15 décembre 2012

Guide lorrain de l’intelligence économique

L’environnement économique est aujourd’hui extraordinairement mouvant. Fluctuation des commandes, manque de visibilité, augmentation des coûts, fragilité des fournisseurs, versatilité des consommateurs, cycles de vie des produits de plus en plus courts, réglementations changeantes, agressivité des concurrents voire pratiques déloyales, autant d’éléments que l’entreprise doit prendre en compte rapidement. Vous trouverez dans cet ouvrage des réponses sur les outils permettant de rechercher des données sur des marchés, suivre ses clients, se faire une idée de la stratégie de ses concurrents, anticiper les évolutions technologiques, suivre l’élaboration d’une norme, identifier et protéger ses vulnérabilités, son patrimoine technologique et son savoir-faire… autant d’enjeux qui sont au cœur de tout projet d’entreprise, quel que soit le domaine d’activité et indépendamment de la taille. Télécharger le Guide lorrain de l’intelligence économique.
Préambule

L’environnement économique est aujourd’hui extraordinairement mouvant. Fluctuation des commandes, manque de visibilité, augmentation des coûts, fragilité des fournisseurs, versatilité des consommateurs, cycles de vie des produits de plus en plus courts, réglementations changeantes, agressivité des concurrents voire pratiques déloyales, autant d’éléments que l’entreprise doit prendre en compte rapidement.
Adopter une démarche d’intelligence économique pour une entreprise, c’est connaître davantage son environnement économique dans le but d’une meilleure anticipation non seulement des opportunités, par de l’innovation notamment, mais également des menaces potentielles qui l’entourent.
Ainsi, l’intelligence économique se définit par l’ensemble des actions coordonnées de recherche, de traitement, de distribution ou de protection de l’information à caractère économique, en vue de son exploitation au profit de l’entreprise. Ces diverses actions sont menées légalement avec toutes les garanties de protection nécessaires à la préservation du patrimoine, dans les meilleures conditions de qualité, de délais et de coût.
Ce guide donne des conseils, des propositions d’organisation pour une gestion et une protection de l’information stratégique de l’entreprise, ainsi que l’indication des acteurs lorrains de l’intelligence économique. En effet, l’État, les collectivités territoriales en charge du développement économique, les organismes consulaires, l’Institut National de la Propriété Industrielle, OSEO etc. sont autant d’acteurs locaux qui oeuvrent, ensemble, au maintien de l’emploi, au développement des entreprises y compris à l’international et ainsi au rayonnement de l’économie lorraine.
Vous trouverez dans cet ouvrage des réponses sur les outils permettant de rechercher des données sur des marchés, suivre ses clients, se faire une idée de la stratégie de ses concurrents, anticiper les évolutions technologiques, suivre l’élaboration d’une norme, identifier et protéger ses vulnérabilités, son patrimoine technologique et son savoirfaire… autant d’enjeux qui sont au coeur de tout projet d’entreprise, quel que soit le domaine d’activité et indépendamment de la taille.
L’information dont a besoin l’entreprise est abondante. Face à cette profusion, facilitée par le développement accéléré d’Internet et des technologies d’informations, par où commencer?
L’entreprise doit acquérir les bons réflexes pour réunir les bons signaux et prendre les
bonnes décisions. Ce guide a pour objectif de l’y aider. Nacer MEDDAH, Préfet de la région Lorraine, Préfet de la zone de défense et de sécurité Est, Préfet de la Moselle.
Télécharger le Guide lorrain de l’intelligence économique.Votre entreprise et la démarche d’intelligence économique
Questions fondamentales à vous poser

Sur la perception de l’environnement de votre entreprise:

1. Êtes-vous sur un marché fortement concurrentiel?
2. Vos concurrents déposent-ils régulièrement des brevets, des marques, des modèles?
3. Vos clients/ vos fournisseurs ont-ils un fort pouvoir de négociation?
4. Êtes-vous soumis à d’importantes contraintes normatives, réglementaires?
5. Êtes-vous sur un marché où les innovations/évolutions sont fréquentes?
De votre stratégie découlent les besoins en information:

6. Tout nouveau projet entraîne-t-il automatiquement une recherche d’information préalable?
7. Avez-vous une vision précise des menaces et opportunités sur votre (vos) marché(s)?
8. Avez-vous défini des axes prioritaires de recherche d’informations?
9. Un plan de veille a-t-il été élaboré? (plan qui détaille pour chaque axe de développement les sources d’information, le traitement, les destinataires et l’urgence)
10. Quelles sources d’information utilisez-vous?
Avec un minimum d’organisation:

11. La remontée des informations est-elle organisée auprès de vos collaborateurs?
12. Evaluez-vous la fiabilité des sources d’informations?
13. Utilisez-vous des outils et méthodes d’analyse de l’information? (grille de traitement, logiciel informatique...)
14. Disposez-vous d’un logiciel de gestion électronique des documents (GED)?
15. Les personnes qui ont besoin d’information en disposent-elles à temps?
Créer et entretenir des réseaux:

16. Votre entreprise s’associe-t-elle régulièrement à des démarches de lobbying?
17. Votre entreprise fait-elle partie d’un réseau ou club? (MEDEF, CGPME, Fédération professionnelle, CCEF, Rotary, Lions...)
18. Envisagez-vous d’intégrer des réseaux ou clubs?
19. Avez-vous une politique active de communication pour promouvoir votre entreprise?
Protéger ce qui est susceptible d’être menacé:

20. Avez-vous bien identifié les éléments sensibles de votre entreprise?
21. Déposez-vous des brevets, des marques ou des modèles?
22. Surveillez-vous les actes en contrefaçon de vos produits?
23. Disposez-vous de dispositifs et/ou procédures de sécurité de ses systèmes d’information? (politique SSI, charte informatique, redondance, chiffrement, gestion des mots de passe, surveillance des flux, sauvegarde, cryptage...)
24. Disposez-vous de contrôles d’accès et protections physiques des bâtiments? (code d’accès, gardien, alarme, badge visiteur, circuit de visite...)
25. Sensibilisez-vous ou formez-vous votre personnel?
26. Insérez-vous des clauses de confidentialité dans les contrats de travail?
27. Les informations diffusées lors de congrès, salons, expositions sont-elles maîtrisées?
28. Formalisez-vous les savoirs et savoir-faire pour éviter les pertes au départ d’un collaborateur? (perte de savoir, détournement de clientèle...)
29. Les mesures de protection prises sont-elles conforme au droit?
30. Maîtrisez-vous l’image de votre entreprise dans la presse et sur Internet?
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The business environment today is extraordinarily moving. Fluctuating orders, lack of visibility, increased costs, fragility of suppliers, versatility consumer product life cycles become shorter, changing regulations, aggressive or unfair competition, all of the company must take into account rapidly.
You will find in this book answers the tools to search for data on markets, follow its customers to get an idea of the strategy of its competitors, anticipate technological developments follow the development of a standard, identify and protect its vulnerabilities, its heritage and its technological know-how ... so many issues at the heart of any business, regardless of the field of activity and regardless of size. Download Guide Lorraine economic intelligence. More...

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La Poste s'engage avec l'université

La Nouvelle RépubliqueLe groupe La Poste et l'Université d'Orléans signeront, le 10 décembre, une convention de partenariat visant à engager des actions communes en faveur de l'aide à l'insertion professionnelle des étudiants de l'université, et de la valorisation des métiers de La Poste dans le marché professionnel régional. L'un des engagements de La Poste sera d'accueillir des stagiaires étudiants et notamment des étudiants en situation de handicap. L'université s'engagera à accompagner La Poste sur la question du handicap au travail.
Η Νέα Δημοκρατία La Poste ομάδα και το Πανεπιστήμιο της Ορλεάνης πρόσημο, 10 Δεκεμβρίου, μια συμφωνία εταιρικής σχέσης για την ανάληψη κοινών δράσεων για την υποστήριξη της απασχολησιμότητας των φοιτητών, καθώς και η αποτίμηση του Δημοσίευση συναλλαγές στον επαγγελματικό χώρο της αγοράς. Περισσότερα...

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International students easy prey for immigration recruiters

By Fabiola Carletti and Janet Davison. Government trying to crack down on 'ghost consultants'
Vipul Patel thought that coming from India to study in Canada would be a good way to gain a foothold in a country he hopes will become his permanent home.
But nearly a year after making the move, the 23-year-old is frustrated, confused and not sure who to believe in the sometimes murky — and costly — world where ghost consultants mingle with legitimate agents wanting to help foreign students come to Canada.
"It's very hard for me to trust anyone," says Patel.
Patel's suspicions developed after he turned to Edu Edge, a Toronto-based consulting firm that, with the help of a sub-agent, was promoting "study and immigrate" packages to students in India.
Edu Edge isn't licensed to provide immigration consulting services, but its president, Naveen Kolan, says the firm hires such services as needed by seeking out Quebec lawyers who can offer them.
The company also hires subagents and in this case, the agent may have overstated what it was able to deliver, Kolan says. Edu Edge has told the subagent to take down the online ads in question. Read more...

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French university professors decry a failing system

FRANCE 24 latest world news reportBy Guillaume Guguen. Five years after a controversial reform granted France’s public universities greater autonomy over budget, staff, curriculum and funding, professors seem to be anything but happy. France24.com takes a closer look at their complaints.
Although the classroom in which she teaches is brand new, Nathalie Montoya, a professor of sociology at Paris Diderot University, is not happy with her working conditions.
“We have a beautiful facility here, but there’s no heat,” the 35-year-old Montoya said, seated next to a radiator.
The university’s recently opened campus in the southeastern 13th district of the French capital may be spiffy on the outside, but several factors have brought university personnel to the breaking point.
Last month, several professors and researchers penned an op-ed in left-wing daily newspaper Libération, denouncing the deterioration of France’s public universities and enumerating their grievances. Chief among them were poorly equipped classrooms, libraries being shut down and insufficient funds. Read more...

