19 août 2013

Bourses : parce qu’ils la méritent bien…

http://orientation.blog.lemonde.fr/files/2011/08/Edhec-Olivier-Rollot-208x300.jpgBlog "Il y a une vie après le bac" d'Olivier Rollot. « Il n’a jamais été question de supprimer dès cette année les bourses au mérite. Cela aurait été incongru de le faire juste après le bac et sans concertation préalable. » Geneviève Fioroso, la ministre de l'Enseignement supérieur et de la Recherche, est formelle: tout est parti de la mise en ligne malencontreuse d’une information véritable – les bourses au mérite seront bien supprimées – mais prématurée : ce ne sera le cas qu’à la rentrée 2014 et ne seront concernés que les bacheliers de l'année prochaine. Suite...

Posté par pcassuto à 07:07 - - Permalien [#]
Tags :


Y : la génération de tous les défis

http://orientation.blog.lemonde.fr/files/2012/07/G%C3%A9n%C3%A9ration-Y.jpgBlog "Il y a une vie après le bac" d'Olivier Rollot. Perte d’influence des pays occidentaux, réchauffement climatique, appauvrissement par rapport à leurs parents… les Y sont appelés à relever de nombreux défis. Mais y sont-ils préparés ?
Génération adulée !
Appelons le Paul. Il a 23 ans. Adulé par des parents qui l’ont toujours vu tout réussir à l’école, il vient de finir ses études dans une prestigieuse université et va maintenant chercher du travail. Pratiquement bilingue en anglais grâce à de nombreux séjours au Royaume-Uni et aux États-Unis, la Terre entière lui est ouverte. Un conte de fée ? Pas tant que ça car ces millions de Paul qui arrivent aujourd’hui sur le marché du travail dans les pays occidentaux sont bien conscients que leur vie ne sera pas forcément aussi facile que ne l’a été leur jeunesse. Oh ils savent qu’ils s’en sortiront mieux que ceux qui ont été exclus du système mais également que, si leur diplôme leur donnera sans doute du travail, il ne leur garantit pas pour autant une vie professionnelle sans encombre.
Paul le sait bien car il a vu ses parents divorcer après avoir été au chômage et sa famille se recomposer. À l’image d’une génération qui a bien souvent vu la précarité – chômage, divorce – faire vaciller sa cellule familiale, il sait relativiser. C’est une de ses qualités. Son défaut serait alors de prendre parfois trop de distance. Avec les engagements familiaux, avec l’entreprise. Mais, s’il est motivé, ses qualités en font un formidable innovateur. Comme personne, il sait naviguer sur la toile et les réseaux pour trouver des solutions. Comme personne avant lui il a le sentiment que tout est possible et que, si ce n’est pas le cas, il partira ailleurs, dans une autre entreprise, dans un autre pays.

Posté par pcassuto à 07:05 - - Permalien [#]
Tags : ,

La génération Y existe-t-elle vraiment ?

http://orientation.blog.lemonde.fr/files/2011/08/Edhec-Olivier-Rollot-208x300.jpgBlog "Il y a une vie après le bac" d'Olivier Rollot. Les Y, ce sont aujourd'hui aussi bien des jeunes encore en formation que d’autres déjà dans la vie active et même parents, pour les plus âgés. Certains sont déjà bien installés dans la vie quand d’autres vivent dans la plus grande précarité. Beaucoup sont partis travailler à l’étranger. Une génération segmentée en fonction de classes sociales, de nationalités, de sexe ou d’âge. Tous différents ? Non, parce ce qui les rapproche, c’est une culture commune, qu’on retrouve partout dans le monde et dont le point commun essentiel est l’addiction à l’Internet. « Dans les démocraties, chaque génération est un peuple nouveau », disait Alexis de Tocqueville. Suite...

