Débrouillons nous, seuls!
Par Jean Baptiste POQUELIN, rédaction ASSPRO. Alors que le chômage des plus de 45 ans a largement dépassé celui des moins de 25 ans nous faisons le constat que nous sommes les oubliés des politiques gouvernementales de promotion de l'emploi.
Nous ne pouvons même pas compter sur l'aide du service public de l'emploi (Pôle emploi). En effet, cette institution, que nous entretenons à grand frais, se montre totalement inefficace en raison de ses rigidités et de son manque de capacité à l'action et à l'innovation... Elle est même rejetée par les entreprises qui ne lui confient plus que 17% de leurs offres d'emploi, c'est tout dire!
Alors que faire?
Si nous ne créerons pas l'activité, nous n'aurons pas l'emploi: c'est aussi simple que cela. Mais qu'il est difficile de créer, d'innover, de s'en sortir tout simplement. Vous le savez bien, vous qui avez décidé que créer votre propre emploi. Vous qui courrez après les premiers fonds pour prospecter vos premiers clients, pour acheter une machine ou imprimer vos flyers promotionnels..,vous qui...Non, vraiment nous ne sommes pas aidés et voila même que nos "autorités" envisagent "d'adapter" le statut d'auto-entrepreneur, l'une des rares solutions à notre disposition pour fonder et développer, dans un premier temps, une activité.
Les moyens qui nous permettraient d'agir existent mais ils sont dévolus à ce fameux service public de l'emploi, état* dans l'Etat.
C'est vrai les collectivités territoriales cherchent et proposent des solutions mais...
Il serait temps que nous puissions disposer, nous, les associations , sur nos territoires, d'interlocuteurs capables d'entendre nos besoins et de nous faciliter la vie. En attendant,débrouillons nous nous mêmes et entraidons nous! C'est le sens des actions de l'ASSPRO et de très nombreuses autres associations qui avec des moyens modestes pallient, avec professionnalisme, les négligeances de l'état.
*Dans certains cas, je ne mets plus de "e" majuscule à Etat. Pour réagir, cliquez ici.
Με Jean Baptiste Poquelin (Molière), γράφοντας ASSPRO. Ενώ η ανεργία πάνω από 45 χρόνια έχει ξεπεραστεί κατά πολύ εκείνη των κάτω των 25 ετών και τους πελάτες μας ότι είμαστε Βρίσκουμε ξεχάσει τις κυβερνητικές πολιτικές για την προώθηση της απασχόλησης.
Δεν μπορούμε καν να υπολογίζει στην υποστήριξη της δημόσιας υπηρεσίας απασχόλησης (κέντρο απασχόλησης). Πράγματι, αυτός ο θεσμός που έχουμε με μεγάλο κόστος, αποδείχθηκαν εντελώς αναποτελεσματικά, λόγω της ακαμψίας του και της έλλειψης ικανότητας για την ανάληψη δράσης και την καινοτομία. Περισσότερα...
7 Historical Business Figures Who Shunned Higher Ed

1. Howard Hughes
American business magnate Howard Hughes was one of the wealthiest people in the world in his time. As a film producer, influential aviator, and investor, he left his mark on the world, but he didn’t have a whole lot to do with education. Hughes was reported to be an “indifferent student,” and never graduated from high school. He did have a love of mathematics and engineering, auditing a few classes at Caltech. He was also a student at Rice University, thanks to an arrangement by his father, but after his father’s death, he dropped out and subsequently bought out his family to become the sole owner of his father’s tool company, thus launching his career as the businessman we know. Despite limited higher education of his own, Hughes founded the Howard Hughes Medical Institute in 1953, one of the largest private biological and medical research institutes in the United States, and the second-wealthiest philanthropic organization in the U.S.
