23 juin 2012

Publication des rapports de la campagne d’évaluation 2011-2012

http://www.aeres-evaluation.fr/var/aeres/storage/images/media/images/carte_interactive_site/272396-1-fre-FR/carte_interactive_site.pngLa publication des rapports d’évaluation des entités de recherche, des formations et des diplômes évalués par l’AERES en 2011-2012 (vague C) débute le 20 juin 2012. La mise en ligne de ces rapports, versions française et anglaise du site internet de l’agence, s’effectuera de façon continue, de juin à septembre 2012 inclus.
S’agissant des évaluations des formations, l’AERES publie désormais:
    un rapport par mention de master,
    un rapport par mention de licence,
    un rapport par spécialité de licence professionnelle,
    un rapport par école doctorale.
S’agissant de la mise en ligne des rapports des établissements/organismes évalués, celle-ci débutera à la rentrée prochaine et s’échelonnera jusqu’en juin 2013.
Infos pratiques - Comment rechercher un rapport sur le site?

Le site présente une fiche pour chaque établissement/organisme évalué par l’agence qui répertorie les rapports qui lui sont associés.
Pour consulter les rapports, trois types d’accès sont proposés:
1. La liste alphabétique des établissements/organismes évalués par l’agence qui permet d’accéder à leur fiche en cliquant sur le nom de la structure;
2. La carte interactive géolocalisée qui permet de localiser géographiquement les établissements/organismes évalués par l’agence et d’accéder à leur fiche, en cliquant sur le pictogramme du siège de la structure;
3. Le moteur de recherche qui est uniquement dédié à la recherche des rapports d’évaluation par mot(s) clé(s), type(s) d’évaluation (entités de recherche, licences, masters, écoles doctorales, établissement) et/ou par campagne(s) d’évaluation (années).

The publication of evaluation reports of research entities, training and diplomas evaluated by AERES in 2011-2012 (wave C) begins June 20, 2012. The posting of these reports, English and French versions of the website of the agency, take place continuously, from June to September 2012 inclusive.
With regard to training evaluations, AERES now publishes
. More...

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EUA’s first Funding Forum explores university responses to the economic crisis

http://www.eua.be/Libraries/Newsletters_2012/FF_Nazar%c3%a9_Burgstaller_web_1.sflb.ashxEUA held its first Forum dedicated to higher education funding at the University of Salzburg, Austria, from 11 to 12 June. The stakeholder platform, the first of its kind, brought together university leaders and managers, researchers, funders and policy makers from 33 countries to discuss a series of issues related to university funding.
EUA President Helena Nazaré opened the Forum with the Austrian Minister for Science and Research Karlheinz Töchterle, State President Gabi Burgstaller and Rector of the University of Salzburg Heinrich Schmidinger. Professor Nazaré reminded policy makers of the importance of sustainable public funding for higher education and research, underlining that funding (for HE and research) should be seen as an investment rather than expenditure. She also urged participants to use the economic downturn as an opportunity to address long-term challenges.
During the two-day event, university leaders and funders exchanged perspectives and focused on how to improve relationships in the difficult present economic context. These discussions emphasised the need for enhanced cooperation within the sector in order to improve universities’ strategic positioning in the knowledge economy. Forum contributors also shed light on the impact of funding reforms on university management and in particular highlighted that the effects of the increasing focus placed on performance-based funding are still to be seen.
The Forum also showed clearly that universities are having to adapt profoundly to what will doubtless be long-term changes, at a time characterised by uncertainty. While many universities have seen public funding go down (see EUA’s update report of the Public Funding Observatory), regulation by public authorities has also been tightened in a number of countries, putting pressure on institutional strategies. Meanwhile, the discussions also underlined that the debate around ‘cost-sharing’ in higher education and tuition fees is also growing throughout Europe. While a number of models exist, they essentially depend on the provision of well-designed student support systems.
The Forum also explored how universities are using income diversification as a risk-mitigation measure. It was underlined that this should be accompanied by the necessary support for and development of internal management capacities, both in terms of governance structures and human resources. Diversification also requires attention to organisational matters as well as control of activities and cost structures. Identifying opportunities for cooperation and pooling resources within the sector was identified as a crucial element of strategic planning. Finally, it was also stressed that an increased focus on communication and quality allows universities to preserve and further strengthen their attractiveness to staff, students and funders.
The Forum’s General Rapporteur, Liviu Matei (Senior Vice-President and Chief Operating Officer of the Central European University, Budapest), called on participants, and more specifically public authorities at national and European level, to recognise the essential role of institutional leadership in the area of higher education funding. He recommended that public authorities promote and support initiatives aiming at training and reinforcing skills of university leaders, but also consider further investment in human resources at all levels of financial management as a priority.
EUA’s Funding Forum also clearly demonstrated the relevance of discussing higher education funding at European level, in the framework of the dynamics stimulated by the Bologna Process, the European Higher Education Area and the Europe 2020 Strategy for smart, sustainable and inclusive growth. Participants sent a strong message to policy makers that higher education funding policies should be designed, implemented, assessed and revised with the active participation of all key stakeholders.
EUA intends to take forward the rich outcomes of the Funding Forum in the near future, with the publication of a selection of contributions on the various topics addressed during the event. Presentations from the event are already available on EUA’s website.
The EUA Funding Forum is supported by the European Commission’s Lifelong Learning Programme.
Photo LPB Franz Neumayr: left to right Karlheinz Töchterle, Austrian Minister for Science and Research, Gabi Burgstaller, State President of the Land of Salzburg, Helena Nazaré, EUA President, and Heinrich Schmidinger, Rector of the University of Salzburg.