Posté par pcassuto à 07:03 - - Permalien [#]
Tags :

Campus Paris-Saclay, la grande université va voir le jour en 2014 : entretien avec Dominique Vernay, son président

http://orientation.blog.lemonde.fr/files/2011/08/Edhec-Olivier-Rollot-208x300.jpgBlog "Il y a une vie après le bac" d'Olivier Rollot. Rapprocher l’université Paris-Sud (Orsay), l’École Polytechnique ou encore HEC dans un grand ensemble pluridisciplinaire de dimension mondiale, c’est l’objectif du Campus Paris-Saclay, qui donnera naissance à une véritable université de 60 000 étudiants le 1er janvier 2014. À sa tête depuis 2011, Dominique Vernay a dû affronter bien des tempêtes mais est aujourd’hui résolument optimiste pour un projet qui mobilise près de 2,5 milliards d’euros.
Olivier Rollot : Depuis son lancement en 2008, la création de la grande université Paris-Saclay est tout sauf une promenade de santé. Aujourd’hui tout va bien ?
Dominique Vernay :
Notre objectif est de créer une université fédérale ayant une marque forte, sur le modèle par exemple de Cambridge. Mais comment chaque établissement prend-il sa place dans cet ensemble qui sera visible mondialement ? C’est logique qu’il y ait eu des difficultés quand on veut rapprocher autant d’institutions de grand renom, qui sont souvent les meilleures dans leur spécialité et veulent préserver leur marque. Suite...

Posté par pcassuto à 07:01 - - Permalien [#]
Tags : ,

Buy my low-cost MOOC eBook here

http://3.bp.blogspot.com/-voHDx65ku7U/UX4s1TwlH3I/AAAAAAAAB14/7GmYqiTZKDg/s195/titelpage%2Bfinal%2Bsmall.jpgYou do not need a Kindle to read the MOOC eBook. Download a free Kindle app, see here.
Inge Ignatia de Waard was born in 1967 in Antwerp, Belgium. She is currently researching mobile learning and MOOCs at the Open University of the United Kingdom. She has a background in IT and pedagogy (studied at Athabasca University, Canada) and has been an international public speaker, addressing audiences across continents on the subject of online, MOOC and mobile learning. Writing has been a consistent factor, producing articles for magazines and journals such as the Learning Solutions magazine, as well as authoring research papers and chapters.
Her professional path has been eclectic, following the grand tradition of all students that do not fit universal formal education ... only to return to it later in life. Past professions include: preparing food for film crews (resulting in startlingly new dishes that surpass tasteful palettes), cleaning offices (using the dust-under-carpet method frequently) and waiting on tables for artists and art lovers in a famous Belgian theater company (being renowned for having a morning temper matching even the most fierce of actors) ... after quick iterations as a photographer, film critic and stand-up comedian, Inge finally found a place where she could voice opinions openly while lobbying for equal rights. The Vrouwen Overleg Komitee willingly employed her, which got Inge started on organizing big events, networking across political parties and online learning while using technology to disseminate content, as well as connect with peers.
As part of a midlife crisis she sought to improve the world, so Inge changed jobs and started to work for one of the finest research centers on tropical diseases: the Institute of Tropical Medicine in Belgium. After years of engaging, setting up and supporting mHealth and online projects, she decided to enroll as a full time PhD student at the renowned Open University of United Kingdom. Now she is dedicated to write up low-cost eBooks on the subject of technology enhanced learning.

Posté par pcassuto à 06:49 - - Permalien [#]
Tags :


Merging #mLearning with #MOOC is a good idea

https://si0.twimg.com/profile_images/1607332342/Ignatia_Inge_de_Waard_small_bigger.jpgBy . While MOOC are of interest for any training and learning, the surplus of mobile learning or mLearning can not be underestimated. In many ways I feel that the benefits that mLearning offers would add to many MOOC environment. To me a future training platform would merge both mLearning features, as well as MOOC options to come to an ultimate online learning environment that caters intuitively (read ubiquitously) to the learner's own contexts ans needs. But before getting there a couple of hurdles need to be taken, to me the most difficult challenges are:

  • reaching seamless mobile learning (letting learners switch between devices, as well as stay connected with their peers at all times, enabling smooth/seamless collaboration as well as smooth connectivity);
  • enabling the learner to stay in the flow with learning
  • create a smooth cross-platform and immediate access learning environment.
In order to get it realized I started to map out (briefly) why I think this would be a good idea and how to get there. On 16 July I had the pleasure to put these ideas forward to a knowledgeable crowd of ADL enthusiasts. The formidable expert Jason Haag was the master of ceremony for the Interagency Mobile Learning seminars, which had a wonderful line up of speakers. The webinar was part of a series of free webinars on mobile learning, the presentations will be listed soon (and I will put the link to the other presentations up as soon as I get it). More...

