26 août 2013

5 étapes pour... réussir sa lettre de motivation

http://www.pole-emploi.fr/__cache__/image/site/interpe/logo-pole-emploi.gif%5B139x90%5D.pngPar Thomas Porlon. Aussi classique qu’indispensable, la lettre de motivation demeure un exercice obligatoire dans la recherche d’un emploi. Manuscrite ou tapée à l’ordinateur, celle-ci a ses propres codes et ses propres règles. Voici quelques conseils pour vous aider à la rédiger.
Se connaître
“Il faut mener une réflexion qui va croiser une analyse personnelle avec des repères que l’on peut trouver sur l’annonce, sur les codes Rome ou les fiches métiers”, explique Éric Blanc, consultant et chargé de bilan de compétences chez êtreconseil.fr. Avant toute chose, cette première étape consiste à définir qui vous êtes professionnellement.
Listez votre parcours, vos compétences, vos qualités comme vos défauts ainsi que vos valeurs. “Très peu de candidats sont capables de parler d’eux, ajoute Jean-Christophe Durieux, formateur, coach et président de Coaching & Développement. Or, un candidat qui se connaît parfaitement donne au recruteur l’envie de le connaître”.
Se poser des questions
Après avoir décrypté l’annonce et effectué des recherches sur l’entreprise, il vous faut faire le lien entre la société et vous. Pour cela, il suffit de répondre à des questions simples :
“Pourquoi je contacte cette entreprise ?”, “Qu’est-ce que je peux lui apporter ?”, “En quoi je corresponds au poste ?” et  “Qu’est ce qui me rend unique et intéressant pour l’entreprise ?”. “Le candidat doit démontrer que le poste qu’il convoite est fait pour lui”, explique Jean-Christophe Durieux.
Prendre son temps
Écrire une lettre de motivation prend du temps et demande une longue réflexion en amont. C’est pourquoi il ne faut jamais la rédiger dans l’urgence. Si vous bloquez sur un élément, n’hésitez pas à vous changer les idées pour y revenir plus tard. “Très souvent, des réponses, des améliorations ou des idées nouvelles nous viennent après une nuit de sommeil. Je pense qu’il faut minimum 24 heures pour écrire une bonne lettre”, confie Éric Blanc.
Adapter et personnaliser son discours
Pour Jean-Christophe Durieux, “le recruteur doit sentir que la lettre a bien été rédigée spécialement pour lui”. Pour cela, évoquez des éléments clés de l’entreprise. Par ailleurs, mettez vous à la place du lecteur. Ce dernier vous lira rapidement dans un premier temps, puis de manière plus approfondie ensuite si des éléments l’intéressent. Soyez donc simple, clair, précis et factuel, privilégiez les phrases dynamiques et courtes qui vont à l’essentiel avec des verbes d’action voire des mots clés en gras. Enfin, évitez les formules trop générales ou négatives.
Soigner et hiérarchiser sa lettre
Accompagnée du CV, la lettre de motivation constitue souvent le premier contact entre le candidat et le recruteur. Une première impression qui s’avère primordiale. La lettre doit donc être structurée (entre trois et cinq paragraphes), tenir sur une seule page et dégager une impression de clarté. “On parle d’abord de l’entreprise et du poste, puis de soi pour inciter le lecteur à vous accorder un entretien, sans oublier la formule de politesse”, explique Jean-Christophe Durieux. Manuscrite ou informatique, elle doit être avant tout lisible et aérée, sans rature, ni tache et surtout sans faute d’orthographe ou de syntaxe.