Posté par pcassuto à 11:31 - - Permalien [#]

New Public Funding Observatory update reports on trends in higher education funding

http://www.eua.be/Libraries/Newsletters_2012/Public_funding_observatory_map_NL.sflb.ashxParticipants at EUA’s first Funding Forum were given a preview of the association’s new update report of the Public Funding Observatory. The latest in a series of updates on the impact of the economic crisis on public higher education funding includes for the first time a full overview of developments over the period 2008-2012.
The full report, published today, confirms that while the impact of the crisis on national systems varies widely across Europe, no national higher education system has been left completely unaffected. The report groups countries in four categories: increased public funding to universities; stable funding; cuts of up to 10%; and cuts of more than 10% (over the period in comparison to 2008).
The analysis shows that a number of countries mainly in the south and east of Europe, some of which already have lower overall public investment levels in higher education, have made major or substantial cuts in higher education budgets since 2008. EUA believes that this poses the risk of creating deep divisions across Europe (in terms of higher education funding), as some countries that already had higher-than-average GDP expenditure on higher education have maintained or increased funding to universities over the period.
The report points out that this situation is unsustainable both for the affected countries and Europe as a whole. Reduced investment weakens countries’ research capacities and knowledge base, and impacts negatively on the development of their knowledge economy. In addition, diverging investment trends decrease the potential for cross-border academic and scientific cooperation and put the completion of the European Higher Education and Research Areas at risk.
This trend could also risk provoking a ‘brain drain’ of talented researchers from these countries and could make it harder for universities in these countries to participate in European funding programmes which work under the principle of co-funding (i.e. the university must provide funding alongside the European funding for projects).
During the Forum, EUA insisted that European funding programmes take these risks into account and allow participants to claim reimbursement on the basis of the full costs of their activities, notably in Horizon 2020, successor to the EU’s 7th framework programme for research.
In the context of the current economic climate, EUA maintains that stable, sufficient and flexible public funding for higher education and research is crucial to ensure Europe’s future as a dynamic competitive global region.
EUA also reaffirms that funding of higher education should not be seen by European governments as expenditure but as an investment for Europe's future, and that increased investment in higher education and research is a way to help European countries out of the economic crisis. Find out more about EUA's Public Funding Observatory.

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Managers - comment gérer le clash des générations

http://www.kelformation.com/images/structure/logo-kf.gif© Kelformation - Marion Senant. On la dit arrogante et décomplexée… la génération Y fait une entrée fracassante sur le marché du travail. Les managers doivent se remettre en cause pour gérer ces nouveaux collaborateurs, qui rejettent les anciens codes.
Dans les années 50, l’arrivée des femmes dans les entreprises a bouleversé les règles du management. Aujourd’hui, on assiste à une révolution de la même ampleur avec la génération Y. Pour Marie Desplats, directrice d’un cabinet de recrutement et consultante pour le groupe de formation Orsys, « l’intégration de ces nouveaux professionnels sur le marché du travail comporte de vrais risques psychosociaux pour les managers. »
André Perret, directeur du pôle Formation de DPM voit encore plus loin et anticipe le déferlement de la « génération Z », petite sœur de la Y, qui termine actuellement ses études: « dans quelques années, quatre générations cohabiterons dans les entreprises, c’est une grande première », analyse-t-il.
Apprendre à travailler avec toutes les générations

Pour André Perret, il y a urgence à former les salariés, et pas seulement les managers, aux questions intergénérationnelles. Marie Desplats, auteur de « Manager la génération Y, les 20-30 ans dans l’entreprise » (éditions Dunod, 2011), met elle l’accent sur les managers, qui, une fois formés, seront capables d’intégrer ces jeunes collaborateurs qui remettent entièrement en cause leur rôle.
Y se prononce « why » en anglais, « pourquoi ? ». Et la génération porte bien son nom. D’accord pour se plier à des règles de base, mais il faut une bonne raison. « Un jeune ne va pas hésiter à se rendre au travail en tongs et en bermuda si il fait chaud. Si son manager lui fait une remarque sur sa tenue vestimentaire, il va l’accepter, à condition qu’il lui donne une explication, comme la présence de clients dans l’entreprise », raconte Marie Desplats.
Développer de nouvelles qualités pour être légitime

