08 avril 2013

Conseil en évolution professionnelle

Conseil régional de Bourgogne - AccueilRedonner un avenir à sa carrière
Vous êtes salarié(e) et vous vous interrogez sur votre avenir professionnel? Vous souhaitez vous former pour évoluer, ou envisagez une reconversion? Le conseil régional met à votre disposition un nouveau service gratuit de conseil en évolution professionnelle.
Accessible à tous les salariés bourguignons, ce service permet de bénéficier, en dehors du cadre de l'entreprise, d'entretiens confidentiels pour réfléchir à son parcours professionnel. Il s'inscrit dans le cadre du Plan pour les continuités professionnelles signé en mars 2012 par la Région, l'Etat et les partenaires sociaux.
Ce plan a été mis en place pour favoriser la mobilité, l'évolution professionnelle et sécuriser les parcours des salariés. Depuis le 2 avril 2012, il est possible de se rendre dans l'un des points relais conseils répartis dans les quatre départements pour profiter de cet accompagnement. «Au travers des entretiens conseils, le salarié bénéficie d'un temps pour réfléchir à son parcours, sans contrainte, en toute confidentialité et confiance, explique Stéphanie Hudeley, conseillère à la Maison de l'emploi et de la formation de Haute Côte-d'Or. L'idée est de donner les moyens aux salariés d'être acteurs de leur carrière et de leur choix d'évolution.»
Une réponse adaptée

Formation, reconversion, promotion, changement d'emploi, qualification, validation des acquis... Les conseillers en évolution professionnelle sont là pour aider et aiguiller le salarié. «Notre rôle est de l’éclairer sur le champ des possibilités, de construire ensemble une réponse adaptée à son projet et de le guider dans sa mise en œuvre, afin qu'il ait toutes les clés pour pouvoir atteindre son objectif.»
Et pour être au fait des derniers dispositifs et outils créés, les conseillers en évolution professionnelle ont suivi plusieurs journées de formation à Dijon. A la Maison de l'emploi et de la formation de Haute Côte-d'Or, trois personnes assurent le conseil en évolution professionnelle sur un territoire très vaste. «Notre secteur s'étend de Montigny-sur-Aube au nord à Arnay-le-Duc au sud. Nous allons au plus près des salariés en organisant des permanences délocalisées, pour assurer l'égal accès de tous à ce service.»
Dans le contexte actuel de crise économique, il est souvent nécessaire d'évoluer pour sécuriser son avenir professionnel. «L'exigence de la mobilité dans l'emploi et l'évolution permanente des métiers conduisent un nombre croissant de salariés à s'interroger sur leur carrière. Le conseil en évolution professionnelle devient donc un enjeu majeur.»
On en parle aussi dans notre magazine régional Bourgogne notre région n°28! Actuellement en ligne sur notre site: un article de présentation de ce magazine. Cliquez ici pour le découvrir.
Télécharger Antennes points relais conseil en évolution professionnelle.
Voir aussi sur le blog Le conseil en évolution professionnelle.

Conseil régional de Bourgogne - Accueil You are an employee (s) and you are concerned about your future career? You want to move form, or considering a conversion? The Regional Council offers a new free service consulting careers. Accessible to all employees Burgundy, this service can benefit outside the company, confidential interviews to reflect on his career. More...

Posté par pcassuto à 23:18 - - Permalien [#]


