15 décembre 2013

Putin puts higher education at the centre of economic development

http://enews.ksu.edu.sa/wp-content/uploads/2011/10/UWN.jpgBy Nick Holdsworth. President Vladimir Putin last Thursday put a better, more vigorous performance by Russian universities at the centre of a new drive for economic development. In a state of the union address delivered to more than 1,000 top Kremlin and government officials and timed to coincide with the 20th anniversary of the adoption of the country's first post-Soviet Constitution in 1993, he detailed the need for higher education to play a much stronger part in developing the economy. Read more...

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EU opens the €80 billion Horizon 2020 to researchers

http://enews.ksu.edu.sa/wp-content/uploads/2011/10/UWN.jpgBy Alan Osborn. The European Commission this week opened the way for universities, research organisations and businesses to apply for a share of its massive €80 billion (US$110 billion) Horizon 2020 research and innovation programme. But questions have already been raised over whether the proposed selection procedures will be good enough to reduce complaints about awards. Read more...

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Projet d’ANI du 14 décembre 2013 relatif à la formation professionnelle ouvert à la signature

http://www.adef06.org/resources/ARRIERE+PLAN.jpgDe profondes modifications dans  nos pratiques sont à envisager, notamment dans le cadre du financement de la formation, de la  mise en œuvre du Compte Personnel de Formation,  de l’entretien professionnel et de la qualité de la formation notamment. Ce document s’inscrira dans le volet  « formation » du projet de loi relatif à la démocratie sociale et à la formation professionnelle présenté en conseil des ministres en  janvier 2014

COMMUNIQUE DU MEDEF

Formation professionnelle : une réforme de grande ampleur au service des salariés et des entreprises

Le Medef se réjouit de l’accord national interprofessionnel sur la réforme de la formation professionnelle ouvert à la signature, élaboré par l’ensemble des partenaires sociaux. Cet accord permettra aux chômeurs et aux salariés d’améliorer leurs compétences et aux entreprises de faire de la formation professionnelle un investissement d’avenir.
Pour Florence Poivey, négociatrice du Medef, « les partenaires sociaux démontrent leur esprit de responsabilité. C’est une réforme majeure de notre système de formation qui va bénéficier à tous, entreprises, salariés et demandeurs d’emplois. Cet accord prouve qu’une réforme exigeante et de grande ampleur menée dans le dialogue est possible dans notre pays. Nous pouvons en être fiers. »
L’accord ouvert à la signature répond aux objectifs suivants :
-      Redonner aux salariés la maîtrise de leur formation grâce au compte personnel formation qui suivra tous les salariés, même en cas de changement de situation (changement d’entreprise, chômage notamment).
-     Responsabiliser les entreprises en passant d’un système de cotisation obligatoire à une approche d’investissement volontaire souple et adaptée à la situation de l’entreprise, mais aussi en instituant un entretien professionnel annuel.
-    Orienter les formations disponibles vers les besoins des entreprises dans les différents secteurs et dans les différents territoires afin de favoriser le retour à l’emploi.
-     Simplifier le dispositif pour faire en sorte de maximiser l’investissement que font les entreprises dans la formation des salariés.

Selon Pierre Gattaz, président du Medef, « la réforme engagée est capitale. Si elle est menée à bien, c’est l’ensemble de notre société qui sera demain capable de regagner la croissance qui nous fait tellement défaut. Elle vise à améliorer l’employabilité des salariés. C’est ainsi que l’on pourra lutter efficacement contre le chômage et répondre aux impératifs de compétitivité de notre économie. »

COMMUNIQUE DE LA CGPME

Négociation sur la formation professionnelle

« La CGPME tiendra une conférence de presse mercredi 18 décembre à 14h.
A l'issue de la négociation sur la formation professionnelle qui s'est achevée tard dans la nuit, la CGPME constate que le texte proposé à la signature des partenaires sociaux est "calibré" pour les grandes entreprises au détriment des PME/PMI. En pratique, il aboutit à la quasi suppression de la mutualisation financière du plan de formation dans les PME/PMI faisant triompher le règne du chacun pour soi et limitant les moyens réels des petites entreprises qui ne disposeront plus pour la formation de leurs salariés que de leurs ressources propres.
Les entreprises entre 10 et 300 salariés risquent demain d'être prises au piège d'un texte donnant le sentiment illusoire de laisser le libre choix de former ou non les salariés alors même que l'obligation prévue dans le Code du travail sera renforcée, exposant davantage encore les chefs d'entreprise à un risque juridique.
Par ailleurs les PME/PMI financeront des mécanismes de formation extérieurs à l'entreprise -Compte Personnel Formation (CPF) et Congé individuel de formation (CIF)- dont elles ne bénéficieront pas.
A la lumière de ces différents points, la CGPME  réunira  en début de semaine ses instances dirigeantes et fera connaître mercredi lors d'une conférence de presse sa décision de signer ou non cet accord…. »

Notre commission emploi formation organisera  au cours du premier trimestre  2014 une conférence débat pour échanger sur les incidences de cette réforme

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Diversification des choix professionnels

http://www.adef06.org/resources/ARRIERE+PLAN.jpgLa répartition des hommes et des femmes par métiers : une baisse de la ségrégation depuis 30 ans

Dares Analyses - 2013-079  La répartition des hommes et des femmes par métiers

« Les femmes et les hommes n’exercent pas les mêmes métiers. Cette « ségrégation professionnelle », qui se réfère à la mesure d’une distance entre les répartitions des hommes et des femmes selon les métiers, peut être mesurée par l’indice de dissimilarité de Duncan et Duncan (ID).

