Canalblog
Editer l'article Suivre ce blog Administration + Créer mon blog
Formation Continue du Supérieur
9 avril 2013

Projet européen CEQUINT

AERESPartenaire du projet européen CeQuint (Certificate for Quality of Internationalisation), l’AERES a participé au deuxième comité de pilotage du projet, qui s’est tenu le 28 mars 2013, à Ljubljana (Slovénie).
L’objectif du projet est d’évaluer et de renforcer l'internationalisation des établissements d’enseignement supérieur et des programmes de formation dans l’espace européen de l’enseignement supérieur.
Le projet doit permettre d’élaborer une méthodologie dont le processus conduira, si l’évaluation est positive, à l'attribution d'un certificat européen pour la qualité de l'internationalisation de l’établissement ou du programme de formation évalué. Une évaluation pilote va être expérimentée en 2013 pour quatre établissements et huit programmes de formation en Europe, dont l’université de Reims et le diplôme d’ingénieur de l’Ecole des Ponts, pour la France.
Dans cette perspective, le comité de pilotage a essentiellement travaillé sur la méthodologie du certificat.
En savoir plus sur le projet CeQuint
Over the past 25 years, the international dimension of higher education (HE) has steadily gained importance. Internationalisation is a vital force of modern HE, but so far only a few approaches have been developed to assess its quality. This shortcoming should be alleviated by this ECA project in which als the Academic Cooperation Association (ACA) and DAAD take part.
The overall aim of the project is to assess, reward and enhance internationalisation.
The project will develop an assessment framework (i.e. methodology) that can be used to assess the internationalisation of a programme or an institution and which, if completed successfully, can lead to the award of a European Certificate for Internationalisation. The Certificate is intended to confirm that a programme or an institution has successfully incorporated an international and intercultural dimension into the purpose, function and delivery of its education. The project is based on the consortium's commonly agreed framework for internationalisation and will focus on both enhancement and excellence.
The framework will be tested in a series of pilot procedures in all European regions in which expert panels will apply the methodology to assess programmes or institutions.
The knowledge gathered in the project will be exploited in workshops, conferences and publications. For further dissemination, the  project intends to deploy a platform for good practice in internationalisation.

Commentaires
Newsletter
49 abonnés
Visiteurs
Depuis la création 2 783 504
Formation Continue du Supérieur
Archives