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Forum régional Formation vers l’emploi

http://www.region-limousin.fr/IMG/png/Forum-regional-formation-vers-l-emploi.pngUnique. La Région impulse une rencontre entre plusieurs milliers de demandeurs d’emploi et des employeurs qui peinent à recruter. Au moins 1 000 places de formation seront aussi présentées.
Mobilisation générale.
Les 13 et 14 septembre, la Région Limousin, l’État et les partenaires sociaux s’associent pour organiser le Forum régional de la formation vers l’emploi. Ce rendez-vous inédit se tiendra au champ de Juillet à Limoges : près de 1 000 offres d’emploi et au moins autant de places de formation à pourvoir dans les deux mois seront présentées aux demandeurs d’emploi.
Une occasion unique d’être en relation directe avec les secteurs qui recrutent et les organismes de formation. Des tables rondes sur des métiers qui peinent à recruter et sur la reconversion professionnelle seront également organisées. De même, les demandeurs d’emploi trouveront un espace d’information sur les aides à la création ou à la reprise d’entreprises et sur la validation des acquis de l’expérience (VAE).
Le chaînon manquant entre l’offre et la demande.
« Il faut qu’un maximum d’employeurs rencontrent un maximum de demandeurs d’emploi », annonce Jean-Paul Denanot, le président de Région qui souhaite « mettre en place le chaînon manquant » entre l’offre et la demande. Et il y aura du concret. Toutes les offres, qu’elles concernent une embauche ou une formation, seront regroupées par secteur d’activité, par niveau de qualification et par secteur géographique. Elles donneront surtout lieu à des entretiens personnels dans les deux à trois semaines suivantes dans des métiers qui manquent de main d’œuvre. « Si l’employeur ne trouve pas directement chez les demandeurs d’emploi les qualifications qu’il souhaite, la Région intervient pour faire entrer en formation les gens qui sont intéressés pour leur donner une qualification supplémentaire », précise Jean-Paul Denanot.
Expérimenter et valider son propre projet d’activité.
Les demandeurs d’emploi dont le projet professionnel ne serait pas suffisamment abouti pourront participer à un SAS de détermination collectif. Cet accompagnement individualisé, une nouveauté régionale, regroupe dix à douze participants et permet d’expérimenter et de valider son propre projet d’activité. « L’idée, c’est d’entrer en formation dans les deux à trois semaines. Je ne veux pas que ça traîne », assure le président de Région qui lance aussi un « appel à la mobilité ».
Les jeunes ne seront pas oubliés.
Un moment privilégié leur sera consacré samedi matin pour les éclairer sur les contrats en alternance et les emplois d’avenir dont 700 sont déjà engagés sur les 1 273 qui doivent être signés en Limousin.
L’idée du Forum est née à la suite de la conférence sociale de juin dernier. Le Président de la République et le Premier ministre se sont engagés à faire entrée 30 000 demandeurs d’emploi supplémentaires en formation d’ici à la fin de l’année, soit 300 personnes en Limousin.

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Promoting quality culture in higher education institutions (PQC)

http://www.eua.be/images/logo.jpgIn the autumn of 2012, EUA launched a new project entitled ‘Promoting quality culture in higher education institutions’ (PQC), in partnership with the European Association for Quality Assurance in Higher Education (ENQA), the University of Duisburg-Essen, the University of Lisbon and the University of Zagreb.
Background and concept
The PQC project follows up and builds on the recently completed EUA-led project 'Examining quality culture in higher education institutions' (EQC, 2009-2012). Research conducted within the framework of that project showed that while the majority of HEIs in Europe have built up quality assurance (QA) systems, those in charge of managing quality at universities feel the need for further capacity building in how to incentivise all stakeholders (students, academic and administrative staff) to take on the responsibility for quality, i.e. how to put Part 1 of the Standards and Guidelines for Quality Assurance in the European Higher Education Area (ESG) into practice and build quality cultures.
The PQC project fulfils this need by developing and implementing a series of trainings with a practical approach to strengthening quality cultures and providing quality managers with the opportunity to exchange experiences and build connections for future cooperation at European level. Moreover, PQC will exploit the inputs gained from the universities themselves through the trainings to devise a workshop for the staff of the European quality assurance agencies. In this way it will communicate to the agencies how they can support HEIs in developing quality cultures through the external QA procedures which they design and carry out.
Objectives
The objectives of the project are:

  • to build capacity of quality managers from HEIs across Europe to develop such internal quality assurance systems that are embedded in the institutional strategies and cultures;
  • to promote European cooperation and sharing of good practices in the field;
  • to raise awareness regarding the importance of internal QA and in particular quality culture;
  • to advocate for the true implementation of the ESGs, i.e. the primary responsibility for quality lying with the HEIs and the responsibility to support HEIs in that process lying with the QA agencies.

