31 août 2012

L’entreprise Durable et Responsable reste à inventer

http://blog.adhere-rh.com/wp-content/uploads/2012/01/rse-adhererh.pngPar Constant Calvo. Les concepts et démarches du Développement Durable et de la RSE (DDRSE) connaissent un essor continu. La somme d’ouvrages, de travaux universitaires et de recherche,  et de colloques qui leur est chaque jour consacrée, tout autant que le nombre d’experts qui ont émergé ou d’entreprises qui s’y engagent l’attestent, le DDRSE est bien là pour durer.
Après une dizaine d’années d’avancées mais également de déceptions, on est surpris d’entendre des observateurs et spécialistes confier leur confiance dans l’ancrage culturelle du DDRSE dans les organisations. ils s’autorisent même à penser – ou à prédire – que le DDRSE se banalise, dans le bon sens du terme, non pas parce que « l’effet de mode » décrié par certains est passé tel un rêve, ni que la « poudre aux yeux » du capitalisme cherchant à se vêtir des beaux habits de la respectabilité présentée par d’autres a cessé de créer l’illusion, mais parce qu’il tend à perdre son statut d’activité privilégiée, voire de secteur économique à part entière. Suite de l'article...

http://blog.adhere-rh.com/wp-content/uploads/2012/01/rse-adhererh.png~~V Με συνεχή Έννοιες Κάλβο. Και προσεγγίσεις της βιώσιμης ανάπτυξης και της εταιρικής κοινωνικής ευθύνης (DDRSE) επεκτείνονται συνεχώς. Το ποσό της, ακαδημαϊκά βιβλία εργασίας και έρευνας, καθώς και σεμινάρια για τους κάθε ημέρα αφιερωμένη, όπως ακριβώς και ο αριθμός των εμπειρογνωμόνων που έχουν προκύψει ή επιχειρήσεις που ασχολούνται μαρτυρούν, είναι DDRSE και ήρθε για να μείνει. Περισσότερα...

Posté par pcassuto à 11:44 - - Permalien [#]


Enseignement supérieur - les défis de la professionnalisation

http://www.portail-formation-ouest.fr/logo.pngLe CEREQ vient d'éditer un dossier sur le sujet.Comment choisir une formation professionnelle? C'est la première question des jeunes et de leur famill ; utiliser un classement des établissements de l'enseignement supérieur selon un indicateur d'insertion professionnelle semble un bon élément de réponse. Mais, il est bien difficile de hiérarchiser les établissements, en raison de la diversité de leurs étudiants et des formations dispensées.
L'origine sociale pèse sur le devenir professionnel des jeunes quelle que soit la formation suivie. Le stage serait-il le sésame pour un avenir professionnalisant en compensant le déficit de capital social des parents? Mais tous les stages ne se valent pas et le rôle de l'établissement, son prestige, restent déterminants.
Rapprocher encore plus temps de formation et temps en entreprise serait alors la solution? Cela apparaît à la fois prometteur et limité. En analysant le secteur stratégique de la recherche-développement, il est démontré que certains doctorants parviennent à valoriser leurs compétences dans ce secteur. Au-delà, développer ses compétences ne dépend-il pas également des entreprises et de leur capacité à accueillir des jeunes et à développer leurs professionnalisations? Les jeunes débutants sont confrontés à des segments différenciés du système d'emploi. Aux deux extrêmes, certains font plutôt face à une précarisation « déprofessionnalisante » (30%) tandis que d'autres bénéficient d'une insertion professionnali­sante dans la stabilité (25%).
À la lecture de ce dossier, les professionnalisations se déclinent bien au pluriel. Elles dépendent autant de l'individu que du contexte, que ce soit en matière d'information (capacité des individus à choisir et s'orienter, et donc de l'entourage familial et social) que des possibilités offertes par les établissements de formation et les entreprises, notamment à travers les stages, ou les formations en alternance.
Face à la diversité des étudiants, il est essentiel pour professionnaliser les formations de l'enseignement supérieur, de se préoccuper aussi de la professionnalisation des enseignants du supérieur.

