06 septembre 2013

Head of Unit Dana-Carmen Bachmann: "The Commission seeks for synergy in adult learning"

http://www.eaea.org/kuvat/EAEA-logo-2010.gifDana-Carmen Bachmann, the Head of vocational training and adult education unit of the European Commission, says that fusion of vocational training and adult education units has enhanced Commission's work on both areas.
The units were joined from the beginning of 2013.
- Leading a combined unit with 30 staff members requires good organisation, within the unit and with other units and DG´s of the Commission, but also with a wide range of stakeholders, like NGOs, member states, and so on, Dana-Carmen Bachmann tells.
The first year in the lead of this Unit has been very interesting.
- Head of Vocational and Adult Education Unit has to keep her ears open and have an open dialogue with all the players of the field to avoid misunderstandings.
The Romanian lawyer, who has worked in the European context since the beginning of her career, was appointed as the Head of Unit at the Adult Learning unit in December 2011. She however went on a parental leave a few months after, and returned to office last October. The new Unit started soon after, in January 2013.
Strategies into action
Dana-Carmen Bachmann's job is to contribute to the development of adult learning and vocational education and training (VET) policies of the EU.
- We have clear policy visions based on EU´s growth strategy Europe 2020, Bruges Communiqué on enhanced European Cooperation in Vocational Education and Training and the Renewed European Agenda on Adult Learning. One of my unit's tasks is to support in putting these strategies into practice, she says. More...

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YELL2 conference tackles the future of language education

http://www.eaea.org/kuvat/EAEA-logo-2010.gifThe main aim of the Young European Love Languages 2 (YELL2) project is to share the results of the 2011 European Language Label Award winning "YELL Network". The network is a group of European organisations aiming to promote language learning. It promotes the improvement of language learning and encourages creative teaching to inspire and motivate language learning.
YELL2 project also seeks to expand on its main product, the Virtual Documentation Centre, by collecting and sharing best practices in language learning across Europe.
A major outcome of the project is the international conference hosted in Birmingham, UK on 2-5 October 2013. The conference will bring together educators, trainers and policy makers to influence the future of language education. In addition to a variety of eminent speakers, the conference will feature examples of Best Practice from the project and a European project fair.
If you are a language teacher or a project coordinator and want to take advantage of this exceptional event, you can contact the YELL2 Team at info@yell2-project.eu for immediate attention and guidance. More...

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Un tiers des étudiants estime leur niveau d’anglais insuffisant

http://www.kelformation.com/images/structure/logo-kf.gifD’après le baromètre 2013 de Wall Street Institute, un étudiant sur trois évalue son niveau d’anglais comme inférieur à la moyenne. Pourtant, ils sont également 88% à penser que la langue de Shakespeare est un atout important, tant au niveau professionnel que personnel.
Pour les deux tiers des étudiants interrogés, la façon dont on leur a appris l’anglais est en cause. 63% d’entre eux pensent qu’ils n’ont pas assez pratiqué l’oral en classe : soit parce qu’ils n’avaient pas l’occasion d’intervenir à l’oral, soit parce qu’il existait des différences de niveau trop importantes au sein des classes, soit parce que ces mêmes classes étaient surchargées.
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Une nouvelle directrice pour l'AEFE

http://www.senat.fr/fileadmin/templates/images/data/logo.pngMme Hélène Farnaud-Defromont, 42 ans, directrice de cabinet du ministre de la coopération, Monsieur Pascal Canfin, a été nommée directrice de l'Agence pour l'enseignement français à l'étranger (AEFE) lors du Conseil des Ministres du mercredi 28 août.
Elle remplace Mme Anne-Marie DESCÔTES, qui occupait ce poste depuis septembre 2008 et qui a été nommée directrice générale de la mondialisation, des partenariats et du développement au ministère des Affaires étrangères, alors que son mandat de directrice de l'AEFE n'aurait dû s'achever qu' à l'été 2014.
Message d'au-revoir de Mme Anne-Marie DESCÔTES sur le site de l'AEFE.