Activities and timeline
The partners seek to achieve the project objectives through the following activities:

  • presentation of the project at the European Quality Assurance Forum 2012 (November 2012);
  • three two-day trainings for quality managers at European HEIs, in Zagreb, Duisburg and Lisbon (April-June 2013);
  • workshop for QA agencies’ staff, raising awareness regarding the importance of internal QA and in particular quality culture (September 2013).

The presentations from the trainings for quality managers at HEIs are available below.

8-10 April 2013, Lisbon, Portugal

22-24 May 2013, Zagreb, Croatia

26-28 June 2013, Essen, Germany

Registration for the workshop for QA agencies’ staff is currently open to ENQA members.
Contact
For further information on the PQC project, please contact Ivana Juraga. Click here to download the PQC leaflet.

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Enhancement of Quality Assurance Management in Jordanian Universities - EQuAM

http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcS_xtcf03-DYHFtFuRfFtDATto7CnyrnN2Ukd8aSIE3ihXl_Dpl1w05bQThe University of Barcelona is launching a new project entitled "Enhancement of Quality Assurance Management in Jordanian Universities" (EQuAM), in partnership with ENQA and 15 other higher education bodies.
A model (principles, priorities, guidelines and procedures) will be produced to support Jordanian HEIs and their quality assurance unit to improve internal QA in line with the new requirements of the national HE Accreditation Council and international expectations. The Model will be based on analyses of needs and capacities in Jordanian HEIs, as well as the experiences and best practices from the successful QA Action Line of the Bologna Process. Workshops, consultations and “matching” exercises will contribute relevant material from Jordanian and European HEIs and QA agencies. The Model will be piloted in Jordanian HEIs and complemented by training and capacity building to support its sustainability. European experiences in building productive relationships between HEIs and their QA agencies will inform the effective implementation of the Model and reflect the importance of autonomous HEIs meeting national/international expectations whilst working in different contexts.

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Call for international experts - Centre for Quality Assessment in Higher Education (SKVC)

http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcS_xtcf03-DYHFtFuRfFtDATto7CnyrnN2Ukd8aSIE3ihXl_Dpl1w05bQThe Centre for Quality Assessment in Higher Education (SKVC) announces a public call for international experts to participate in the process of external quality assessment of study programmes provision and (or) institutional reviews of HEI in Lithuania.
Experts applying should be known in their fields as researchers, teachers of the subject, or be Bologna experts, independent higher education consultants, have previous experience of participation in peer reviews in the home country or internationally, and be fluent in English.
If you are interested, please send your Curriculum Vitae and a short motivation letter by e-mail to: kokybe@skvc.lt.
All information will be submitted into the SKVC database. The evaluation coordinator will be in contact with the selected experts with proposal to work in the particular evaluations in Lithuania.
For more information about list of programmes to be evaluated please consult the call here.

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Public call for international external experts - Public Agency for Accreditation of Higher Education (PAAHE)

http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcS_xtcf03-DYHFtFuRfFtDATto7CnyrnN2Ukd8aSIE3ihXl_Dpl1w05bQThe Public Agency for Accreditation of Higher Education (PAAHE), Albania, announces a public call for international external experts.
External experts are expected to work as peer review for external evaluation of Higher Education Institutions in Albania at institutional and study program level.
Experts applying must meet the following criteria:
1. Must be a well known person in the relevant science field;
2. Must have experience of at least 5 (five) years in teaching and in scientific research in one of the areas;
3. Must have at least the scientific degree "Doctor"
4. Must have experience in quality assurance in higher education institutions;
5. Must have high personal and professional integrity;
6. Must have international experience gained through postgraduate study or research training in Western universities or research centers.
If you are interested, please send your Curriculum Vitae by e-mail to: application@aaal.edu.al.
The selected external experts will be listed on the External Expert List of PAAHE and will be contacted about particular proposed evaluations in Albania.
For more information please consult the call here.

