01 mai 2013
Appel à projets « Expérimentations » année 2013

Signé le 29 novembre 2011 par l’État et la Région Midi-Pyrénées, le Contrat d’Objectif et de Moyens Apprentissage (COM) 2011-2015 poursuit l’objectif de promouvoir et de développer l’apprentissage en augmentant le nombre d’apprentis de Midi-Pyrénées de 5 000 jeunes d’ici fin 2015.
Pour atteindre cet objectif ambitieux, un budget global de 100 M€, cofinancés à parité État - Région Midi-Pyrénées, a été programmé pour le financement d’actions portant sur l’investissement, le fonctionnement de centres de formation et l’amélioration de l’attractivité des formations dispensées.
Au-delà de la poursuite du soutien à la rénovation de CFA et de l’appui au fonctionnement des établissements rénovés grâce au COM 2005-2010, le COM 2011-2015 acte le déploiement d’un plan d’actions « complémentaire », véritable déclinaison opérationnelle du Contrat de Plan Régional de Développement des Formations Professionnelles 2011-2015 (CPRDF), avec la mise en œuvre de nouveaux projets.
Ce plan d’actions « complémentaire » se décline autour de trois axes:
* la sécurisation des parcours des publics en difficultés et la prévention des ruptures de contrats;
* le développement de l’attractivité de l’apprentissage auprès des jeunes et des entreprises;
* l’amélioration des conditions de vie et de formation des apprentis.
Pour faire suite aux propositions émises dans le cadre des travaux d’élaboration du CPRDF, l’État et la Région Midi-Pyrénées ont décidé de renforcer ce plan d’actions par la mise en place d’actions expérimentales sous forme d’appels à projets articulés autour de ces trois mêmes axes.
Lancé annuellement, cet appel à projets est destiné à soutenir les partenaires régionaux de l’apprentissage souhaitant s’engager dans une démarche de développement de l’apprentissage à travers la conduite de projets expérimentaux qui ne relèvent pas des actions inscrites dans le cadre du COM .
Cet appel à projets a vocation à accompagner des expérimentations, dans une logique d’innovation et de test.
Les projets déposés dans ce cadre doivent contribuer à améliorer l’attractivité des formations par apprentissage auprès des jeunes et des entreprises afin de développer l’apprentissage comme une voie d’excellence, garante d’une insertion professionnelle durable.
Pour cette deuxième année de mise en œuvre, L’État et la Région Midi-Pyrénées ont décidé de concentrer cet appel à projets sur quatre catégories d’initiatives jugées prioritaires, détaillées dans l’appel à projets téléchargeable ci-dessous.
DATE LIMITE DE DEPOT DES DOSSIERS: VENDREDI 7 JUIN 2013
Téléchargements
Appel à projets « Expérimentation » COM 2013.

Sínithe ar 29 Samhain 2011 ag an Stát agus an Réigiún Midi Piréiní-, Cuspóir Conradh agus Foghlama (COIM) 2011-2015 Tá sé de chuspóir a chur chun cinn agus foghlaim a fhorbairt trí mhéadú ar líon na bprintíseach Modhanna Midi Piréiní-5000 deireadh óg de 2015. Níos mó...
International Conference "The Future of Education"

The objective of The Future of Education Conference is to promote transnational cooperation and share good practice in the field of innovation for education.
The Call for Papers, within the Future of Education Conference, is addressed to teachers, researchers and experts in the field of education as well as to coordinators of education and training projects.
The abstract should be written in English (between 200 and 500 words) and sent via e-mail to foe@pixel-online.net no later than 21 January 2013.
Burden of providing costing information to be reduced

HEFCE has agreed with Research Councils UK a change to dispensation compliance requirements. From 2013-14 the threshold at which higher education institutions (HEIs) will be eligible to claim dispensation from the need to comply with the full TRAC requirements will increase from £0.5 million to £3 million. This significant change will allow up to 60 institutions across the UK to benefit from reduced compliance requirements.
The Transparent Approach to Costing (TRAC) is an activity-costing methodology which has been used by UK HEIs since 2002. The purpose of the review, which was carried out by the TRAC Review Group, was to provide greater transparency for students and taxpayers, and reduce the administrative burden to universities of providing the information. Read more...
CEPS lectures on higher education

These lectures are now available on a Youtube channel, and the lectures are well worth a view!
This far, the channel includes seven lectures:
- Gert Biesta: Good Education in an Age of Measurement
- Susan Robertson: Governing Higher Education Through Crises: The Case of the UK
- Phillip G. Altbach: The Decline of the Guru: Comparative Perspectives on the Academic Profession
- Ronald Barnett: Imagining the University
- John L. Brennan: The University in its Place
- Ellen Hazelkorn: International Rankings
- Roger Dale: Education and the European Union: towards a common education policy in Europe?
Insight into social media uses and perceptions in new EU countries