2. Andrew Carnegie
Andrew Carnegie was a great man who came from modest beginnings. We remember him as an industrialist leader of the 19th century American steel industry, as well as a major philanthropist, but his early life tells a different story. A Scottish immigrant, Carnegie’s family moved to Pennsylvania, where his first job at age 13 was that of a bobbin boy in a cotton factory. Carnegie had no education to speak of, but was a major educational philanthropist, donating money to create libraries, the Carnegie Institute of Technology, the Carnegie Institution, and Carnegie Mellon University. Although Carnegie was a major supporter of education, he did not believe in it, at least not in the traditional sense. Carnegie believed that there was a “magic formula” for success that should be put in the reach of regular people, taught in public schools and colleges. He even shared the opinion that if this magic formula were properly taught, students could cut their time spent in school to less than half.
3. Mary Kay Ash
Famed American businesswoman Mary Kay Ash is recognized as one of the greatest female entrepreneurs in American history and has left behind a legacy of makeup and money, but she did it all with no more than a public high school education. Although Ash excelled in school, she came from a poor family that was not able to send her to college. She married young and had three children, building her cosmetic empire as an uneducated working mother. Ash did spend a year at the University of Houston studying to become a doctor, but she gave it up and returned to her passion of sales instead of pursuing a medical career.
4. Thomas Edison
Homeschoolers can point to Thomas Edison as a shining example of the genius that can be produced by home education. The young Edison had trouble in school thanks to his wandering mind, and only spent a short three months in official schooling. As a grade school dropout, his mother taught him at home, with much of his education coming from the scientific textbook School of Natural Philosophy and texts from The Cooper Union. This education undoubtedly sparked his lifelong love of scientific exploration and innovation, which he paired with a background in entrepreneurship, a skill that began as a boy selling candy and newspaper on trains.
5. Nikola Tesla
Edison’s protege, Nikola Tesla, excelled without much in the way of education as well. Tesla studied at the Higher Real Gymnasium in Croatia, and did so well that his teachers thought he was cheating when he was able to perform calculus in his head. He only took three years to finish his four-year term, and went on to study engineering at the Australian Polytechnic. Although he excelled at his studies on the uses of alternating current, he dropped out and never received a degree. According to the university, he simply stopped attending lectures after the first semester of his third year. At the pleading of his father, Tesla attended the Charles-Ferdinand University in Prague for one summer semester, but once again, dropped out after the death of his father. Although he did not seem to appreciate higher education for an extended period of time, Tesla was an avid reader and enjoyed memorizing complete books with his photographic memory, a skill that undoubtedly served him as an inventor and futurist.
6. Walt Disney
Responsible for creating the Disney empire and changing the world of motion pictures forever, Walt Disney was one of the most creative and ambitious high school dropouts in history. While in high school, Disney took night courses at the Chicago Art Institute, even becoming the political cartoonist for the school newspaper. But at the age of 16, Disney dropped out of school to join the Army. The joke was on Disney: he was rejected from the Army for being underage. Still, he didn’t go back to school. Instead, he joined the Red Cross to drive an ambulance during World War I and worked several odd jobs before starting a commercial company in 1920 and launching the beginnings of Disney as we know it.
7. George Eastman
George Eastman was the founder of Eastman Kodak Company and the man responsible for bringing photography into the mainstream, but he was a school dropout. Family life interfered with Eastman’s completion of school, as his father died and his mother took in boarders to afford his schooling. After the death of his sister, Eastman left school early to start working. Less than 15 years later, Eastman had patented the first film in roll form. Later in life, his philanthropy allowed him to establish the Eastman School of Music, schools of dentistry and medicine at the University of Rochester, as well as provide donations to MIT, Tuskeegee, and Hampton.
Avec 12,4% de télétravailleurs, la France est sur la bonne voie

Avec aujourd’hui 12,4 % de télétravailleurs selon le rapport de Greeworking, la France paraît donc rattraper un peu de son retard par rapport aux pays anglo-saxons et scandinaves où il concerne entre 20 et 30% de la population salariée. Malgré cette progression, on est encore loin des « 50% de télétravailleurs potentiels à l’horizon 2015 » qu’annonçait le Conseil d’Analyse Stratégique en 2009.
Pourquoi faut-il s’en réjouir ?