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Marketising Higher Education: Public and Private Universities in a Market Economy

http://www.srhe.ac.uk/media/images/logo.jpgThe higher education sector in the UK and globally is changing rapidly, with increasing marketisation and the precipitous growth of private services and providers. This seminar draws on a range of research studies to explore the implications for higher education policy and practice in the UK and beyond.
Markets in Higher Education: Teaching versus Research 
Professor Margaret Thornton (Australian National University) 
Drawing on research conducted for her recent book, Privatising the Public University: The Case of Law (Routledge, 2012), Prof. Thornton argues that the neoliberal turn in higher education, in particular the increasing marketization of the sector and the commodification of knowledge, has had differential impacts on teaching and research. In this paper she explores the reasons why this might be so, with particular reference to the UK and Australia.
The growth of private and for-profit higher education providers in the UK: implications for policy and practice 
Professor Robin Middlehurst, Kingston University
Drawing on a series of policy research studies undertaken in the UK between 2009 and 2014, this paper will explore the growth of non-profit and for-profit providers in England, in comparison with other countries. Prof. Middlehurst will set out the policy context in which this growth has taken place and discuss the myths, realities and implications for policy and practice in UK higher education more broadly.
Lunch will be available at 1pm and the event will start at 1.40. After each paper there will be time for questions and discussion, followed by an opportunity to discuss issues raised in both papers over tea or coffee. 
For further details about the Higher Education Policy Network, please contact the network convenor, Prof. Carole Leathwood, Institute for Policy Studies in Education, London Metropolitan University, c.leathwood@londonmet.ac.uk.
Venue Information
Room TMG-45
London Metropolitan University
166-220 Holloway Road
London, N7 8DB
Please use the Rocket Complex entrance to the University

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Quality Assurance and Quality Enhancement in e-Learning Discussion Meeting

http://t3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTL34Z8VGZ59odiJSaF-K2sZ0O5_C-l6WpEDInat7p3bMiGnqtOJ-SEjwDate: 6 Sep 2013
Start Time: 10:00 am
Location/venue: Fielder Centre, University of Hertfordshire, UK
This free one-day discussion meeting will explore challenges facing the sector in relation to assuring quality whilst also enabling quality enhancement and innovation through technology enhanced learning (TEL). We will be considering the rapid increase in the development of MOOCs (Massive Online open courses) and the impact of the Key Information Set (KIS) requirements on UK Higher Education Institutions.
Technologies impact on all aspects of the learning process, including teaching, assessment and communication. In light of changes in technologies and the changing role of e-learning within higher education, guidance and policies associated with quality assurance and quality enhancement of technology enhanced learning (TEL) need to be considered and reviewed.
The day will include; a discussion on the quality issues associated with MOOCs and feedback from a MOOC student; Michael Hamlyn, Director of Academic Enhancement at Staffordshire University. The afternoon will focus on the KIS requirements and will include presentations from Catherine Benfield, Head of Business Development at the Higher Education Statistics Agency (HESA), and Moira Sutton from the International Centre for Guidance Studies (iCeGS), School of Education at the University of Derby. Catherine and Moira have been involved in the early evaluations of the KIS and will present findings from their respective reports regarding Institutional and User perspectives. The presentations will be followed by discussions about the KIS requirements which focus on face to face contact hours with little consideration of how institutions and academics use technology to guide and support students. The issues were recently highlighted by the JISC following the publication of a Student Academic Experience survey from Which? And the Higher Education Policy Institute (HEPI). Actively seeking your contributions to the QAQE debate, the day will include networking opportunities and participatory sessions to explore practitioner needs.
Attendance at the conference is free - there is no registration fee
Programme:

10.00-10.15 Registration and Coffee

10.15-10.20 Welcome

10.20-11.30 MOOCs and Quality Issues - QAQE Steering Group

11.30-11.45 Refreshments

11.45-12.15 Experiences of MOOCs – Michael Hamlyn, Director of Academic Enhancement, Staffordshire University