Selon celui-ci, en 2011 il faudrait qu’un peu plus de la moitié des femmes (ou des hommes) changent de métier pour aboutir à une répartition égalitaire des femmes et des hommes dans les différents métiers…. »

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Sun Tzu and the Art of Disrupting Higher Education

Len ShermanBy Len Sherman. In 512 BC or thereabouts, the venerable Chinese general, Sun Tzu wrote The Art of War in which he proffered the following advice on military strategy:
The highest form of generalship is to balk the enemy’s plans…the next best is to attack the enemy’s army in the field; and the worst policy of all is to besiege walled cities.
Sun Tzu’s advice applies equally well in business, as disruptive new ventures are well advised not to initiate an all out war aimed at taking over incumbent market leaders’ core markets– their “walled cities.” Sebastian Thrun, the self-declared father of the modern movement to disrupt higher education with Massive Open Online Courses — aka MOOCs — has learned this lesson well.  And therein lies an instructive tale. More...

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Top Ed-Tech Trends of 2013: Data vs Privacy

https://s3.amazonaws.com/hackedu/audreywatters_75.jpgBy Audrey Watters. Part 7 of my Top 10 Ed-Tech Trends of 2013 series. This is the third year in a row that I've chosen "data" as one of the "top trends" in ed-tech. (See 2011, 2012) If you're looking for a sunnier view of data in education, read those. 2013, in my opinion, was pretty grim. TIME Magazine announced its Person of the Year this morning: Pope Francis. He seems like a pretty swell guy, don’t get me wrong. But many folks have argued it’s a dull even cowardly decision by the magazine. (Of course, its other recent selections include Barack Obama, Vladimir Putin, Ben Bernanke, and Mark Zuckerberg. TIME is not really known for bold choices, let’s be honest). More...

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Notes for UNCTAD's Advisory Group

Stephen DownesSeminar presentation delivered to United Nations Committee on Trade and Development, Geneva, Switzerland, by Google Hangout.
In this presentation for UNCTAD's Advisory Group on "Developing skills, knowledge and capacities through innovation: E-Learning, M-Learning, cloud-Learning" I outline major forms of open online learning, contrasting between formal and informal learning mechanisms, publishing and community-based production models, and forms of recognition and certification. The audio has a lot of echo (feedback from the other venue) - The transcript of the presntation is available here.

[Slides] [Audio]

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TIC y Educación

Stephen Downes

Seminar presentation delivered to , Tecnologías de la Información y Modelos Alternativos, Universidad Pedagógica Nacional, Ajusco, México, vis Skype. 

In this presentation to  I outline major forms of open online learning, contrasting between formal and informal learning mechanisms, publishing and community-based production models, and forms of recognition and certification. English, with translation into Spanish. The audio quality is quite good, just skip past the first 2 minutes of Skype misbehaving.

[Slides] [Audio]

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Top Ed-Tech Trends of 2013: Hardware

https://s3.amazonaws.com/hackedu/audreywatters_75.jpgBy Audrey Watters. Part 6 of my Top 10 Ed-Tech Trends of 2013 series. We spend a lot of time in ed-tech talking about the Internet, about the Web, about software. But it all relies on hardware. And I think this was a year in which we saw schools really (re)embrace and (re)up their hardware procurement. I add the re- prefix because this effort isn't new. I often exort folks to read Papert's Mindshift. I should add: read Cuban's Oversold and Underused. Way back in 2011, I chose the iPad as one of the top ed-tech trends of the year. I noted that I’d penned an op-ed in The Huffington Post in January, proclaiming it would be the year of the (educational) tablet. But I was wrong. It was the year of the iPad. More...

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Top Ed-Tech Trends of 2013: Coding and "Making"

https://s3.amazonaws.com/hackedu/audreywatters_75.jpgBy Audrey Watters. Part 5 of my Top 10 Ed-Tech Trends of 2013 series. As with all of the trends I’m covering in my year-end review, neither the “Learn to Code” nor the “Maker Movement” are new. I’ll say it again: read Seymour Papert’s Mindstorms, published in 1980. Last year, I wrote about “Learning to Code” and “The Maker Movement” in two separate trends post. This year, I’m combining the two. This decision shouldn’t be seen as an indication that interest in either has diminished. To the contrary. More...

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