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Formation Continue du Supérieur
19 février 2013

Value Evolution, Not Just Revolution, in Higher Ed

http://chronicle.com/img/photos/biz/icons/next-nameplate.gifBy Jeff Selingo. Ever since the country’s top universities teamed up last year in loose federations to offer free online classes to the masses, MOOCs have become a household word in higher-education circles. They remain a sensation and a curiosity on the higher-ed conference circuit this winter, where nearly every meeting seems to feature the leaders of the various MOOC providers: Coursera, edX, and Udacity. The New York Times declared 2012 “the year of the MOOC.” The Chronicle dedicated its Online Learning supplement to the subject last fall. Critics of MOOCs have emerged just as quickly, with some of the biggest naysayers mocking the idea that a supersize lecture course could be considered innovative. Others simply worry about the impact of MOOCs on no-name institutions without deep pockets or superstar professors. Read more...
18 février 2013

Loi Fioraso: même pas une souris!

http://blog.educpros.fr/pierredubois/wp-content/themes/longbeach_pdubois/longbeach/images/img01.jpgBlog Educpros de Pierre Dubois. 9 mois après l’élection de François Hollande, après les Assises et les rapports Berger et Le Déaut, la Ministre Geneviève Fioraso débat de son projet de loi au CNESER, le 18 février 2013. Trois textes: exposé des motifs, lettre aux membres du CNESER, version du projet de loi en date du 8 février. Lire également mes chroniques critiques: Cafouillages dans la gouvernance, CPGE partenariales: du pipeau!, Réforme du 1er cycle: zéro pointé.
9 mois: une montagne de discussions n’a même pas accouché d’une souris.
L’excellent dossier d’EducPros insiste sur le fait que la plupart des changements « sensibles » sont renvoyés à des décrets ou des arrêtés. Du flou et encore du flou! Bref, la loi Fioraso, en dépit de belles et bonnes paroles, consolide la loi LRU (2007) et ses appendices, en ne remettant en question aucun de leurs points-clés: autonomie, responsabilités et compétences élargies, centralisation de la gouvernance, décret de 2009 sur le statut des enseignants, arrêté Wauquiez d’août 2011 sur la licence. La loi Fioraso n’est pas une loi de rupture avec la LRU, même si la Ministre veut nous faire croire qu’elle permettra un « redressement national ». Elle ne porte même pas de nom. Dénommons-la: LRU+++, Loi de Redressement Universitaire. Que de déceptions! Lire également l’article du collectif Tu quoque Hollandi sur Mediapart: « Enseignement et recherche: en finir avec les plans sur les Comet ». Suite de l'article...
http://blog.educpros.fr/pierredubois/wp-content/themes/longbeach_pdubois/longbeach/images/img01.jpg Blog Educpros Pierre Dubois. 9 months after the election of François Holland, after the Assizes and reports Déaut and Berger the Minister Geneviève Fioraso debate his bill CNESER, February 18, 2013. More...
18 février 2013

Recrutement des enseignants chercheurs: la LRU2 prévoit l'entrée des entreprises privées dans les comités de sélection

Le Sup en maintenance, le blog de Yann Bisiou. Il faut un certain temps, et laisser passer l'effet de surprise, pour réaliser que les articles 45 et 46 du projet LRU2 sont destinés à permettre aux entreprises privées d'intervenir dans le recrutement, l'affectation et la carrière des enseignants-chercheurs dans les universités.
On sait que les enseignants-chercheurs jouissent, jusqu'à présent, de la protection constitutionnelle de leur indépendance. A ce titre leur recrutement et leur carrière sont déterminés par leurs pairs. Certes, la LRU a bien entamé ce principe en donnant au conseil scientifique plénier et au conseil d'administration plénier une compétence dans le processus de recrutement, mais l'appréciation des mérites des candidats reste de la compétence exclusive des enseignants chercheurs et personnels assimilés à travers les comités de sélection. Suite de l'article...
Encore un blog!

Eh oui, encore un blog sur l'enseignement supérieur ! Certes, les blogs sont déjà nombreux sur le sujet, mais il m'a semblé utile de compléter l'information existante par de nouvelles analyses.
Mon parcours professionnel est assez varié. Formé à la fiscalité, je me suis réorienté très tôt vers le droit pénal et les droits de l'Homme. J'ai été tour à tour prof de voile, marchand d'art, juriste d'entreprise, consultant dans les ministères, Junior Programme Officer auprès des Nations-Unies avant de devenir maître de conférences. Suite...
Tacaíocht le cothabháil, Yann Bisiou blog. Tógann sé roinnt ama, agus lig an eilimint de iontas a thuiscint go Airteagail 45 agus 46 den LRU2 dréacht i gceist a ligfidh do chuideachtaí príobháideacha páirt a ghlacadh sa socrúchán earcaíochta, agus gairme cumais in ollscoileanna. Tá a fhios againn go bhfuil an múinteoir taighdeoirí, go dtí anois, a chosaint bunreachtúil a neamhspleáchas. Níos mó...
18 février 2013