http://www.portail-formation-ouest.fr/logo.png CEREQ να επεξεργαστείτε ένα αρχείο μόνο για sujet.Comment επιλέγουν την επαγγελματική εκπαίδευση; Αυτή είναι η πρώτη έκδοση των νέων και famill τους, χρησιμοποιώντας μια κατάταξη των ιδρυμάτων της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης ως ένας δείκτης της απασχολησιμότητας φαίνεται ένα καλό στοιχείο απάντηση. Αλλά είναι δύσκολο να ιδρυμάτων βαθμό, λόγω της ποικιλομορφίας των μαθητών και τις προπονήσεις τους. Περισσότερα...

Posté par pcassuto à 01:37 - - Permalien [#]

Incentives to attract foreign students

Shanghai is encouraging foreign students to study at local universities with a package that includes scholarships and language-training programs.
Municipal officials hope the number of foreign students will increase to 70,000, a 45 percent gain, by 2015.
The municipality will establish a comprehensive scholarship system to encourage outstanding students to study in the city, according to a Shanghai Municipal Education Commission development plan for the 2011-15 period. The plan was unveiled over the weekend. According to the plan, the city will increase the number of government-funded scholarships and add a full scholarship for undergraduates.
The number of international students in the city has gone up in recent years. In 2011, about 47,700 overseas students were studying in Shanghai, but only a third of them were in long-term degree programs. The plan's goal is to have at least 70 percent of foreign students studying in long-term degree programs.
"We hope that a greater number of outstanding students will come to Shanghai, and take long-term and degree programs in the city," said Yang Weiren, an official of International Exchange and Cooperation Department of the Shanghai Municipal Education Commission.
Meanwhile, Shanghai is also encouraging universities, enterprises and other social bodies to establish scholarships and funds for deserving foreign students.
Last month, the Tohee International Student Village, one of the city's biggest international student-dorm communities, joined some universities to launch the Tohee International Students Service Fund. The fund will cover apartment rentals for students during their four years of study. Beneficiaries will mainly be those who excel academically and are from needy families.
The first students to get city government scholarships to study in Fudan University were three Nepalese students.
The government scholarship will cover their tuition, while the Tohee fund will grant their accommodation subsidies, totaling 200,000 yuan ($31,500), for their four years of study.
"Shanghai is an international metropolis. The cost of living is very high," said Bikesh Adhikari, one of the students who received the subsidy. "I was worried that I could not finish the four-year study due to the high cost of living in Shanghai.
"The accommodation subsidy removes my concern. And I can focus my attention on my studies," he said.
Fudan University has more than 4,000 foreign students from 118 countries and regions. Each year, the university grants about 1.5 million yuan to its foreign students.
"Those who apply for higher degree study in the university and are from top universities overseas, especially those who are majoring in science and engineering, are extremely encouraged," said Zhang Yi, deputy director of International Students Office of Fudan University.
The city is also encouraging local universities to offer more high-quality summer-school courses, lectures and international exchange programs to attract foreign students.
This year, Shanghai Jiao Tong University invited more than 80 overseas professors and scholars to give lectures during its four-week summer courses, which were added this year.
"It's very exciting, and I like Shanghai very much," said Connor Ryan, a student from Wittenberg University in Ohio. Ryan had just completed Fudan University's international summer session, which attracted about 100 students from more than 10 countries.
"Before I came to Shanghai, I had no idea about the country. And this is my first time to come to a non-English-speaking country," Ryan said.
"I learned some Chinese in my country. Here, I communicated with the local people and talked a lot in Chinese," he said.
Among the courses that Fudan University arranged for the students were Chinese history and culture, social science, politics, economics and management.
In a bid to help foreign students adapt to studying and living in Shanghai, the city will establish a preparatory school that will teach Chinese-language and computer skills. The first batch of 60 students will start their Chinese study in September. According to the plan, the city will establish a series of foreign-student service centers, which can provide one-stop service, such as accommodation, Chinese learning and tours.
In addition, the city will establish 10 Chinese culture bases for foreign students to better understand the country and its history and culture.

Posté par pcassuto à 01:31 - - Permalien [#]