Les CVthèques encore très utilisées par les candidats

http://www.amge-jobs.com/wp-content/uploads/2010/06/logoFocusRH.jpgPar Brice Ancelin. Voilà le premier constat que l’on peut tirer de la dernière étude publiée par Opensourcing en mars dernier sur l’utilisation des CVthèques par les candidats. Pourquoi cette présence? Quelle stratégie les candidats mettent en œuvre via ces CVthèques? Comment s’en servent-ils? Eléments de réponse.
Halte aux idées reçues! Les candidats se trouvent encore sur les CVthèques. A l’heure des réseaux sociaux, blogs emploi et autres CV vidéo, et dans la course (parfois ratée) au CV original, il est peut-être utile de le rappeler. Et non seulement ils sont présents sur les CVthèques, mais la majorité met son CV à jour: pour 54% d’entre eux, dès qu’il y a un changement dans leur situation. La grande majorité (67%) est également prête à consacrer plus de 5 minutes à la création d’un CV en ligne. Leur première motivation? Augmenter leurs chances d’être contacté par un recruteur (93%). Les uns ciblent leur CVthèque en fonction du poste recherché (42%), les autres non (37%). Quand 16% utilisent toujours les mêmes CVthèques. Le nombre moyen de CVthèques sur lesquelles chaque candidat est présent est de 3,5. Dans le même temps, près de 15% des candidats sont présents sur 6 CVthèques simultanément: Cadremploi, Keljob, Apec, Monster, Pôle Emploi et RégionsJobs. L’étude complète est disponible sur le site d’opensourcing. Suite de l'article...
http://www.amge-jobs.com/wp-content/uploads/2010/06/logoFocusRH.jpgCruinniú Brice Ancelin. 'S an breathnú ar dtús is féidir a tharraingt as an staidéar is déanaí Opensourcing CVthèques Márta seo caite úsáid ag iarrthóirí. Cén fáth go bhfuil an láthair. Níos mó...

Posté par pcassuto à 23:09 - - Permalien [#]

Thatcher had ‘immense impact’ on higher education

Times Higher EducationBy . Margaret Thatcher’s “revolutionary” reforms helped to transform an ailing university system into a world-leading higher education system, a vice-chancellor has said. Terence Kealey, vice-chancellor of the University of Buckingham, which was awarded its Royal charter in 1983 with the then-prime minister’s support, praised Baroness Thatcher’s policies in the 1980s for transforming UK higher education. Meanwhile, the universities and science minister David Willetts also paid tribute to her “extraordinary achievements” in setting the scene “for the world-class higher education sector we have today”.
Professor Kealey, a former adviser to Baroness Thatcher, who has died at the age of 87 following a stroke, said her reforms led to more transparency and accountability within the sector, while her push to liberalise rules on fees also had an immense impact.
“Before Mrs Thatcher, universities were very similar to public utilities – run for the benefit of staff with government money. Now they are stellar,” said Professor Kealey.
“She was determined to introduce a much higher level of accountability for public funding and greater accountability for students as customers,” he said.
The introduction of full tuition fees for international students in 1981 was a good example of Baroness Thatcher’s benign legacy to higher education, he said. Read more...

Posté par pcassuto à 23:02 - - Permalien [#]

Des outils Compétences et formation sur le site du CEDIP

Logo de l'Agence Régionale de la Formation tout au long de la vie (ARFTLV Poitou-charentes)Des outils Compétences et formation sur le site du CEDIP
Le Centre d'évaluation, de documentation et d'innovation pédagogique (CEDIP), qui fait partie du Centre Ministériel de Valorisation des Ressources Humaines, publie sur son site des fiches techniques touchant au management des compétences et à l'ingénierie de la formation. Ces fiches fournissent des repères pour concevoir, planifier, réaliser et évaluer des actions de formation. Ces fiches s'adressent principalement aux responsables de formations et aux formateurs.
La dernière fiche détaille les différentes étapes et les outils permettant à un supérieur hiérarchique d'identifier les connaissances et les savoir-faire que doit acquérir un nouvel arrivant.
Accéder à l'ensemble des fiches, de la plus récente à la plus ancienne, ou accéder aux fiches classées par thèmes (ex:  management et GRH, évaluation, individualisation...).

Logo de l'Agence Régionale de la Formation tout au long de la vie (ARFTLV Poitou-charentes) Scileanna agus uirlisí oiliúna ar an láithreán CEDIP. Nuálaíocht Ionad Measúnaithe, doiciméadú agus oideachais (CEDIP), atá mar chuid de Phlean Forbartha Aireachta Ionad Acmhainní Daonna, a foilsíodh ar a láithreán gréasáin datasheets a bhaineann le scileanna bainistíochta agus oiliúint innealtóireachta. Níos mó...

Posté par pcassuto à 21:03 - - Permalien [#]

Growth Rate Slowing for International Applications for Grad School

DiverseBy Jamaal Abdul-Alim. U.S. graduate schools are getting more applications from students in India and Brazil, but fewer from students in China. Those shifts are among the various changes in the portions of applications being sent to U.S. graduate schools from students around the world, according to a new report being released today from the Council of Graduate Schools.
The report also shows that applications from prospective international students only increased 1 percent in 2013, the smallest increase in the past eight years and significantly lower than the 9- and 11-percent increases that took place in 2012 and 2011, respectively.
The biggest factor in the overall decline in the number of grad school applications from abroad was driven mostly by a decline in applications from China, according to the report, which is Phase I of the 2013 CGS International Graduate Admissions Survey. Phases II and III will deal with admissions and enrollment, respectively. Read more...