Leadership in higher education: this much we (don't yet) know

The Guardian homeNew research uncovers a persistent belief in, and demand for, inspirational university leadership but an equally deep vein of resistance from the sector, says Jacky Lumby.
Leading higher education is tough. That much people can agree on. The Inspiring Leaders category of the Guardian University Awards, sponsored by the Leadership Foundation for Higher Education, is a recognition of this and a call to acknowledge and celebrate individuals who have brought out the best in others and achieved exceptional results,despite the turmoil in higher education. Alongside the award, the foundation commissioned from me a report on what we know about leadership in higher education, drawing on its own research and that of others.
The resulting review, What Do We Know About Leadership in Higher Education?, suggests that we may know less than we think we do, not because we're short of research, but because we are looking at leadership through strong filters. Research generally shows us leadership at second hand, reflected in the perceptions of staff about their leaders, or leaders' beliefs about their own practice. Read more...
18 février 2013

University procurement: not a sexy subject, but essential for our future

The Guardian homeBudgetary threats to UK higher education remain high and savings must be found. But from where? Collaborative procurement is the answer, suggests Nick Petford.
If recent reports on government budget cuts are anything to go by then higher education is not yet out of the woods. Latest figures show that BIS will face reductions in its departmental expenditure limit of £150m in 2013-14 and £280m in 2014-15. Longer term projections (2015 to 2018) reported recently show BIS facing reductions of 19.2%. And remember that these are just numbers to start the conversation. The budgetary threat to the sector remains high and savings will need to be found. But from where? We think that the answer lies in procurement, not just by channelling procurement savings to more productive uses and building a war chest for capital development and recruitment, but as an integral part of university strategy. The 2011 Universities UK report, Efficiency and Effectiveness in Higher Education, led by Professor Sir Ian Diamond, vice-chancellor at the University of Aberdeen, made several key recommendations, among them the need for the sector to think and act more strategically on procurement. Read mode...
18 février 2013

Les 10 ans du groupe Ionis: et maintenant à l’assaut de la planète!

http://www.headway-advisory.com/blog/wp-content/themes/headway/images/logo.jpgPar Olivier Rollot.Fondé en 2003 Ionis Education Group, le principal groupe d’enseignement privé français, est passé en dix ans de 11 000 à 18 000 étudiants et de 80 à 150 millions d’euros de chiffre d’affaires. « Une croissance d’abord réalisée en interne avec le lancement de Sup Biotech, en 2003, de l’Etna en 2004 ou de Sup Interner en 2011 mais aussi par le rachat d’écoles comme l’ICS Bégué, en 2004, et de l’ESME Sudria en 2006 », explique Marc Sellam (photo), son président et fondateur. Une croissance qui permet aujourd’hui au groupe d’être présent dans toute la France avec, par exemple, les 12 implantations de l’Epitech.
S’implanter à l’étranger

Le groupe Ionis compte bien aujourd’hui s’implanter en dehors de ses frontières. « Avec son modèle de pédagogie par projet, l’Epitech sera le fer de lance de nos implantations à l’étranger en s’installant sans doute à la rentrée 2013 à Pékin au sein de la prestigieuse Beijing Jiaotong University », se félicite Fabrice Bardèche, le vice-président du groupe. En septembre 2014 ouvriront également trois antennes d’Epitech en Californie (San Francisco ou San Diego), en Grande-Bretagne et en Espagne. L’ESME Sudria a également des projets en Chine et en Grande-Bretagne. « Mais sans acheter de locaux, avec des modèles de coopération locaux », explique Marc Drillech, le directeur général. Suite de l'article...
http://www.headway-advisory.com/blog/wp-content/themes/headway/images/logo.jpg De réir Olivier Rollot. Bunaithe i 2003 Ionis Grúpa Oideachais , an ceann is mó oideachais grúpa príobháideach na Fraince, a tharla i deich mbliana ó 11 000-18 000 mac léinn agus 80-150,000,000 euro i láimhdeachas. Níos mó...
18 février 2013

