Négocier un accord de contrat de génération
Réalisé par l'ARACT avec le soutien financier de l'Etat, de la Région Nord-Pas-de-Calais, des partenaires sociaux, de l'ANACT et du FSE, le guide "Négocier un accord Contrat de Génération" propose aux entreprises et aux salariés une aide dans la négociation d'un accord d'entreprise. Il est composé d'un mode d'emploi et de 3 parties correspondant aux trois objets de la négociation collective: Seniors et Emploi; L'intégration dans l'entreprise; La transmission des savoirs et des compétences.
Il s'adresse tout particulièrement: aux entreprises de plus de 300 salariés soumises à l'obligation de négocier dans le cadre du contrat de génération, aux entreprises de 50 à moins de 300 salariés dont le bénéfice de l'aide financière "contrat de génération" est conditionné à l'obligation de négocier, et à toute entreprise souhaitant travailler sur la gestion des âges au sein de sa structure.
Télécharger le guide sur le site de l'ARACT Nord-Pas-de-Calais.
Un guide pour rendre compte des impacts des investissements en formation professionnelle


Rich US universities looking at investment strategies in Africa

For sub-Saharan Africa, recognition from these deep-pocketed US institutions, who have often earned envy among fellow global investors for their strong returns, marks a significant shift. Read more...
The perks of a foreign degree

Every German university is autonomous

I want to enquire about undergraduate courses in German universities. What is the eligibility for getting admission in a German university? Is there any entrance examination?
Every university in Germany is autonomous and has its own criteria for admitting students. But in principle, Indian students need to fulfil one of the following conditions after successful completion of class XII to be eligible to apply for Bachelors:
Successfully completing the first year of a bachelor programme from a recognised university in India in the relevant subject field. Read more...
Are we producing graduates fit enough for the job market?

Here, in Oman, no one has created a higher-education map that matches the exact requirements of employers in terms of specialisations. At least 8,000 graduates seek jobs each year, but the companies that are expected to employ them never have any influence over their education. Academics don't seem to look beyond the day of graduation.
In theory, when higher-education institutions annually churn out thousands of graduates, the job market is spoiled for choice. This isn't the case in reality. Instead, employers have to sift through thousands of applications to find the best candidates. They blame universities for sticking to the status quo with curriculums that do not encourage innovation or conform to the needs of the changing world. Read more...
Lanka, the hub of international education by 2020

The aim of the Ministry is to turn Sri Lanka into a key higher education hub similar to countries such as Singapore, Malaysia or Australia by 2020.
This is why the Ministry invites foreign students to Sri Lanka for their higher studies and world-class universities to set up their branches here, Higher Education Ministry Secretary Dr. Sunil Jayantha Nawaratne told the Sunday Observer yesterday.
The Ministry hopes to increase opportunities and access to higher education and bring up the Gross Enrollment Ratio (GER) in the higher education up to 20 percent by 2015 under the new Strategic Management Plan. The Ministry also plans to convert local universities into world class universities, he said. Read more...
Make Way For MOOCs: How Free, Online Courses Could Revolutionize Education

Plan de formation: une stratégie relative


Le bilan de compétences ne faiblit pas

« Depuis un an ou deux, on constate une légère hausse des demandes sur le bilan de compétences », constate Chantal Cucupha, directrice de la société Clymp. La professionnelle l’explique par le développement des plans seniors, qui « comprennent souvent la mise en œuvre d’un bilan de compétences ». Des plans seniors qui viennent contrebalancer la baisse des bilans de compétences par le Fongecif sur d’autres profils et l’utilisation toujours aussi anecdotique du DIF sur le sujet. L’utilisation du bilan de compétences dans le cadre des plans seniors vient d’ailleurs conforter l’orientation des financements par le Fongecif. Dans un précédent entretien réalisé pour FormaGuide, Brigitte Piarrat, directrice associée du cabinet ACF Consultants, expliquait: « Depuis avril 2012, le Fongecif donne la priorité aux personnes qui affichent plus de 20 ans d’expérience, de plus de 45 ans, peu diplômées et en CDD ou en contrat précaire. »
Un bilan qui est souvent à l’initiative du salarié, mais mené en accord avec l’entreprise quand elle le finance. Suite de l'article...