L’augmentation de la proportion de télétravailleurs dans la population française indique que les grandes entreprises françaises considèrent désormais le télétravail comme une forme de travail non seulement possible mais aussi hautement souhaitable. Pourquoi? Parce qu’elle apporte de nombreux bénéfices, tant pour le télétravailleur que pour l’employeur, voire la société au sens large.
Le bilan des expérimentations conduites depuis plusieurs années par de grands groupes français met en évidence les apports suivants: amélioration de l’équilibre entre vie personnelle et vie professionnelle, augmentation de la productivité, amélioration des conditions de travail, désengorgement des transports, réduction des émissions de gaz à effet de serre, entre autres. Greenworking illustre ces avancées et bénéfices par une série de chiffres clés:
85% … des mises en place du télétravail sont d’abord motivées par l’amélioration de la qualité de vie des salariés.
+ 22% C’est le gain moyen de productivité en télétravail, grâce à une réduction de l’absentéisme, à une meilleure efficacité et à des gains de temps.
37 min Temps moyen gagné au profit de la vie familiale par jour de télétravail
45 min Temps moyen de sommeil supplémentaire par jour de télétravail
96% Taux de satisfaction liée au télétravail pour l’ensemble des parties prenantes (télétravailleurs, managers et employeurs)
144 Nombre d’arbres à planter par an pour « économiser » autant d’émission de Co2 que le télétravailleur moyen français en un an
Une (r)évolution pour les managers ?
Tout le monde a donc à y gagner, ce qui n’empêche pas certains freins de persister. Le plus important reste la réticence des managers, en particulier du management intermédiaire. « La manière traditionnelle de manager fondée sur le présentéisme et le contrôle des collaborateurs n’est pas compatible avec la distance qui suppose une relation de confiance et une transparence des deux parties », souligne le Cabinet Greenworking. « Avec le télétravail, le manager doit passer d’un rôle de distributeur-contrôleur à un rôle d’animateur-entraîneur ». Cela passe par une formation qui doit permettre aux managers de développer les savoir-faire et savoir-être suivants:
* Contrôler sans être intrusif
* Partager l’information sans inonder les messageries électroniques
* Planifier les temps collectifs sans nuire à la flexibilité
* Choisir le bon moyen de communication selon le type de message
* Être participatif sans perdre d’autorité
* Définir et suivre l’atteinte d’objectifs
* Adapter son management à la distance sans être inéquitable envers les sédentaires
* Prévenir et gérer les tensions entre sédentaires et télétravailleurs
>> Télécharger la synthèse de l’étude Greenworking (2012).
>> Télécharger le Rapport du CAS (2009).

Universités - « La concurrence pousse à l’excellence »
Valérie Pécresse lui avait commandé un rapport sur l’excellence universitaire en 2010 ; Philippe Aghion conseille désormais – sans statut officiel – la nouvelle ministre de l’enseignement supérieur et de la recherche, Geneviève Fioraso. Ce membre du conseil économique et social, qui a appelé avec un collectif d’économistes à voter François Hollande, était aussi membre du jury pour les Idex (les initiatives d’excellences visant à faire émerger des pôles d’excellence en leur allouant des moyens très importants grâce au grand emprunt), professeur d’économie à l’université américaine Harvard, a beaucoup travaillé sur les liens entre systèmes éducatifs et croissance économique.
Alors que le ministère organise les Assises de l’enseignement supérieur et de la recherche, prélude à une loi pour 2013, il donne ici sa vision des grands chantiers qui s’annoncent et tire le bilan des politiques menées depuis cinq ans. Loin d’une parole ministérielle aujourd’hui tellement prudente qu’elle reste indéchiffrable sur bien des sujets (Quelle autonomie pour les universités? Comment faut-il évaluer la recherche?), Philippe Aghion expose ses positions souvent iconoclastes.
Quel bilan faites-vous de la LRU, la loi sur l’autonomie des universités, et plus généralement des réformes qui, depuis cinq ans, ont profondément modifié le paysage du supérieur (plan Campus, Initiatives d’excellences…)?