12.15-13.00 Discussion of MOOCs – Quality Issues and challenges for sector

13.00-13.45 Lunch

13.45-14.00 Key Information Sets - QAQE Steering Group

14.00-14.30 Early evaluation of KIS; Institutional perspectives - Catherine Benfield

Head of Business Development, Higher Education Statistics Agency (HESA)

14.30-15.00 Early evaluation of KIS; User experiences - Moira Sutton, International Centre for Guidance Studies(iCeGS) School of Education, University of Derby

15.00-15.15 Refreshments

15.15-16.00 Discussion of KIS - risks and benefits associated with TEL

16.00 Close of conference

Contact email

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Academic Ranking of World Universities 2013

http://www.ireg-observatory.org/templates/sub_business2/images/ireg_top2013.pngThe 2013 Academic Ranking of World Universities (ARWU) is released today by the Center for World-Class Universities at Shanghai Jiao Tong University. Starting from a decade ago, ARWU has been presenting the world Top 500 universities annually based on transparent methodology and reliable data. It has been recognized as the precursor of global university rankings and the most trustworthy one.    
Harvard University continues to take the first place in the 2013 list. The Top 10 universities are: Harvard, Stanford, Berkeley, MIT, Cambridge, Caltech, Princeton, Columbia, Chicago and Oxford. In Continental Europe, ETH Zurich (20th) in Switzerland takes first place and it becomes the first university in this region listed among the world Top 20 in the history of ARWU. Pierre & Marie Curie (37th) in France overtakes Paris-Sud (39th) as the second best university in Continental Europe. The best ranked universities in the Asia-Pacific region are the University of Tokyo (21st) and Kyoto University (26th) in Japan, and the University of Melbourne (56th) in Australia. 
The University of Groningen (92nd) in Netherlands enters the Top 100 list for the first time. There are totally 11 universities breaking into the Top 500 list in 2013, among which King Abdullah University of Science and Technology in Saudi Arabia, the University of Coimbra in Portugal, and the Catholic University of Korea in South Korea make their first appearance.
The Center for World-Class Universities also releases the 2013 Academic Ranking of World Universities by Broad Subject Fields (ARWU-FIELD) and 2013 Academic Ranking of World Universities by Subject Fields (ARWU-SUBJECT). Top 200 universities in five broad subject fields and in five selected subject fields are listed, where the best five universities are:

The complete lists and detailed methodologies can be found at the Academic Ranking of World Universities website at http://www.ShanghaiRanking.com/.
Academic Ranking of World Universities (ARWU): Starting from 2003, ARWU has been presenting the world Top 500 universities annually based on a set of objective indicators and third-party data. ARWU has been recognized as the precursor of global university rankings and the most trustworthy league table. ARWU adopts six objective indicators to rank world universities, including the number of alumni and staff winning Nobel Prizes and Fields Medals, the number of Highly Cited Researchers, the number of articles published in journals of Nature and Science, the number of articles indexed in Science Citation Index - Expanded and Social Sciences Citation Index, and per capita performance. More than 1200 universities are actually ranked by ARWU every year and the best 500 universities are published.

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Dispositif SAFRAN - Programmation 2013-2014

