Canalblog
Suivre ce blog Administration + Créer mon blog
Formation Continue du Supérieur
30 septembre 2012

Academic calendars 2012/13

http://eacea.ec.europa.eu/ECid/wel/template-2012/images/logo/logo_en.gifThis publication shows how the academic year is structured (beginning of the year, term times, holidays and examination periods) for each country of the Network. Where times may vary depending on types of (university or non-university) study programme, this is also indicated. Download The organisation of the academic year in higher education - 2012/13.
FRANCE
Type of programme: University studies
The Organisation of the Academic Year in Higher Education 2012/13

Beginning of the academic year: Institutional autonomy. Almost everywhere the period is between 15 September and 15 October.
Teaching activity and holidays:
All periods of teaching activity and
holiday are fixed by institutions, which however comply with the following calendar: holidays at the end-of-year festive season (one or often two weeks), as well as in February (generally one week) and April (one or two weeks).
Examinations: Examination periods are entirely at the discretion of university managing bodies.
End of the academic year: No precise date. Institutional autonomy. In practice the academic year ends after the final examination, in June or at the beginning of July.
Public holidays(occasional/national/religious holidays):
The following dates are regarded as
public holidays by all institutions:
1 November 2012
1 April 2013
1 May 2013
8 May 2013
9 May 2013
20 May 2013
30 septembre 2012

Etes-vous euro-mobiles?

http://www.generation-erasmus.fr/wp-content/themes/eeff/images/logo.jpgRetrouvez l'expérience de Julie partie se former à Vienne, celle de Julien qui pilote un atelier de formation à Porto ou encore celle de Moussa en stage de BTS à Amsterdam.
L'Agence vient d'ouvrir un nouveau site pour expliquer quelles sont les possibilités de mobilité d'apprentissage en Europe.
Pour tous les publics, la mobilité professionnelle en Europe est synonyme d'enrichissement personnel, d'acquisition de compétences, d'immersion linguistique et d'échanges.
Le site lance un appel à témoignages pour partager les expériences vécues dans les 33 pays participant aux programmes européens d'éducation et de formation.
Des entrées « publics » permettent à l'internaute de s'identifier rapidement à l'une des catégories proposées et de choisir son activité en fonction de son profil et de ses attentes.
Découvrir Génération Erasmus - le site.

http://www.generation-erasmus.fr/wp-content/themes/eeff/images/logo.jpg Βρείτε Julie βιώσει κάποια μορφή στη Βιέννη, ένα από τα πιλοτικό εργαστήριο Julien εκπαίδευση σε Πόρτο ή την πορεία του Moussa BTS στο Άμστερνταμ. Περισσότερα...

30 septembre 2012

Leonardo - Insertion professionnelle pour l’insertion des demandeurs d’emploi

http://www.generation-erasmus.fr/wp-content/themes/eeff/images/logo.jpgVous êtes "Demandeurs d’emploi", vous cherchez à ajouter une plus-value sur votre CV. Vous êtes disponible sur le marché de l’emploi, indemnisé ou non. Vous êtes diplômé depuis moins d’un an et en recherche d’emploi. Vous souhaitez faciliter votre insertion professionnelle, ou bien réussir votre reconversion en enrichissant votre CV d’une expérience à l’international, un plus très apprécié des recruteurs.
Partez à la rencontre des entreprises d’Europe les plus performantes dans votre domaine d’activité! Réalisez un stage à leurs côtés pour découvrir leurs méthodes de travail innovantes et les clés de leur succès. La maîtrise d’une ou plusieurs langue(s) étrangère(s), l’acquisition de nouvelles compétences, le développement de qualités d’adaptation seront autant d’atouts que vous pourrez vendre aux entreprises dès votre retour de mobilité.
Le programme Leonardo - Insertion professionnelle pour l’insertion des demandeurs d’emploi

Tous les demandeurs d’emploi, qu’ils soient indemnisés ou non, peuvent réaliser un stage d’une durée de 2 à 26 semaines dans une entreprise européenne. Les jeunes diplômés de moins d’un an peuvent également prétendre à cette action. L’objectif visé: observer des pratiques innovantes, acquérir de nouvelles compétences et améliorer ses connaissances linguistiques pour réussir son insertion ou sa reconversion professionnelle. Voir le programme.
Leonardo - Insertion professionnelle - Renforcer votre projet professionnel en Europe
La mobilité des personnes sur le marché de l’emploi prend ici tout son sens puisqu’elle va permettre d’améliorer leur employabilité sur un marché du travail en mutation.
La mobilité des demandeurs d’emploi est une priorité de l’Union européenne

La mobilité des demandeurs d’emploi est une priorité de l’Union européenne. Les programmes européens permettent de se former, de renouveler ses compétences, d’affronter de nouveaux contextes de travail, d’autres méthodes de management et de recrutement. Les salariés ont également accès à ce type de mobilité très stimulante qui renouvelle leurs pratiques professionnelles.
Qui peut bénéficier de ces formations?

