16 décembre 2013

20e anniversaire de l'Association des villes universitaires de France

A l'occasion du 20e anniversaire de l'Association des villes universitaires de France (AVUF), Geneviève Fioraso a rappelé que la réussite des étudiants est étroitement liée à leurs conditions de vie, à la qualité des campus et à leur environnement. Le prochain contrat de plan Etat-région sera l'occasion de fixer de nouvelles priorités centrées sur la qualité et l'attractivité des campus. 
Discours - 10.12.2013 Geneviève Fioraso
Je suis très heureuse de m'associer aujourd'hui à la célébration des 20 ans de l'Association des Villes Universitaires de France (AVUF). Je connais bien l'AVUF pour avoir souvent représenté la Ville de Grenoble, je mesure donc pleinement à quel point elle a contribué à transformer l'image et le concept du lien entre les campus universitaires et leur environnement. 
L'idée que les campus doivent être pleinement intégrés aux villes et à leur tissu économique, culturel, social, cette idée semble aller de soi. L'idée que les étudiants et les chercheurs doivent vivre et travailler dans la ville, participer à sa dynamique sociale, culturelle, citoyenne... elle aussi semble relever du bon sens. Et pourtant, pendant des années, le modèle qui a prévalu a plutôt été celui de campus périphériques, parfois "hors sol". Parce que les étudiants font un peu peur ? Parce que la science effraie ? 
Nous n'en sommes plus là heureusement, et l'AVUF a joué un rôle dans cette prise de conscience. Lors de notre rencontre dans le cadre de la préparation de la loi d'orientation sur l'enseignement supérieur et la recherche, publiée le 22 juillet dernier, nous avons partagé cette conviction : les universités, les lieux de recherche, jouent un rôle capital en termes d'attractivité, de compétitivité, mais aussi de lien social, de dynamique économique urbaine, d'animation culturelle. Suite du Discours...

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Réforme du statut des enseignants-chercheurs : peu de changements en vue

VousNousIlsPar Charles Centofanti. Le minis­tère de l'enseignement supé­rieur et de la recherche s'apprête à publier, au plus tard début jan­vier, un nou­veau décret sur le sta­tut des enseignants-chercheurs, modi­fiant légè­re­ment le décret « Pécresse » de 2009. Le SNESUP estime que le compte n'y est pas. Décryptage.
« Un simple toi­let­tage. » La for­mule émane du minis­tère de l'enseignement supé­rieur et de la recherche (MESR), pour qua­li­fier la réforme sta­tu­taire des enseignants-chercheurs. « Le pré­cé­dent décret de 2009 n'a été que très peu tou­ché », affirme-t-on au MESR, « nous n'avons fait qu'intégrer ce qui est rendu obli­ga­toire par la loi ESR  du 22 juillet der­nier, notam­ment sur la gou­ver­nance des uni­ver­si­tés et le fait que la car­rière des enseignants-chercheurs relève désor­mais du conseil académique ».Problème : la ques­tion, sen­sible mais cen­trale, du temps de tra­vail des 59 600 enseignants-chercheurs titu­laires, n'a pas été abor­dée. Et le Syndicat natio­nal de l'enseignement supé­rieur (Snesup) estime ne pas avoir été écouté : « nous avons l'impression que les échanges avec le MESR n'ont servi à rien. Les chan­ge­ments sont mineurs et, au final, le décret com­por­tera les mêmes risques que le décret Pécresse , avec des aggra­va­tions », cri­tique Marc Neveu, co-secrétaire géné­ral du Snesup. « Les aspects du décret jugés néga­tifs en 2009 auraient dû être sup­pri­més », poursuit-il, en poin­tant du doigt la modu­la­tion de ser­vice et l'évaluation individuelle. Suite de l'article...

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Ne pas se tromper de perspectives

http://blogtfs.afpa1.host.privilis.com/wp-content/themes/default/images/bandeau_logo.gifPar Paul Santelmann, Responsable de la veille « emploi & qualifications » à l’AFPA. Dans un entretien accordé à la revue Alternatives Economiques (Hors-série n° 99 « Chômage : a-t-on vraiment tout essayé ? »), Eric MAURIN (directeur d’études à l’EHESS) réédite son discours récurrent sur la nécessité d’une systématisation de la poursuite d’études en brandissant l’argument tautologique que plus on est diplômé plus on est immunisé contre le chômage ! Bien plus, Eric MAURIN estime que le rendement du diplôme n’a jamais été aussi flagrant que ce soit en terme d’accès à l’emploi qu’en termes de revenu… Comme quoi l’enfer est pavé de bonnes intentions. Suite...