Le manager « ce n’est plus parce qu’il a les barrettes qu’il est légitime », analyse André Perret, qui vient d’écrire « Le management des générations Y et Z » chez Studyrama. Selon lui, il y a cinq qualités indispensables pour gérer des équipes intergénérationnelles:
L’exemplarité : le célèbre « faites ce que je dis, pas ce que je fais » n’a plus cours. « Les jeunes de la génération Y veulent une relation d’égal à égal avec l’entreprise », explique Marie Desplats. L’ancienneté n’est plus gage de compétence et la génération Y. Par contre, elle respecte l’expérience, le savoir-faire et plus encore, le savoir-être de ses supérieurs. « C’est une génération beaucoup plus ‘‘confrontante’’ que les autres », conclut Corinne Aubert, consultant pour le groupe de formation Demos. Elle n’hésite pas, par exemple, à envoyer un mail directement à son PDG pour lui demander un avis sur un point.
L’équité : le manager doit tenir compte des profils particuliers de chacun des membres de son équipe. Dans certains secteurs, comme l’informatique, le management a appris il y a longtemps à faire preuve d’une grande flexibilité pour s’adapter à chaque collaborateur. Dans certaines entreprises très hiérarchisées, comme dans l’industrie, c’est encore loin d’être le cas. Pour Marie Desplats, le temps presse car c’est mathématique : dans quelques années, les jeunes de la génération Y seront majoritaires dans tous les secteurs.
L’assertivité : le temps des managers qui terrorisent leur équipe par leurs coups d’éclat en réunion est terminé. Les nouveaux arrivants ne se laissent plus impressionner par ces méthodes. Voire, ils ne les acceptent plus. Quand les méthodes de management d’une entreprise leur déplaisent, ils n’hésitent plus à partir. « On s’est aperçu que les codes avaient changé quand on a vu des jeunes démissionner, pas parce qu’ils avaient été débauchés, mais parce qu’ils n’adhéraient pas à l’entreprise », se souvient Marie Desplats.
L’empathie : le rôle du manager est désormais celui d’un « accompagnateur du changement », selon Corinne Aubert. C’est au manager de s’adapter et de mobiliser les talents de son équipe s’il veut obtenir une cohésion. Plutôt que de se demander comment il peut faire changer tel ou tel collaborateur, le manager doit « comprendre que son rôle est maintenant de leur donner envie de changer », affirme Marie Desplats.
La congruence : il faut « conserver de la cohérence dans ses propos », conclut André Perret. La société de communication place les managers en position d’être challengé en permanence. La culture du mail et de Google permet de vérifier en quelques secondes une donnée, une consigne ou un conseil. Un manager qui n’est pas « stable » sur ses positions va tout de suite perdre en crédibilité.
Manager des collaborateurs plus âgés : le cas à part

« Quand on gère des seniors et que l’on ne l’est pas, on est plus facilement challengé sur sa compétence et il y a un problème de légitimité pour les managers », explique Corinne Aubert, consultant pour le groupe de formation Demos.
« Une sorte de processus de transfert se met en place et les managers ont l’impression de ‘‘gérer leurs parents’’. La situation n’est pas évidente pour eux. Le rôle de la formation est alors de ‘‘décontaminer’’ cette situation, d’aider le manager à prendre du recul et de le rassurer sur sa légitimité. On touche à la croyance que la personne a d’elle-même et en sa capacité à manager, du coup, on utilise beaucoup les techniques de coaching dans ce type de session. »
Voir aussi sur le blog: Génération « Donnant, donnant », Génération Y et emploi des seniors, La Génération Y en vidéo, Deux blogs sur la génération Y, Génération Y - un accueil en demi-teinte, L’entreprise idéale de la Génération Y, Les entreprises séduisent la génération Y de X manières, La génération Y.


http://www.kelformation.com/images/structure/logo-kf.gif © Kelformation - Marion Senant. It says the arrogant ... and uninhibited Generation Y made a sensational debut on the labor market. Managers should challenge to manage these new employees who reject the old codes.
In the 50s, the arrival of women in business has revolutionized the rules of management.
Today we are witnessing a revolution of similar magnitude with Generation Y. See also on the blog: Generation "Give and take", Generation Y and employment of older workers, Generation Y on video, two blogs on Generation Y, Generation Y - a subdued reception, company's ideal of Generation Y, companies appeal to Generation Y to X ways, Generation Y. More...

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