Toutes les personnes disponibles sur le marché du travail, demandeurs d’emploi, salariés, travailleurs indépendants ou en disponibilité, inscrit dans un dispositif de formation professionnelle.
Quel type de formations?

Votre mobilité consiste en un stage en entreprise que vous effectuez individuellement. Il peut s’agir aussi d’une période de formation dans un établissement d’un autre pays participant. A vous d’exprimer vos besoins de formation pour exploiter au mieux cette opportunité et la lier à votre expérience antérieure.
A qui vous adresser?

L’obtention d’une bourse de formation Leonardo se fait par l’intermédiaire d’un organisme de formation qui dépose un projet de mobilité. Vous ne pouvez pas déposer directement une demande de bourse. Vous êtes inscrit à Pôle emploi ou dans une mission locale, parlez-leur de votre projet de mobilité professionnelle. Vous travaillez et vous ressentez le besoin de diversifier vos compétences, prenez contact avec votre RH.
A quel moment postuler?

L’Agence ouvre un appel à candidatures chaque année. Consultez le site de l’Agence pour connaitre la période de candidature. Prenez contact avec la structure dans laquelle vous êtes inscrit en tant que demandeurs d’emploi.
Si vous êtes en activité, vous pouvez demander à être associé au plan de formation de votre entreprise.
Important: consultez le catalogue des organismes de formation subventionnés par l’Agence.
Quelle est la durée de la formation?

Votre période de formation professionnelle doit être comprise entre 2 et 26 semaines. Elle est organisée à l’initiative de la structure chargée de votre insertion/réinsertion professionnelle ou entre dans le plan de formation de votre entreprise. Nous contacter.
http://www.generation-erasmus.fr/wp-content/themes/eeff/images/logo.jpg You are "job seekers", you are looking to add a gain on your resume. You are available on the labor market, compensated or not. You graduated less than a year and looking for a job. You want to make your employability, or a successful conversion enriching your CV for an international experience, more popular with recruiters. More...
30 septembre 2012

Que permet Grundtvig Bénévolat senior

tetiereGrundtvig Bénévolat senior - L’âge ne fait rien à l’affaire ! Restez un citoyen actif
Le terme «volontariat» renvoie à toute forme d’activité bénévole. Nombreuses sont les personnes qui s’engagent en fonction de leur motivation et sans compensation financière dans des activités utiles à une communauté et à la société en général. Ces activités se déroulent la plupart du temps dans le cadre associatif. Le projet Grundtvig est l’occasion pour les seniors de continuer à apprendre et de partager leur engagement avec des personnes en Europe investies dans les mêmes secteurs.
Qui est concerné?

Vous avez au moins 50 ans. Vous êtes membres d’une association organisant des activités bénévoles. Votre association collabore avec d’autres associations en Europe et organise des échanges de volontaires dans le cadre de ses activités. Vous pouvez effectuer un séjour dans un pays européen et vivre un temps d’apprentissage mutuel.
Partagez savoir et expérience, engagez-vous dans l’Europe sociale

Tous les types d’organismes peuvent postuler dans la mesure où il s’agit d’activités non lucratives qui offrent de réelles opportunités d’apprentissage. Le volontariat est de plus en plus identifié comme une expérience précieuse d’apprentissage informel à tout âge et en particulier pour les personnes d’un certain âge qui souhaitent rester actives et dynamiques.
Où partir et combien de temps?

La durée de votre séjour sera comprise entre 3 et 8 semaines. Vous partirez dans le cadre des partenariats définis par votre structure (Secours populaire, Restos du cœur, SOS Amitiés, etc.). Le cadre de l’échange est celui d’un partenariat bilatéral entre deux organismes de deux pays européens. Chaque organisme envoie 2 à 6 volontaires et dans un esprit de réciprocité accueille à son tour des volontaires européens.
Quelles sont les modalités de financement?

