mark some of the unexplored MOOC territory. Practical ans"ers to contemporary, ICT supported educational challenges are provided as options to fuel the debate. The challenges and options for future online education initiatives are based on insights and ideas of international scholars and researchers reflecting on potential barriers for learners and online education. This paper aims to stimulate discussion of the potential for ne" educational technologies to ensure social inclusion for virtual and physical vulnerable learner groups. More...