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Internationalisation de l’enseignement supérieur

http://www.europe-et-formation.eu/squelettes/imgsquelette/titre_eu.gifLes 5 et 6 septembre à Vilnius se tient la conférence internationale « L’enseignement supérieur européen dans le monde » dans laquelle participent 200 participants venant de 36 pays. Cette conférence est l’un des plus grands événements dans le domaine de l’éducation organisés lors de la Présidence lituanienne du Conseil de l’UE. M. Dainius Pavalkis, ministre de l’éducation et des sciences de Lituanie et Mme Androulla Vassiliou, membre de la Commission européenne chargée de l’éducation ont ouvert cette conférence.
Plus d’informations : Site de la Présidence Lituanienne, 5 septembre 2013

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James Calleja, nouveau directeur du CEDEFOP

http://www.europe-et-formation.eu/squelettes/imgsquelette/titre_eu.gifJames Calleja a été nommé directeur du CEDEFOP. Il prendra ses fonctions le 16 Octobre 2013.
James Calleja est actuellement secrétaire permanent du ministère de l’Éducation et de l’Emploi de Malte. Il a été également chef de la direction du Conseil Qualifications Malte (2005-10) et de la Commission nationale pour l’enseignement supérieur (2009-10).
Source : CEDEFOP, 6 septembre 2013

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Ouvrir l’université à l’entreprise pour faciliter l’insertion des jeunes sur le marché du travail

http://www.desideespourdemain.fr/themes/desideespourdemain/imgs/logoim.pngPar Lucie Piolot. Le chômage massif des jeunes en France (25,7 % des moins de 25 ans) n’est pas une conséquence inéluctable de la crise économique : plusieurs de nos voisins, dont le Danemark, l’Allemagne ou le Canada, parviennent à maintenir ce taux à des niveaux inférieurs de 10 points au nôtre.
L’inadéquation persistante entre formation et besoins des entreprises est l’une des causes de l’insertion difficile des jeunes sur le marché du travail. L’annonce par la ministre de l’Enseignement supérieur et de la Recherche, Geneviève Fioraso, de la création d’un "Comité Sup Emploi" le 28 août dernier est en ce sens une étape encourageante. Cette instance consultative sera chargée de mener deux chantiers prioritaires : anticiper les besoins des entreprises de demain pour proposer des formations adéquates et ouvrir l’enseignement à l’entreprise en généralisant les stages et l’apprentissage.
En effet, la formation en alternance ou sous contrat d’apprentissage représente un véritable tremplin pour l’emploi, en France et ailleurs, comme le souligne l’OCDE. Suite de l'article...

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Call for proposals INSTALL Conference: ‘Reflectivity in Higher Education: Research and Models of Intervention for Underachieving

http://www.eua.be/images/logo.jpgThe Conference “Reflectivity in Higher Education: Research and Models of Intervention for Underachieving Students” will take place from 20 to 21 March 2014 in Naples, Italy. It is the final conference of the INSTALL project (Innovative Solutions to Acquire Learning to Learn), which is co-financed by the European Commission as part of the Lifelong Learning Programme.
The project aims to promote “inclusive education, equity and social cohesion while preventing university drop-out of students who need support to fulfil their educational potential because of disadvantages caused by personal, social, cultural or economic circumstances”.
The conference organisers have published a call for proposals for the conference. Abstracts must not exceed 300 words and must be submitted in English by 15 October 2013 to the following email address: install.sinapsi@unina.it.
The project organisers also note that the findings of the project will be presented during the conference.
For more information on the conference and call, please visit the project website.

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Update on the revision of the Standards and Guidelines for Quality Assurance in the European Higher Education Area (ESG)

http://www.eua.be/images/logo.jpgThe Standards and Guidelines for Quality Assurance (ESG) in the European Higher Education Area were adopted by the European Ministers for Education in Bergen in 2005. Since then, the ESG – prepared by the E4 Group (ENQA, ESU, EURASHE and EUA) – have underpinned the development of both institutional and national/regional QA systems in Europe.
However, the European quality assurance landscape has changed considerably since this time. Thus, from 2010 to 2012 the stakeholder organisations that form the E4 Group carried out the “Mapping the Implementation and Application of the Standards and Guidelines for Quality Assurance in the European Higher Education Area (MAP-ESG)” project to gather information on how the ESG have been implemented and applied. The project demonstrated that the ESG have been successful in promoting an understanding of good practice in QA, and have impacted on the development of QA both at system and institutional level. The E4 Group decided, nevertheless, to recommend to European education ministers that the ESG would benefit from a revision “in order to improve their clarity, applicability and usefulness”. More...

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EUA Council for Doctoral Education welcomes three new members to Steering Committee

http://www.eua.be/images/logo.jpgThe European University Association (EUA) is pleased to announce that its Board has recently appointed three new members for the Steering Committee of the EUA Council for Doctoral Education (EUA-CDE) to replace outgoing members. The new members are Jean-Dominique Polack (University Pierre and Marie Curie), Michael Fuller (University of Plymouth) and Václav Hampl (ex-officio EUA Board member, Charles University in Prague).
The EUA Council for Doctoral Education (EUA-CDE) was established in 2008 as an independent EUA membership service, designed to create a strong voice for European universities on doctoral education both inside Europe and internationally and to contribute to enhancing the visibility of doctoral schools and programmes. More...

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