26 mai 2013
Gérer les ressources humaines d’une université - mission impossible ?

Les universités deviennent des « vrais employeurs »
« Avec l’adoption de compétences élargies, tout a changé, reconnait Héléne Pauliat, présidente de l’université de Limoges et rapporteure du colloque, nous avons dû faire l’apprentissage de cette nouvelle responsabilité sans beaucoup d’accompagnement de l’Etat, qui n’avait pas anticipé toutes les questions soulevées par ce transfert. Aucun agent de l’Etat ne nous a été envoyé en renfort et nous avons dû avoir recours à des contractuels », déplore-t-elle! Suite de l'article...

J’enfreins la loi Toubon tous les jours car elle n’est pas adaptée au monde moderne

L’article 2 du projet de loi sur l’enseignement supérieur et la recherche qui prévoit la possibilité de donner des cours dans une autre langue que le Français a provoqué un énorme débat. Qu’en pensez-vous alors que votre université propose depuis dix ans des cursus tout en anglais?
Vouloir aujourd’hui nous empêcher de donner des cours en anglais serait une grave régression et une menace pour la place de la France dans la recherche internationale. N’obligeons pas les universités à se replier sur elle-même pour un problème de langue. Suite de l'article...

La prépa est-elle faite pour vous ?

Deux ans, souvent trois, pour tenter les concours d’entrée dans les grandes écoles, c’est le schéma général des classes préparatoires aux grandes écoles (CPGE). Souvent qualifiées d’élitistes elles pratiquent des méthodes éprouvées mais astreignantes au sein de grands lycées mais aussi d’autres moins importants. Même si elles se sont largement démocratisées, elles continuent à faire peur à beaucoup. Alors, avez-vous le profil pour faire partie des 80 000 élèves inscrits dans les 2152 classes prépas françaises prépas réunies au sein de 409 lycées: 60% dans les prépas scientifiques, 26% dans les commerciales et 14% dans les littéraires? Et si oui, comment choisir votre prépa? Suite de l'article...

Free book on Open Educational Resources


The Myth and the Millennialism of "Disruptive Innovation"

Folklorists often balk at the common usage of the word “myth” to mean “lie.” A myth, by their disciplinary definition, is quite the opposite. A myth is a culture’s sacred story. It involves supernatural or supreme beings — gods. It explains origins and destinies. A myth is the Truth. So when I say then, that “disruptive innovation” is one of the great myths of the contemporary business world, particularly of the tech industry, I don’t mean by “myth” that Clayton Christensen’s explanation of changes to markets and business models and technologies is a falsehood. (I have an MA in Folklore, not an MBA — so that’s part of it, for sure.) Rather, my assigning “myth” to “disruptive innovation” is meant to highlight the ways in which this narrative has been widely accepted as unassailably true. No doubt (as a Harvard professor) Christensen has faced very little skepticism or criticism about his theory about the transformation of industries— why, it’s as if The Innovator’s Dilemma were some sort of sacred text. Read more...
Chicago Closes 49 Public Schools and edX Expands to 15 New Ones

Four graduates on how universities can better prepare students for the work force

Class of 2013 demands more from universities: help us find jobs

This latest crop of graduates was perhaps fortunate to ride out the worst of the recession from the calm of a campus library, but it is now time for many of them to navigate the slow-growth economy. As a recovery refuses to take hold, the lack of youth job opportunities in Canada and other advanced economies is not predicted to fall substantially before 2018, while temporary contract positions are proliferating. Read more...
Universities as economic asset

Among the audience, parents and guests will think back to their own time on campus. Make no mistake: This is not your father's degree. Nor is it your mother's university. In sheer numbers, there is no comparison. In the last dozen years, Canadian universities have made space for a 50% increase in full-time enrolment, bringing the number of students served each year in credit programs to more than 1.2 million. Read more...
Profit push worries campuses

Supporters and critics of commercialization agree that without private-sector cash, many breakthroughs and inventions might not make it to market. Many professors are keen to move into a commercial aspect of their research.
But the province needs to keep its eyes wide open as it goes down this road, says Tim Caulfield, an expert in health research ethics at the University of Alberta who has written extensively on the impact of "creeping commercialization" on campuses. Read more...