Free Russian language schools to open worldwide

The MOOC question

On important questions such as – what is the collective noun for a group of MOOCs? I propose – an interpretation of MOOCS. Because they have changed the meaning of many elements of higher education. Read more...
Time for a common university entrance exam?

Gerakan Education Bureau chairman Lau Chin Hoon certainly thinks so on the basis that the present dual system for entry, namely the STPM and matriculation, has become a source of discontentment for some despite a more merit based intake.
"A 4.0 CGPA (Cumulative Grade Point Average) in matriculation and a 4.0 CGPA in STPM is simply not on the same level. In terms of parameter procedure they are two entirely different examinations. That is why, we should standardise to a single entrance exam," he explained. Read more...
UK and Mexico to Continue their Collaboration on Higher Education

Migrants win concession on third level education fees
By Dick Ahlstrom. Students with Irish or EU passport will not longer have to pay up to €12,000 yearly. Migrant families living in Ireland have won an important educational concession, winning the right to be treated the same as any Irish student entering third level education. The decision by the Department of Education and Skills to regularise fees has been strongly welcomed by the Migrant Rights Centre Ireland and the Union of Student’s in Ireland.
The Centre has waged a two-year campaign to gain this concession, which is one of many changes needed to achieve full parity of access to education. It means that Leaving Cert students legally living in Ireland who have an Irish or EU passport will only pay the standard registration fee, €2,500 this year, rather than the €10,000 to €12,000 paid by international students. The change will also allow these students to apply for grants associated with higher education. Full article...
Post-recession, higher education paths diverge
Uni-Abschluss versichert gegen Arbeitslosigkeit

Vietnam higher education laid low

It has underscored the tendency to issue unrealistic policies while ignoring or glossing over major problems that have plagued the country’s tertiary education system for a long time, experts say. There is no indication that Vietnam’s higher education crisis, which has threatened to stunt the domestic workforce and stall the country's development, will blow over anytime soon, they add. Full article...
World Bank to give more funds for universities

Le gouvernement réforme le soutien à l’apprentissage

* un soutien aux embauches d’apprentis plus efficace, car mieux ciblé sur les plus petites entreprises et les premiers niveaux de qualification;
* une offre de formation adaptée qualitativement et quantitativement. Ce renforcement de l’offre sera au cœur de la concertation qui s’engagera à la rentrée, autour de la réforme du financement de l’apprentissage qui accroîtra les ressources disponibles pour l’apprentissage;
* la levée des freins non financiers à l’apprentissage (orientation, hébergement, mobilité…), sur lesquels une mission de l’Inspection générale des affaires sociales (IGAS) sera conduite d’ici la fin de l’année.
Lors du Comité interministériel pour la modernisation de l’action publique (CIMAP) du 17 juillet a été annoncée une réforme des aides à l’apprentissage (2,8 milliards d’euros au total, auxquels s’ajoutera le CICE pour environ 200 millions d’euros), à partir du travail d’évaluation réalisé par l’IGF et l’IGAS dans le cadre de la modernisation de l’action publique (MAP). Cette évaluation a souligné le ciblage insuffisant de deux des aides actuelles (indemnité compensatrice forfaitaire (ICF) et Crédit d’impôt employeurs spécifique apprentis) et donc leur effet incitatif limité. En revanche, elle a conclu à l’efficacité du dispositif d’exonérations des cotisations sociales, qui représente un coût annuel pour l’Etat de 1,2 milliard d’euros.
* Sur cette base, le Gouvernement a décidé:
* de supprimer l’ICF, aide forfaitaire annuelle aux employeurs d’apprentis versée par les Régions. Cette suppression permet de réaliser une économie de 550 millions d’euros;
* de prévoir une nouvelle aide aux employeurs d’apprentis, plus ciblée, pour les entreprises de moins de 10 salariés, définie et versée par les régions;
* de cibler davantage le crédit d’impôt en faveur des employeurs d’apprentis.
Ainsi, le dispositif d’aide aux employeurs d’apprentis reposera désormais sur trois étages complémentaires:
* une exonération de cotisations sociales pour tous les employeurs;
* un crédit d’impôt davantage ciblé;
* une aide directe pour l’embauche de tous les apprentis dans les entreprises de moins de 10 salariés.
Ce soutien à l’apprentissage prend sa place dans une politique d’ensemble en faveur de l’emploi, notamment des jeunes, qui bénéficie de moyens renforcés pour atteindre l’objectif d’inversion durable de la courbe du chômage.