Posté par pcassuto à 06:46 - - Permalien [#]
Tags :

On open badges and informal assessment

https://si0.twimg.com/profile_images/1607332342/Ignatia_Inge_de_Waard_small_bigger.jpgBy . Although developing informal badges are one of the key debates in MOOCs and online learning in general today, not all institutes belief it to be worth investing. Which is a pity, as open badges in a more 'formal' (if that is possible) way might allow people to really add credentials to their name and build up a reputation (even an expertise) from there.
My first encounter with informal badges was through discussion forums where the more reputed, helpful participants got several stars next to their name, indicating their answers were worth reading. But as time went by those informal badges captured the attention of public, learning projects. One of which was the iSpot project, a UK start-up that started out as a mobile learning project to allow amateur as well as expert explorers of the wild natural environment to exchange notes, learn from each other and gain extra expertise. More...

Posté par pcassuto à 06:43 - - Permalien [#]
Tags : ,

Call for papers on #MOOC for eMOOC2014

https://si0.twimg.com/profile_images/1607332342/Ignatia_Inge_de_Waard_small_bigger.jpgBy . And adding to the call for papers I send out earlier today, a call send out by a MOOC conference.
Name of the conference: European MOOCs Stakeholder Summit (eMOOC) 2014
Date of conference: 10, 11 and 12 February 2014
Location: Lausanne, Switzerland.
Deadline for submission of papers: 20 September 2013
More information: http://www.emoocs2014.eu/
Description of the conference:
Organised by the École Polytechnique Fédérale de Lausanne (EPFL) and P.A.U. Education the event aims to be an opportunity to gatherEuropean actors involved in the Massive Open Online Courses (MOOCs) phenomenon, from policy makers to practitioners andresearchers. This conference is the follow-up of the MOOC Summit 2013. More...

Posté par pcassuto à 06:41 - - Permalien [#]
Tags :

MOOCs on Pause, OLPC Tablets at Walmart, and More

https://s3.amazonaws.com/hackedu/audreywatters_75.jpgBy . MOOOOOOOOOOOOOCs
Remember in January when Udacity and San Jose State University announced a pilot program where the latter would offer college credit for classes offered by the former? Remember how Techcrunch said it would “end college as we know it?” Well, there’s MOOC-egg on some faces this week as SJSU plans to “pause” the effort, citing the poor performance of enrolled students. “74 percent or more of the students in traditional classes passed, while no more than 51 percent of Udacity students passed any of the three courses,” according to Inside Higher Ed. It’s worth noting that SJSU students taking edX classes, which are offered in a “blended” rather than “online-only” setting, seem to be doing better than those in traditional classes. More...

Posté par pcassuto à 06:33 - - Permalien [#]

Common Core Tests, NCLB Waivers, Shark Week, MOOCs, and More

https://s3.amazonaws.com/hackedu/audreywatters_75.jpgBy . Testing Sturm und Drang
New York Fails Common Core Tests,” reads the Politico headline. “Test Scores Sink as New York Adopts Tougher Benchmarks,” says The New York Times. “New York State Stops Lying to Children – and That’s a Good Thing,” says Dropout Nation. So yeah, lots of sturm und drang this week as New York State released the results of how students performed on this year’s tests – tests that were aligned with the new Common Core State Standards. Fewer than a third passed.
The Wyoming Department of Education also released the scores for its 2013 Proficiency Assessments for Wyoming Students this week. The proficiency rates declined across all grade levels and content areas when compared to the 2012 exams. This year’s exams were partially aligned with the Common Core State Standards. More...

Posté par pcassuto à 06:31 - - Permalien [#]
Tags :