28 juillet 2013

Mise en oeuvre des allocations pour la diversité dans la fonction publique

http://www.adef06.org/resources/ARRIERE+PLAN.jpgMise en oeuvre des allocations pour la diversité dans la fonction publique
Circulaire du 18 juillet 2013 relative à la mise en œuvre des allocations pour la diversité dans la fonction publique pour la campagne 2013 – 2014.
Résumé:
la présente circulaire a pour objet la mise en œuvre, pour la septième année, des allocations diversité dans la fonction publique ainsi que les modalités de leur attribution.
Les allocations pour la diversité dans la fonction publique vont être mises en place, pour la septième année consécutive, en septembre 2013: elles constituent une part importante des actions menées en faveur de la promotion de l’égalité dans la fonction publique puisqu’elles représentent, notamment, le volet financier des classes préparatoires intégrées. En 2013, vingt-huit classes préparatoires intégrées (CPI) permettront à environ 550 élèves CPI, sélectionnés sur des critères socio-économiques et de mérite, de bénéficier d’un soutien pédagogique renforcé (via notamment l’accompagnement d’un tuteur), d’une aide financière et de facilités de logement afin de préparer des concours externes ou 3ème concours (pour les Instituts régionaux d’administration). Cette année, hors CPI, 54% des allocations sont attribuées à des étudiants ou à des demandeurs d’emploi préparant un ou plusieurs concours de la fonction publique de catégorie A ou B (71% en 2012/2013). Par conséquent, la part dédiée aux CPI est de 46% (29% en 2012/2013). Les allocations pour la diversité sont un véritable atout pour les classes préparatoires intégrées et, à ce titre, il a été décidé de rendre prioritaires les allocataires inscrits en CPI. 1 300 allocations environ sont réparties par région selon le tableau annexé.
1) Il est rappelé que les allocations pour la diversité dans la fonction publique visent:

- d’une part, des étudiants préparant un ou plusieurs concours de la fonction publique, notamment ceux qui sont inscrits dans les instituts de préparation à l’administration générale (IPAG) et les centres de préparation à l’administration générale (CPAG) ou ceux qui s’engagent à suivre une préparation mise en place à cet effet par des écoles du service public ou des employeurs publics;
- d’autre part, les personnes sans emploi préparant un ou plusieurs concours de la fonction publique.
Les concours visés par le dispositif sont les concours préparant l’accès à un corps de fonctionnaires. Par conséquent, les préparations permettant l’accès à un diplôme en sont exclues. Les étudiants et les personnes sans emploi doivent être titulaires d’un diplôme leur permettant de présenter un concours de la fonction publique de catégorie A ou B ou être en attente des résultats de leurs examens lors du dépôt de la demande d’allocation. Les candidats se préparant seuls sont éligibles au dispositif, même s’il est plus difficile de vérifier leur assiduité. En ce sens, le rôle du tuteur est essentiel et doit permettre de surmonter cet obstacle. Une charte de tutorat dont vous trouverez un modèle (PJ n° 3) devra être signée entre le tuteur et l’allocataire afin d’encadrer les obligations respectives de chacune des parties. Pour les préfectures d’outre-mer, qui ne disposent pas toujours d’un large choix de préparations aux concours (cours par correspondance exceptés), leur rôle en termes d’accompagnement des candidats aux concours de la fonction publique peut s’avérer primordial.

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Tech Advantages of Residential Sessions for Online Learning

http://www.insidehighered.com/sites/default/server_files/styles/large/public/technology_and_learning_blog_header.jpgByJoshua Kim. Does your online program have a residential component? Do your students come to campus for part of the program? Do you combine online classes with face-to-face instruction. Distance learning with intensive residential sessions? Read more...

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Teaching sustainability in 21st Century America - #3

http://www.insidehighered.com/sites/default/server_files/styles/large/public/green.jpgBy G. Rendell. When I started thinking about all the generally assumed/tacit/implicit 'truths' in current American life that mitigate against any sort of real sustainability, I came up with rather a long list.  That's hardly surprising, given that it's been what we've all been doing pretty much reflexively, consistently, unthinkingly that's gotten us into this mess.  But as I began focusing on how IHEs might be able to teach against those assumptions, I realized that there's a larger underlying 'truth' in the minds of most -- not all -- students which makes any more specific sustainability education project almost impossible.  Worse, I realized that I have only the vaguest notion of what we might do about it. Read more...