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Brazilian higher education sees general improvement in the last three years

The Brazilian Ministry of Education (MEC) today announced the General Course Index (IGC), an annual evaluation of courses and Brazilian higher education institutions relating to 2011. 8,665 courses were evaluated to form the grades for 1,387 universities, colleges, and academic centers. According to the Minister of Education, Aloizio Mercadante, there was a general improvement in higher education over the last three years.
The IGC is an index that evaluates undergraduate and postgraduate (masters and doctorates) courses and uses the weighted average of the Preliminary Course Concept (CPC) for undergraduate courses, and the CAPES (Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel) grade for graduate courses.
In 2011, courses were evaluated in the areas of sciences and teaching degrees, in addition to technological courses involving industrial control and processes, information and communication, infrastructure and industrial production. Each area of knowledge is evaluated by the IGC every three years.
According to the ICG, 27% of the courses did not achieve sufficient performance with respect to Ministry of Education parameters and received grades 1 and 2. The minimum grade of the institution required to participate in policies, such as the University for All Program (ProUni) and the Student Financing Fund (FIES), is 3. If the target is not reached, the institution may be penalized. Read more...

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In Defence of British Universities

The formation of the Council for the Defence of British Universities is a welcome response to their present and future plight, and both Howard Hotson and Keith Thomas have made powerful defences in the LRB of the indispensable moral and intellectual values which the universities represent. A problem, however, is that the people who now determine the universities’ funding seem largely impervious to these defences. They hold the view that such values somehow come at the expense of the universities’ place in the real world: in other words they conflict with the universities’ ability to make money for themselves and for the economy. They take their stand on the ‘common-sense’ argument that the universities must justify their existence to the tax-payer and they must do so now. The criterion, they argue, by which we measure such justification is the contribution the universities do or do not make to the economy and to business; and, above all, to the market. This argument, if expressed properly, is not unfair. It is entirely reasonable to expect the universities to play their part in the country’s economic well-being and to wonder how that part might best be played. We should, therefore, be prepared to meet those who today make funding policy on their own ground. What we find, alas, is that the ‘evidence’ they employ is rarely evidence at all. On the contrary, it is often ideological assertion and wishful thinking. Read more...

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Haiti - Education : First meeting of the Inter-University Consortium

Tuesday, December 11, 2012, at the University of Montreal, members of the Board of Directors of the Inter university Consortium for the Rebuilding of the Haitian Education System (CIRSÉH) held their first meeting with representatives of the Prime Minister Laurent Lamothe and Vanneur Pierre Minister of National Education and vocational Training.
This first meeting made it possible to put in place the mechanisms of the Consortium to designate the leadership and to take note of the projects under development.
At the same time, members of the Board received with great satisfaction, a financial support of $100,000 granted by the Ministry of International Relations, La Francophonie and Foreign Trade of Quebec. Read more...

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Japan, Korea should set up varsities here

New Straits Times OnlineKUALA LUMPUR: Former prime minister Tun Dr Mahathir Mohamad yesterday expressed hope that Japan and Korea would set up universities or training centres here.
This would be useful for those who are hampered by the high costs of studies in both countries.
"I hope the Japanese and Koreans will consider setting up universities or training institutes here, like their American and British counterparts.
"It would be better if teaching in those places are conducted in their respective languages to allow better assimilation of cultures," said Dr Mahathir in his keynote address at the Look East Policy's 30th anniversary gala dinner, organised by the Alumni Look East Policy Society (Aleps) at the Putra World Trade centre here. Read more...

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Torrens University Australia to attract Spanish, South American students

http://resources2.news.com.au/cs/adelaidenow/v2/css/baseline/header-footer/images/footer-logo.pngADELAIDE'S newest university campus will attract hundreds of Spanish and Latin American students keen to study and work in Australia.
Torrens University Australia, as it will be known, will begin classes in 2014.
It is part of the US-based Laureate International Universities network.
This week the university appointed Professor Fred McDougall as founding vice-chancellor and president.
A former University of Adelaide deputy vice-chancellor and vice-president, Prof McDougall said every student at Laureate's 60-plus institutions worldwide must undertake study abroad within the university network, meaning the Adelaide campus would attract a growing number of internationals.
It follows the latest Education Adelaide report, which found Australia had lost 9.6 per cent of its international students, while English-speaking competitors Canada, the US and UK experienced major growth. Read more...

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Virtual University promoting education

The Nation Newspaper PakistanLAHORE (PR) - Virtual University, the proven pioneer e-learning institution in Pakistan based on technology, offers all of its international quality educational contents free of cost to public and private sector universities of the country. These hand crafted, international quality courses in major disciplines can greatly be beneficial to students and academic staff alike. There has been tremendous response from many universities and they have appraised Virtual University’s efforts towards promotion of higher education in Pakistan. VU, following its tradition of openness and cooperation, offers this huge resource of academic excellence to make Pakistani nation, an educated nation.
Meanwhile, Ms Fareesa Malik is a brilliant brain who completed her BSCS and MSCS from Virtual University of Pakistan and started her professional life as an Assistant Manager Solicitation and Evaluation in National ICT R&D Fund, Ministry of IT in January 2012. Read more...

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