A case study has been carried out in 3 new EU countries (Latvia, Poland and Romania) as part of the activities of the European network “Language learning and social media: 6 key dialogues”.
To help gain a better understanding of the potential of the social web for language pedagogy, the working group carried out a multi-level action including i) a cross-country field study, ii) a live streamed debate (now recorded for consultation), iii) a forum discussion, iv) training sessions for teachers and v) synthesis of results.
Firstly, a study entitled “Social media and language learning: beliefs, attitudes and uses in Latvia, Poland and Romania” was published online in five languages. It was developed on the basis of interviews conducted with people with varying degrees of computer use and familiarity with social media.
Secondly, a webinar (live streamed debate) was held in Riga in February 2011. It served as a platform for exchange around the evolution of practices in teaching and learning with social media.
Thirdly, a forum discussion, involving the expert speakers at the webinar, was an opportunity to expand the exchange between the public and to involve stakeholders who were unable to join the webinar. The originality of the forum discussion was its multilingual dimension: contributions were rich in English but also in Latvian, Polish and Romanian, enabling culturally-rooted discussions. It attracted more than 260 posts around 13 topics of discussion.
Fourthly, results were drawn up in the form of key points and recommendations, based on findings gathered through the study, the webinar and the forum discussion.
Training resources for teachers in English, Latvian, Polish and Romanian are available online, to support the training sessions that were organized in the three countries for language teachers with little or no ICT skills. The materials in the form of freely downloadable Pdf files cover topics such as the integration of digital resources and cloud technologies, the creation of digital presentations and online polls, and the use of digital interaction, mind mapping and social bookmarking tools.
Renewing vocational education and training to tackle skill mismatch: work-based learning and apprenticeship for all?

Mismatch between skills people have and those wanted by the labour market is costly for economies and societies. Productivity is lowered and competitiveness lost. And unfilled vacancies coincide with high unemployment.
Information, such as Cedefop’s pan-European skill supply and demand forecasts can help education and training to reflect more closely labour market needs to provide skills in demand and reduce skill mismatch. But how can such information be used and improved to adapt education and training for the benefit of individuals, society and the economy?
Many of our skills are acquired at work, including use of the latest technologies and processes. Can different forms of apprenticeship and work-based learning help to address skill mismatch, particularly among young people who often lack work experience to complement their qualifications?
Cedefop has brought together policy-makers from the European Union, Business Europe, the ETUC, UNESCO, Germany, Greece and Ireland to discuss these issues.
Join the debate see the conference link at: http://events.cedefop.europa.eu/VET-conference-2013/en/.
La CURIF se montre sceptique et critique face au classement des facultés

Il n'est pas possible de comparer les universités suivant leur pays d'origine: voilà le point central défendu par les "anti-classements". Il est en effet bien difficile de confronter des établissements ayant une culture de l'enseignement différente. Ainsi, pour la CURIF (Coordination des universités de recherche intensive françaises), le projet européen U-Multirank, qui doit voir le jour l'an prochain, est voué à l'échec, puisqu'il repose sur les déclarations des universités qui, par nature, sont différentes les unes des autres. Cet organisme n'entend pas empêcher les classements "privés", mais ne souhaite pas voir de fonds publics alloués à des classements dans lesquels elle ne croit pas. Suite de l'article...

ORIOLE Survey 2013

The ORIOLE Survey 2013 aims to collect and share data about how learning resources are used and sourced in higher education.
Available in English and Spanish, the online survey will remain open until May 30th and is targeted to anyone working directly in learning and teaching and those who support this work (Library, Instruction Design, Educational Technology, etc.)
Spread the word! £300 will be donated to Oxfam education programmes, with respondents choosing the specific initiatives to receive money.
El futuro de la educación suprime las aulas, el mundo ahora es el salón clase!!

Los Cursos Abiertos Masivos en línea (MOOC’S) pueden ser la mejor manera de utilizar la Internet para expandir la educación a todos, pero puede que no se este pensando en grande. La tecnología puede convertir nuestras vidas en verdaderas experiencias de aprendizaje. Read more...
E Learning y MOOCs, Papel del docente en la monetización

Hasta ahora el común denominador de las iniciativas más exitosas es: una cantidad enorme de tráfico, suscriptores y alumnos, pero ni un centavo de ingresos, muchas obtienen su financiación de donaciones ó fondos de capital con apuestas claras a la innovación, pero sin un camino definido sobre cómo será su retorno y eventual recuperación de su capital invertido. Read more...