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Teaching sustainability in 21st Century America - #2

http://www.insidehighered.com/sites/default/server_files/styles/large/public/green.jpgBy G. Rendell. Part of the reason it's so difficult to teach sustainability in colleges and universities is that by the time students arrive on campus they've already fully internalized a lot of unsustainable societal norms.  Ironically, one of those is that society, as an entity, doesn't exist. Read more...

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Teaching Sustainability in 21st Century America

http://www.insidehighered.com/sites/default/server_files/styles/large/public/green.jpgBy G. Rendell. Much of the work I do focuses on making Greenback U's campus operations less wasteful, more efficient, and thus ostensibly more (closer to) sustainable.  But like any college or university anywhere in the world, Greenback's ultimate contribution to the eventual fate of society will consist less in what we do than in what we teach.  Knowing that, many schools have encouraged -- by various mechanisms -- the development and presentation of specifically sustainability-focused or -related curricular materials.  And while explicitly teaching sustainability concepts and techniques is hard to object to, by itself that won't solve any problem. Read more...

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Reminders about the Economics of Becoming an Academic

http://www.insidehighered.com/sites/default/server_files/styles/large/public/CRW.jpgBy Lee Skallerup Bessette. Dean Dad asked, and I answered.  And of course, I got called out for it. I’ve written about the unsustainable economics of getting a PhD and becoming an academic in the past; you can read all about it here and here and here and here and here and here and here and here and here. Katherine D. Harris has recently blogged her financial reality of being a tenured professor (and of course opened herself up to criticisms about how she spends her money and free time). Increasingly, people are citing financial reasons for passing on an academic career. Read more...

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History of Digital Humanities?

http://www.insidehighered.com/sites/default/server_files/styles/large/public/CRW.jpgBy Lee Skallerup Bessette. Last week, I was in Lincoln, Nebraska for the annual international Digital Humanities conference. I presented and that went really well. We were placed on a panel with Willard McCarty, who also happened to be the Busa Award winner (in other words, a pretty big deal). He talked about the difficulties of being truly interdisciplinary during our panel and the importance of knowing the history of DH in his keynote address. Read more...

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Hard to Understand

http://www.insidehighered.com/sites/default/server_files/styles/large/public/provost.jpg?itok=zHImrB0hBy Herman Berliner. My younger daughter was fine in England. We loved being there. The accent was strange to her but people were talking English and she had no trouble communicating. Communicating was not a problem for me either and I was also smart enough not to drive a car and adjust to driving on the "wrong" side of the street. We next took a side trip to Disneyland Paris. English was in frequent use and almost everyone understood and was willing to talk in English. Some of the rides and shows were primarily French but there was always an English version, even if it was abridged. Once again my younger daughter had no trouble understanding or being understood, especially since many of the rides were simply irresistible and required very limited communication skills. Read more...

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My Students Have Been Indoctrinating Me

http://www.insidehighered.com/sites/default/server_files/styles/large/public/JustVisitingLogo_white.jpgByJohn Warner. Twice in the last couple of weeks, I’ve been reading the news and had the sudden realization that my students have been indoctrinating me. The most recent  example occurred when I was reading about a new documentary film about the practices at SeaWorld called Blackfish. As I read the summary of the tale of Tilikum, the SeaWorld orca that killed one of his trainers in 2010, the details of his capture and imprisonment, his life of distress that some argue turned to actual psychosis, I nodded in agreement to the argument that Sea World should be compelled to cease the displaying of orcas. Read more...

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Making Sense of Euro MOOCs

http://www.insidehighered.com/sites/default/server_files/styles/large/public/globalhighered.jpgBy Kris Olds. Our European MOOCs in Global Context Workshop (19-20 June 2013 @ UW-Madison) went very well, in my biased opinion.  The event was kicked off by a provocative and well-crafted keynote lecture by George Siemens of Athabasca University. As I noted in the workshop webpage. Read more...

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