Vous bénéficiez d’une bourse qui prend en compte les frais de voyage et votre assurance. Le financement est variable selon le pays et le nombre de bénévoles envoyés et reçus, en moyenne 17.000 euros pour 6 échanges de 3 semaines.
Informations utiles avant de partir…

Pour préparer le projet qui vous permettra de partir en bénévolat, vous pouvez consulter:
    le guide pour organisations d’accueil et d’envoi de bénévoles âgés.
    le site Internet du réseau européen d’échange de volontaires senior.
    le guide de la Commission européenne proposant conseils et ressources.
tetiere Grundtvig Senior Εθελοντισμός - ηλικία δεν έχει τίποτα να κάνει το κόλπο! Μείνετε ενεργός πολίτης
Ο όρος «εθελοντισμός» αναφέρεται σε όλες τις μορφές εθελοντικής δραστηριότητας.
Πολλοί άνθρωποι που ασχολούνται με τα κίνητρά τους και χωρίς οικονομική αποζημίωση σε σκόπιμες δραστηριότητες της κοινότητας και της κοινωνίας γενικότερα. Οι δραστηριότητες αυτές λαμβάνουν χώρα κυρίως στον τομέα του εθελοντισμού. Περισσότερα...
30 septembre 2012

Sachsen führt Langzeitstudiengebühren ein

SPIEGEL ONLINEWer seine Regelstudienzeit um mehr als vier Semester überzieht, muss in Sachsen künftig 500 Euro pro Semester zahlen. So steht es im umstrittenen Hochschulgesetz, das der Landtag beschlossen hat. Außerdem können Studenten nun aus der verfassten Studentenschaft austreten.
Sachsens Studenten müssen künftig wieder genau darauf achten, wie viele Semester ihr Studium schon dauert: Der sächsische Landtag stimmte am Mittwoch für eine umstrittene Novelle des sächsischen Hochschulgesetzes und führte damit Langzeitstudiengebühren wieder ein.
Studenten, die ihre Regelstudienzeit um mehr als vier Semester überziehen, müssen, abgesehen von individuellen Härtefällen, künftig 500 Euro pro Semester zahlen. In Sachsen legt das Gesetz die Regelstudienzeit für einen Bachelor-Studiengang auf sechs bis acht Semester fest, über die maximale gebührenfreie Studiendauer entscheidet die Hochschule.
Neben den neuen Gebühren hatte ein weiterer Punkt in der Gesetzesnovelle für viel Unmut bei Studentenvertretern und Opposition gesorgt: Das neue Gesetz hebt für Hochschüler in Sachsen die verpflichtende Mitgliedschaft in der verfassten Studentenschaft auf. Die Kritiker sehen darin einen Angriff auf die Hochschuldemokratie.

30 septembre 2012

Akademie für Pseudowissenschaften

http://www.epapercatalog.com/images/zeit-online-epaper.jpgGlobuli-Akademie - Über die Gründung privater Hochschulen erlangen Pseudowissenschaften höhere Weihen.
In diesen Tagen ist die Freude in Traunstein groß. Die 18.000-Einwohner-Stadt in Oberbayern bekommt bald eine eigene Hochschule. Bloß was für eine? Im Ort soll die erste europäische Hochschule für Homöopathie eröffnen, getragen von der European Union of Homoeopathy, einem Lobbyverband der Alternativmedizin aus Freiburg. Die ersten Studenten werden im kommenden Jahr erwartet. Eines Tages sollen sie als Homöopathen mit Bachelor- und Mastergrad abschließen. Über das genaue Konzept hüllen sich die Hochschulgründer noch in Schweigen. Die Lokalpolitik ist dafür umso begeisterter: Einstimmig begrüßte der Kreisausschuss das Vorhaben. Landrat Hermann Steinmaßl sieht in der Homöopathie-Hochschule gar einen »wichtigen Baustein für die Bildung und die medizinische Versorgung im Landkreis«. Kritik? Fehlanzeige.