Je n’ai pas du tout participé à la discussion qui a débouché sur la LRU. Cependant, s’il y avait un aspect positif de cette loi à mentionner, c’est, je crois, d’avoir lancé un mouvement vers davantage d’autonomie des universités. Des études économétriques auxquelles j’ai contribué montrent l’importance du facteur autonomie pour expliquer les performances en matière de publications et de brevets. Le côté négatif de cette loi, c’est d’abord qu’elle n’a pas remédié au cruel manque de moyens dont souffrent les universités françaises. Or ces Lire la suite →.
Languages in a Global World

Edited by Bruno Della Chiesa, Jessica Scott, Christina Hinton. Published by : OECD Publishing, Publication date: 02 May 2012, Pages: 470, Language: English.
Description
The rise of globalisation makes language competencies more valuable, both at individual and societal levels. This book examines the links between globalisation and the way we teach and learn languages. It begins by asking why some individuals are more successful than others at learning non-native languages, and why some education systems, or countries, are more successful than others at teaching languages.
The book comprises chapters by different authors on the subject of language learning. There are chapters on the role of motivation; the way that languages, cultures and identities are interconnected; the insights that neuroscience provides; migrants, their education and opportunities to learn languages; language learning and teaching in North America; and new approaches to language learning.
Table of contents:
Part I. Globalisation, languages and motivations
Chapter 1. Learning languages in a globalising world
Chapter 2. Motivation and second language acquisition
Chapter 3. Motivational theories on language learning
Chapter 4. Economic incentives for language acquisition
Chapter 5. Bilingual education policy and language learning in Estonia and Singapore
Part II. Cultures, languages and identities
Chapter 6. Seeing the world through our hands: A cross-cultural gesture review
Chapter 7. Ideologies and alphabet reforms in Central Asia
Chapter 8. Verlan, l’envers: Reversing language and reflecting culture
Chapter 9. Cochlear implants, deaf culture and narrowly defined cultural characteristics
Chapter 10. Neuroscientific research and the study of sign language
Part III. Landscapes, languages and policies
Chapter 11. Competencies in Canada in a globalisation context
Chapter 12. Catalan language policy and the challenge of new immigration: Nosaltres parlem Catalá
Chapter 13. Education and creativity in Tanzania
Chapter 14. English as a multicultural language for international communication in Asia
Chapter 15. Language education in Japan and Korea: Policies, practices and challenges
Chapter 16. Language learning and Chamorro culture in Guam
Chapter 17. Language learning in Peru: “De mi cerebro, su neurona”
Part IV. Movements, languages and migrations
Chapter 18. Why study abroad? Why not!
Chapter 19. Migrants, language and education: An international perspective
Chapter 20. Migrants, early tracking and social mobility
Chapter 21. How the Mexican education system contributes to emigration
Chapter 22. Intercultural or multicultural education in Europe and the United States
Part V. Learning languages, means and ends
Chapter 23. Cosmopolitan education: Building on a biological inclination for care in a globalised world
Chapter 24. Music as an underutilised and underappreciated tool for language learning
Chapter 25. “Expansion of our own being”: Language learning, cultural belonging and global awareness
Epilogue. Prospects for language policies in an age of globalisation
Look inside.
Reviews of National Policies for Education: Higher Education in the Dominican Republic

This OECD report provides an analysis of the higher education sector within the economic, social and political context of the Dominican Republic.
Description
Following the 2008 OECD review of education policies in the Dominican Republic, the examining team was tasked to assess the condition of higher education in the Dominican Republic, to evaluate policies for higher education and research, and to identify future policy options to help meet the nation’s needs.
Against the background report prepared by the Dominican authorities and information supplied in meetings in the course of site visits, this OECD report provides an analysis of the higher education sector within the economic, social and political context of the Dominican Republic. It looks into access, quality and relevance, the effectiveness and governance of the system, its financing as well as its research and innovation capacity. The report concludes with a list of pragmatic recommendations for policy action.
Look inside.