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Why It Matters To Think about Gender and Technology

http://www.hastac.org/files/imagecache/Small/hastac-icon.jpgBy Cathy Davidson. There's a parody/hoax happening on Bitbucket where a simplistic redaction of feminism conjoined with a lot of fake code is being put up to tempt the naive, I assume, to create a "feminist" programming language that will turn out to be bogus, a la the infamous hoax perpetuated against Lacanian critical theory long ago.  It's a trap, I gather, so that anyone who participates will be revealed to be silly, uninformed, and the whole enterprise fraudulent.  Really? Is that the best one can do with a serious issue that most of the world realizes deserves serious debate?  Personally, I'd avoid any part of this conversation that isn't a respectful engagement. Caveat emptor.   The mudslinging and name calling and reductionism are not what Ari Schlesinger's posts on feminism and programming (either the original or the follow up) are about. More...

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Hemispheric Pathways: Critical Makers in International Networks

HASTACGaucheHemispheric Pathways: Critical Makers in International Networks

April 24-27, 2014 Ministerio de Cultura, Lima, Peru

Submissions Deadline: 5:00 p.m. EST, November 30, 2013

Proposal Submission

The challenges facing the Western hemisphere are multidimensional  and complex.  Urban agglomeration, economic development, ecological crisis, military conflict, digital privacy, impediments to advanced learning, negotiations of multiple cultural and historical perspectives—these are problems with scientific and human factors that must be considered together.  HASTAC 2014 challenges participants to consider the interplay of science, technology, the social sciences, the humanities, and the arts in the context of addressing the urgent contingencies facing the evolving hemisphere.  Themes addressed by the conference include:

– humanities research and hemispheric grand challenges

– indigenous culture and technology

– technology and education–open learning, peer learning, and issues of access, equity for primary and/or higher education

– technology and interhemispheric communication of knowledge and publishing

– Heritage, Patrimony, Memory and the Digital

– new publics, movements going global and communities of the future

– technology and social identity and roles:  gender, race, and other identities

– digital animation and other visualization media arts and sciences

– games and gaming, including for learning

– community development including the importance of art and culture districts

– Mobile technologies and everyday life

– Improvisation, tinkering, hacking

HASTAC 2014 will be composed of keynote addresses, paper presentations (variations detailed below), hackathons, workshops, birds of a feather meet ups, as well as performances and tech demos.

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Up to 40% of new student loans may never be repaid

The Guardian homeBy . Senior official's admission prompts public accounts committee to warn of 'massive cost to the public purse'. Around 40% of new loans issued to students to pay for their degrees may never be paid back, a senior civil servant has told MPs. More...

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Higher education budget faces multibillion-pound shortfall

The Guardian homeBy Shiv Malik. George Osborne admits he will not be able to fund new policy of abolishing controls on student numbers by selling off loan book. The higher education budget is facing a multibillion-pound shortfall during the next parliament, according to official figures released in the last few days. More...

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Do You Want Feedback or Validation?

http://chronicle.com/img/photos/biz/icons/on-hiring-nameplate.gifBy Allison M. Vaillancourt. Two frustrating feedback requests in a single week have prompted me to ponder how much advice people really want when they request it. When are requests sincere, and when are they simply a guise for obtaining recognition and validation? Last week began with my receiving feedback on my feedback. Because we have a university policy that isn’t really working as it was intended, several of us agreed a revamp was in order. Read more...

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Banning Students’ Native Dialects

http://chronicle.com/img/photos/biz/icons/lingua-franca-nameplate.pngBy Geoffrey Pullum. The teaching profession in Britain, where I currently reside, has very largely heard the sociolinguistic music: The facts of linguistic diversity and language change are generally accepted, teachers acknowledge most of the elementary facts about language, and dialect differences are not viewed in the same light as hideously disfiguring skin diseases. I had begun to think there was little danger of the British teaching profession being disrupted by an outburst of race or class bias masquerading as dialect purism comparable to the awful Oakland “Ebonics” brouhaha of 1996 (see my “Language That Dare Not Speak Its Name,” Nature 386, 27 March 1997, 321-322). Read more...

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Spanglish and the Royal Academy

http://chronicle.com/img/photos/biz/icons/lingua-franca-nameplate.pngBy Ilan Stavans. Not long ago, the Real Academia Española, its matrix located in Madrid, with 21 branches throughout the Spanish-speaking world, did something at once surprising and disappointing: It approved the inclusion of the word espanglish in its official dictionary. I say it was surprising because for decades the RAE systematically disregarded the existence of this hybrid form of communication, suggesting it was just a passing phenomenon unworthy of serious academic consideration. Indeed, one of the institution’s recent directors, Victor García de la Concha (1998-2010), regularly declared Spanglish  “nonexistent,” as if by ignoring it the jazzy parlance of tens of millions of Latinos in the United States, as well as of scores of people anywhere in the Spanish-speaking world, would magically disappear. Read more...

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