30 septembre 2012

Lack of Motivation Has Impact on Testing Accuracy

The need for objective measures of student achievement to assess the effectiveness of schools has crossed over from K-12 academic institutions into the realm of higher education. The number of college students being asked to take skills tests is growing with the results having an increasing impact on educational policy.
However, the results of the exams infrequently have any impact on the students themselves, and a new paper from the Educational Testing Service looks at whether that has a bearing on the relevance of the exam results. In other words, if the students don’t care about the outcomes of the exams, does that mean that the exams don’t serve as an accurate reflection of their knowledge?
The study, designed and led by Lydia Liu, Brent Bridgeman and Rachel Adler, seems to point to that conclusion. The authors recruited 757 students to take an abbreviated version of the multiple-choice ETS Proficiency Profile, an essay portion of the same exam, and a brief survey to determine how motivated they were to do well on their exams. Before the tests were administered, students were told that their scores would be used to assess the quality of the school they were attending, and might, as a result, influence how their diploma was perceived.
The students were then assigned into three random groups. One was assured that their scores would remain anonymous and would only be used for further research. The second thought that faculty at their university would be privy to their scores. A third was told that the results would be provided to potential employers to allow them to judge the students’ level of knowledge.
It turned out that being extra motivated did wonders for one’s test scores. Even when other factors were controlled for, students who thought that their scores might have a real impact on their academic careers received scores that was .86 of a standard deviation higher than those who thought their scores would remain anonymous.
Most strikingly, after controlling for SAT scores, the score differences between sophomores and seniors, namely the value-added learning that could be attributed to students’ college education, varied dramatically from negative gain (-0.23 SD) to substantial gain (0.72 SD) across motivational conditions and tests.
The students’ assessment of their own motivations proved to be fairly accurate as well. Those whom the short survey identified as being more motivated tended to perform better. These conclusions have led the researchers to offer several recommendations to schools who hope to use these kinds of tests to assess student knowledge.
Limited college learning reported in prior research is likely an underestimate of student learning, if students received test instructions similar to the instruction used in our control condition. There are practical strategies that institutions can use effectively to enhance students’ test-taking motivation. Institutions that employ different motivational strategies should be compared with each other with great caution, especially when the comparison is for accountability purposes.
30 septembre 2012

Too 'rigid' to insist on English test

http://resources2.news.com.au/cs/australian/paid/images/sprite/logos.pngBy Bernard Lane. A PAKISTAN born man who refused to take an English test has won the right to be registered as a migration agent.
The fact that Asif Syed had successfully completed a course at the Australian National University counted in his favour.
The Migration Agents Registration Authority had refused to register him as a migration agent.
MARA policy required him to prove his proficiency in English by taking a test.
Mr Syed's attitude was "why should I?,'' according to a review decision this month by the Administrative Appeals Tribunal.
After coming to Australia, Mr Syed had obtained an electronics certificate at TAFE, and went on to a managerial role at Telstra before he being made redundant.
He contemplated a career change as a migration agent, having successfully appeared for relatives before the Migration Review Tribunal.
In his one year graduate certificate in migration law at ANU, he had earned a credit and three distinctions.
This history showed he had "more than a working knowledge'' of English and could understand and explain legislation, said AAT senior member Mason Allen.
Mr Allen said it would be a "rigid application of policy in the face of the individual's circumstances'' to force him to take an English test.
The MARA policy on English proficiency has since been made a mandatory requirement.
30 septembre 2012

Red alert

Click here for THE homepageBy John Morgan. Is the new student loans system an affordable, progressive system of graduate contributions - or a dodgy move to get debt off the books that could bring grave fiscal consequences? John Morgan sifts through the rhetoric, rates and RABs
On a freezing day in December 2010, Vince Cable, the Liberal Democrat business secretary, moved the government's motion to raise the cap on undergraduate tuition fees to £9,000. He told MPs that the replacement of the government teaching grant with higher fees repaid by graduates was "a central part of a policy that is designed to maintain high-quality universities in the long term, that tackles the fiscal deficit and that provides a more progressive system of graduate contributions based on people's ability to pay".
After a five-hour debate, conducted as 50,000 protesters and 3,000 police officers massed outside the Houses of Parliament, MPs voted by 323 to 302 to support the motion.
But there is another debate still running: about the implications of that decision for the finances of the government, higher education and individual students.

30 septembre 2012

New graduates face tougher struggle in their search for jobs

The Guardian homeBy , The Observer. Local Government Association figures show regional variations in job availability as almost half of graduates are still looking for work after three months.
Around half of all this year's graduates will struggle to find full-time jobs for many months after leaving university if current employment trends continue, according to new research. Analysis conducted by the Local Government Association (LGA) reveals that 51% of graduates were in full-time employment within three months from leaving university in 2010, the latest figures that are available, compared with 57% in 2003; The analysis reveals there is huge variation in post-university employment levels across England and Wales, with some areas seeing around one in three (36%) graduates in full-time employment, while two in three (60%) are in work in other parts of the UK.

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 20 30 > >>
Newsletter
49 abonnés
Visiteurs
Depuis la création 2 783 472
Formation Continue du Supérieur
Archives