Globe trotter: Emerging destinations overseas

The Times of IndiaAs students approach a new academic session, Pratibha Jain, international education consultant, writes on emerging destinations overseas
Astaggering six billion rupees is spent annually by Indian students studying abroad, which is almost twice the annual budget spent on education by the government. For decades Indian students preferred the US, UK and Australia for higher education . However, the tightening of rules and low economic opportunities in these traditional destinations have opened options, enticing Indian students to look at institutes in Canada, Europe, New Zealand and Singapore. Courses in professional disciplines such as engineering and IT are still the most sought-after , as they are seen to be the most employable.
ASIA
Singapore has benefited the most. For Indians , it meets almost all features of a familiar culture, weather and world-class universities. The indigenous Singapore universities are highly selective, but offer generous funding of 75% tuition grant for those who make the grade (three-year bond). However, many are looking at the numerous private universities, which offer accredited degree programmes of universities of UK and Australia at lower costs. Academic institutes in Hong Kong and Malaysia are making it to student lists due to low cost and employment prospects, though the numbers are still small.
UK & EUROPE

UK has scrapped the two-year post-study leave to remain in the country, replacing it with a new policy that requires a student to hold a job that pays around 20,000 pounds before applying for a visa. This has dashed the hopes of Indian students to recover costs by working, as there are very few bursaries or scholarships available.
Countries in Europe are moving in to fill the gap by offering more courses taught in English. Sweden, Denmark, Italy and Ireland are offering a number of scholarships and the cost of living too is low. Yet, the numbers applying are limited to a few adventurous Indians due to language and cultural barriers . France and Spain are emerging as attractive destinations as many of their institutions are in the global rankings, which is a big factor for the brand-conscious Indian. Germany is attracting more numbers due to its academic excellence and merit-based scholarships, especially in engineering and bio-sciences . While it is known for automobiles, aeronautical, mechanical and environmental engineering, it is marketing its courses in business and economics as well. "The student visa can be converted into a residence permit for employment and is issued for up to five years,'' said the director of the German Academic Exchange Service's (DAAD) regional office in New Delhi. With fee subsidies and government stipends, the tuition fee is low even though living costs are still high. The European Union's Erasmus Mundus programme, launched in 2004, has helped 2,000 Indian students study in institutions at very low costs in Europe including in Germany, France and Spain. Read more...
18 février 2013

Not What They Signed Up For?

HomeBy Elizabeth Redden. When Albert Anarwat applied to the for-profit Aristotle University, in California, the Ghanaian student said he asked the university if the institution was accredited. Not only was he told yes, he said, but he also was told that if the university was not accredited, “How could they get a SEVIS number” – SEVIS being the federal Student and Exchange Visitor Information System. In other words, if the institution was not accredited, how could it be approved to host international students?
But it wasn’t, and it was. Two years after the revelations regarding the “sham” Tri-Valley University, another unaccredited California institution enrolling all international students is under investigation by the U.S. Department of Homeland Security. Aristotle currently enrolls nine F-1 visa holders in a master of public health program that operates without state approval and holds class only one day per week in an office space. Student complaints about Aristotle first came to light after a recent NBC San Diego investigation. Read more...
18 février 2013

Le déjeuner de l'ANRT

Pour l'édition 2013 (11 février 2013, Pavillon Gabriel, Paris) de son déjeuner annuel, l'ANRT a reçu le Premier ministre, Monsieur Jean-Marc Ayrault, qui était accompagné de Madame Geneviève Fioraso, Ministre de l'Enseignement supérieur et de la Recherche et de Madame Fleur Pellerin, Ministre chargée des Petites et Moyennes Entreprises, de l'Innovation et de l'Economie numérique.
Devant 250 responsables des entreprises, de la recherche publique et de l'administration, le Premier ministre a répondu au Président de l'ANRT, Luc Oursel, en rappelant la vocation de l'association "d'organiser l'interaction entre les acteurs français, publics et privés, de l'enseignement supérieur, de la recherche, de l'innovation et de l'entreprise". Il a souligné l'importance du dispositif CIFRE qui "dessine des perspectives d'emploi pour nos étudiants" et évoqué les analyses prospectives menées par FutuRIS ainsi que l'action du service Europe.
Allocution de Jean-Marc Ayrault, premier ministre.
Allocution de Luc Oursel, président de l'ANRT.
Les déjeuners précédents.