Posté par pcassuto à 20:58 - - Permalien [#]


Higher-ed funding idea: Charge international students more

The Seattle TimesBy Katherine Long. Senate leaders are proposing a 20 percent surcharge on international college students to subsidize higher education, but universities say the fee could drive students away. Each fall, thousands of students from overseas apply to study at the University of Washington and other state schools. So why not charge them extra, then use that money to help solve higher education’s funding woes? That’s the thinking behind a new Senate bill that could raise as much as $60 million over two years by levying a 20 percent surcharge on international students.
It’s one of a handful of strategies some Senate leaders are proposing to try to increase higher-education funding. But universities say the fee is so high that it will drive international students away from state schools, leading to a loss of revenue — not an increase. Read more...

Posté par pcassuto à 20:56 - - Permalien [#]

Gap Widens for Faculty at Colleges, Report Finds

New York TimesBy Tamar Lewin.  For the academic elite — tenured professors at private research universities — average pay this year is $167,118, while at public research universities such professors earn $123,393, according to the annual report by the American Association of University Professors. After three years in which overall increases in full-time faculty pay lagged behind the rate of inflation, this year’s average increase, 1.7 percent, kept pace with consumer prices.
But the difficult economic climate of recent years is taking a serious toll on higher education, especially public institutions. As states cut back their support for public institutions, the gap between the pay scales at private and public universities is continuing to grow, the report found. Average pay for assistant professors at private colleges that award only bachelor’s degrees is $62,763, while public colleges paid $58,591. Read more...

Posté par pcassuto à 20:54 - - Permalien [#]

An Old Ally Sends Droves of Students to U.S.

http://graphics8.nytimes.com/images/misc/nytlogo152x23.gifBy D. D. Guttenplan. ISTANBUL — Which European country sends more students to U.S. universities than any other? Is it Britain, which shares a common language and a reverence for ancient collegiate campuses? Or Germany, whose great research universities did so much to shape U.S. higher education? The answer, it turns out, is neither. Though Britain sent more than 9,000 students to the United States last year — more than ever before — and Germany sent about 9,300, both lagged behind Turkey, which has been sending more than 10,000 students a year to the United States since 2000. Read more...

Posté par pcassuto à 20:52 - - Permalien [#]

Challenges of being an education hub

c0b682717a08674628f1cdf3bb514429.jpgBy Katherine Forestier. Hong Kong has what it takes to be an education hub, recently released international research has shown. The city has some of the best conditions to attract both foreign institutions and students to make a hub a reality. These include regulations to ensure the quality of courses and favourable financial incentives and visa conditions.
Many countries want to be hubs, but at the British Council's Going Global 2013 conference, held in Dubai last month, it was Hong Kong that came out as one of the star performers, according to two new studies conducted by the British Council and Dr Jane Knight, the "hub specialist" from the University of Toronto.
A hub, according to Knight's definition, involves attracting a large number of students, providers and research centres for cross-border education, training and research. Among the reasons for a government to do this are to internationalise and modernise its educational system, build a skilled workforce, attract foreign investment, and increase its competitiveness. Read more...

Posté par pcassuto à 20:48 - - Permalien [#]

112 MoUs signed at global education meet

The three-day International Summit on School and Higher Education in the city saw top educational institutions, including foreign universities, signing 112 memorandums of understanding (MoU) in various areas including research, dual degree provision and exchange programmes for both students and faculty.
During the summit, educational institutes and consultants from across the world came together to facilitate partnerships and collaborations with universities and colleges in India. Inaugurating the event, Union coal minister Sriprakash Jaiswal said students in India have the right capabilities and even developed nations appreciate them. Students must get best educational opportunities and the government has taken several initiatives for it, he added. The minister said it's a great platform to create a world-class learning experience and equip institutions in the country with better know-how of ongoing trends. Read more...

Posté par pcassuto à 20:46 - - Permalien [#]