http://static.carif.org/arftlv/images/actualite/DOSSIERS/Safran2010petitetaille.jpgPlus de 30 actions de professionnalisation sont programmées entre septembre 2013 et avril 2014 à destination des acteurs de la formation, de l’information, de l’orientation, de l’accompagnement des parcours, de l’insertion et de l’emploi de Poitou-Charentes.
Cette programmation propose plusieurs modalités de professionnalisation : des formations d’une durée de 1 à 4 jours et des évènements sur des formats plus courts, de 2 heures à 1 journée (rencontres thématiques, groupes de travail, présentations d’outils pédagogiques ou d’orientation, conférences-débats).
Ces actions sont mises en œuvre par l’ARFTLV et bénéficient d’un financement de la Région Poitou-Charentes ou de la Direccte, avec le soutien du Fonds Social Européen. Elles sont accessibles sans frais d’inscription.
Trois axes thématiques constituent la programmation 2013-2014, chacun poursuivant des objectifs particuliers de professionnalisation et s’adressant à des publics spécifiques.
Axe 1 : Orientation tout au long de la vie et accompagnement des parcours
Les formations de cet axe sont financées par la Région Poitou-Charentes. Elles seront régulièrement complétées par des actions courtes organisées par l’ARFTLV.
Les actions proposées :
- Faire évoluer ses pratiques d’orientation  - Inscription
- Les techniques de base de la conduite d’entretien - Inscription
- Prévenir et gérer les comportements inadaptés du public- Inscription
- Développer les coopérations avec les entreprises pour la construction et la mise en œuvre du parcours vers la formation et l’emploiInscription
- Prévenir les abandons en formation par une démarche de médiation relationnelle - Inscription
- Repérer les difficultés de santé des publics accueillis - Descriptif et inscription à venir
- Identifier et lever les freins à l’entrée en formation - Inscription
- Accompagner les transitions et mobilités professionnelles - Inscription
- Analyse de sa pratique de l’explicitation - Inscription
- Réunion d’information sur l'accès à la formation dans les trois fonctions publiques (Etat, hospitalière, territoriale) : Le 17 septembre après-midi (en savoir plus)
- Le cadre juridique de l’emploi et de la formation professionnelle continue - Inscription
- Le cadre juridique de la formation des salariés - Inscription
Jeunes et demandeurs d’emploi : insertion, formation et retour à l’emploi  - Inscription
- S’approprier des outils de capitalisation des acquis et des compétences - Inscription
Compléter un parcours certifiant après une VAE - Inscription
- Boite à outils de l'orientation : - 27 septembre après-midi : Présentation d'outils de Eurotests Editions  ; - 5 novembre après-midi : Présentation d'outils de la Fondation JAE ; - 13 décembre matin et après-midi :  Présentation d'outils des Editions Qui plus Est  - En savoir plus et s'inscrire
Axe 2 : Modernisation de l’offre et développement des compétences dans les organismes de formation
Aux modules de formation financés par la Région Poitou-Charentes, s’ajoutent notamment les rendez-vous de « la boite à outils du formateur », organisés tout au long de l’année par l’ARFTLV pour présenter aux acteurs de la formation outils, supports ou méthodes pédagogiques.
Les actions proposées :
- Animer des formations individualisées  -  Inscription
- Modulariser son offre de formation   -  Inscription
- Savoir répondre à la commande publique de formation   Inscription
- Innover en formation grâce aux multiples usages de l’internet (Internet, réseaux sociaux, FOAD) - Inscription
- Réseaux sociaux et forums pour créer et maintenir du lien  - Inscription
Visioconférence et travail collaboratif à distance  -  Inscription
- Adapter son système de formation au processus d’individualisation - Inscription
Axe 3 : Accompagnement du Programme d’Accès aux Compétences Clés
Les actions de cet axe sont financées par la Direccte Poitou-Charentes.
Les actions proposées :
- Accompagner les apprentissages des adultes en lecture-écriture  -  Inscription
- Reprendre les bases mathématiques avec des adultes en difficulté  -  Inscription
- Développer les compétences de base en sciences et technologie  -  Inscription
- Faire découvrir l’informatique à des adultes en difficulté  -  Inscription
- Développer la compétence clé « Apprendre à apprendre » du public accueilli  -  Inscription
Utiliser le référentiel des compétences clés en situation professionnelle (CCSP) - Inscription
Accompagner le développement de la capacité à apprendre des publics en insertion  -  Inscription
- Favoriser le renforcement des compétences clés en situation de travail  -  Inscription
- Rencontre régionale des acteurs du PACC : le 10 octobre 2013 (descriptif et inscription à venir)
Voir le calendrier mensuel de programmation et accéder aux bulletins d'inscription à télécharger
D’autres actions de professionnalisation pourront venir compléter cette programmation. L’actualité du dispositif Safran est à suivre sur le site de l’ARFTLV (www.arftlv.org / rubrique SAFRAN) et grâce à sa lettre électronique hebdomadaire « Atout Compétences » (inscription gratuite).
Pour toute information, l’équipe Safran est à votre disposition au 05 49 50 32 90 et sur safran@arftlv.org.

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