Maidir leis an eagrán 2013 (11 Feabhra, 2013, Pavillon Gabriel Páras) a lón bliantúil, fuair ANRT an Príomh-Aire, Jean-Marc Ayrault, a bhí ag gabháil leis a le Bean Genevieve Fioraso, an tAire Ardoideachais agus Taighde agus Madame Fleur PELLERIN, an tAire atá freagrach as Gnóthaí Beaga agus Meánacha, Nuálaíocht agus an Geilleagar Digiteach. Níos mó...
18 février 2013

Enquête Conditions de vie 2013

http://www.ove-national.education.fr/medias/images/img_enq/Affiche_CDV_2013.PNGL'Observatoire national de la vie étudiante (OVE) est un organisme public d’études et de recherche créé en 1989. Il a pour mission de donner une information la plus complète, détaillée et objective possible sur les besoins et les aspirations de la population étudiante tant en ce qui concerne le déroulement des études que les conditions de vie matérielle, sociale et culturelle de cette populationafin d’éclairer la réflexion politique et sociale.
Objectifs

Une information sur les étudiants par les étudiants pour les étudiants.
L’objectif  de l’enquête est de contribuer à l’amélioration des conditions de vie des étudiants en apportant aux décideurs publics et à la réflexion sociétale en générale, des informations éclairées et des outils adaptés de compréhension des situations et des conditions de vie d’une population nombreuse, diverse et en perpétuel changement.
Le questionnaire 2013 vise en effet à répondre à la question suivante: « comment les conditions de vie vécues et perçues par les étudiants influencent-elles leurs études et leur insertion professionnelle selon leur profil? »
Ainsi, le questionnaire alterne pour chaque thème abordé, des questions sur les conditions objectives d’études et des questions d’évaluation de la situation par l’étudiant lui-même.
Les principaux résultats attendus sont les suivants:
- La sortie d’un Guides Repères synthétisant les principaux résultats en novembre 2013;
- La contribution à la création d’indicateurs, au premier rang desquels celui du coût de la vie étudiante (à l’horizon fin 2013 pour ce dernier);
- La sortie d’une étude comparative avec les 26 autres pays européens participant au programme Eurostudent (2015).
Dès la sortie des premiers résultats, une large communication des résultats sera mise en œuvre, en particulier auprès des étudiants ayant répondu à l’enquête, des établissements et institutions partenaires, des associations et organismes relai, des chercheurs et des décideurs publics en matière d’amélioration des conditions de vie étudiante.
Qui peut participer?
Toute étudiante et tout étudiant ayant reçu par courrier postal et/ou électronique une invitation à participer à l’enquête conditions de vie 2013 avec l’indication de son numéro individuel de participation, inscrit dans l’un des établissements suivants:
- Universités;
- Grandes écoles;
- Ecoles d’ingénieurs universitaires et non universitaires;
- Ecoles de commerce et de management;
- Ecoles d’architecture sous tutelle du ministère de la culture et de la communication;
- Ecoles d’art sous tutelle du ministère de la culture et de la communication;
- Classes préparatoires aux grandes écoles (CPGE);
- Sections de technicien supérieur (STS).
Sur l’ensemble de ces établissements, un étudiant sur 10 en moyenne est invité à répondre au questionnaire, avec des variations tenant compte de la taille de l’établissement: plus l’établissement est petit, plus il y a d’étudiants invités à répondre au questionnaire.
Garantie de l’anonymat
En tout, 200 000 étudiants sont tirés au sort par l’OVE pour remplir un questionnaire en ligne sur différents thèmes relatifs à leurs conditions de vie. Les informations fournies par chaque répondant seront exploitées de manière anonyme et non nominative à des fins d'analyses statistiques. L’enquête Conditions de vie des étudiants fait l’objet d’une déclaration auprès de la CNIL et suis scrupuleusement ses consignes en matière de garantie de l’anonymat et de confidentialité des données. Conformément aux articles 39 et suivants de la loi n°78-17 du 6 janvier 1978 modifiée en 2004 relative à l’informatique, aux fichiers et aux libertés, tout-e étudiant-e de l’échantillon peut obtenir communication et, le cas échéant, rectification ou suppression des informations la/le  concernant, en s’adressant à l’OVE.
Gagner 100€
Tout-e étudiant-e contacté-e par l’OVE pour participer à l’enquête CdV 2013 répondant soigneusement au questionnaire en ligne avant le 22 mai 2013 aura la possibilité de figurer parmi les 150 personnes tirées au sort pour gagner la somme de 100€ !
http://www.ove-national.education.fr/medias/images/img_enq/Affiche_CDV_2013.PNG The National Observatory of Student Life (OVE) is a public educational and research created in 1989. It aims to give the most complete information, detailed and objective as possible about the needs and aspirations of the student population both in regard to the conduct of the study that the conditions of material life, social and cultural diversity of this population to illuminate the political and social reflection.
Objectives
Information on the students by students for students.
The purpose of the survey is to contribute to improving the living conditions of students by providing policy makers and the general societal reflection, information and tools tailored informed understanding of the situations and conditions of life a large population, diverse and constantly changing. More...
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