23 mars 2012

Livre blanc - ePortfolio et enseignement supérieur

http://histoireuniversites.blog.lemonde.fr/files/2009/04/mesr.1239023715.JPGUn livre blanc sur le ePortfolio dans l’enseignement supérieur doit être publié au printemps 2012. Objectif : produire des éléments de clarification et de recommandations à l'attention des établissements d'enseignement supérieur français. Il présentera un état des lieux des projets ePortfolio existants. Il proposera un cahier des charges fonctionnel d’un dispositif technique support à la mise en œuvre d’une démarche ePortfolio.
Les dispositifs ePortfolio

Les dispositifs ePortfolio visent à rassembler, dans un environnement numérique, un ensemble de documents et de ressources électroniques qui décrit et illustre l'apprentissage ou la carrière d'une personne, ses expériences, ses travaux et ses compétences. Ils intéressent de façon directe l’enseignement supérieur pour la formation initiale et tout au long de la vie (formalisation des parcours et des référentiels, nouvelles modalités d’acquisition et de repérage des compétences, ...) et pour l’insertion professionnelle (valorisation des acquis et expériences).
En France, le ePorfolio fait pour le moment l’objet d’expériences ponctuelles, de plus ou moins grande ampleur. Ces expériences posent, d’une part, la question de l’inscription de la démarche ePortfolio dans des politiques d’établissement voire interuniversitaires et, d’autre part, la question du passage à des publics plus larges.
Des éléments de clarification et de recommandations

Pour avancer sur ces questions, le service de la stratégie de l'enseignement supérieur et de l'insertion professionnelle (DGESIP) a mis en place un groupe de travail national (G.T.N.) "ePortfolio" en vue de produire des éléments de clarification et de recommandations à l'attention des établissements d'enseignement supérieur français. Ce G.T.N. est supporté par la Mission numérique pour l'enseignement supérieur (MINES). Il a pour objectifs de:
    * dresser un état des lieux de la mise en œuvre de la démarche ePortfolio dans les établissements d’enseignement supérieur;
    * sensibiliser, informer et outiller la gouvernance des établissements, les services d’insertion professionnelle et les enseignants concernant la démarche ePortfolio et sa mise en œuvre, notamment son pilotage politique et pédagogique;
    * proposer un cahier des charges fonctionnel d’un dispositif technique support à la mise en œuvre d’une démarche ePortfolio.
Tous ces éléments seront rassemblés dans un livre blanc à paraître au printemps 2012.
Vous pouvez apporter votre contribution:
    * en décrivant un projet en cours dans l’enquête état des lieux;
    * en participant à l’appel à commentaires du cahier des charges fonctionnel d’un dispositif technique support à la mise en œuvre d’une démarche ePortfolio.
Participer à l'enquête ePortfolio

Cette enquête a pour objectif de réaliser un inventaire des initiatives et projets liés à la démarche ePortfolio.. Elle permettra de favoriser la visibilté et la promotion de ces initiatives, ainsi que de valoriser les retours d'expérience, en particulier dans le livre blanc à paraître au printemps 2012. Participer à l'enquête état des lieux ePortfolio. Date limite de réponse à l'enquête: 20 mars 2012.
Appel à commentaires sur le cahier des charges fonctionnel

Le cahier des charges fonctionnel soumis à commentaires est destiné à aider les établissements à choisir et adapter des outils ou dispositifs existants, ou bien à développer des systèmes techniques spécifiques, répondant à leurs besoins pour la mise en œuvre de projets ePortfolio dans leurs contextes locaux ou selon des approches interuniversitaires. Télécharger le cahier des charges fonctionnel V1.0. Participer à l’appel à commentaires. Date limite des réponses: 20 mars 2012.
Télécharger le Communiqué de presse ePortfolio - 16 mars 2012.
http://histoireuniversites.blog.lemonde.fr/files/2009/04/mesr.1239023715.JPG ~ ~ VBiela kniha o ePortfolio v oblasti vysokoškolského vzdelávania musí byť zverejnené na jar 2012. Cieľ: K výrobe materiálu pre objasnenie a odporúčania k pozornosti francúzskych vysokých škôl. Bude podať prehľad o existujúcich ePortfolio projektov. Bude poskytovať funkčné špecifikáciu technickej podpory k realizácii prístupu ePortfolio.
Zariadenie ePortfolio

Prístroje sú navrhnuté tak, aby dohromady ePortfolio, v digitálnom prostredí, súbor dokumentov a elektronických zdrojov, ktorý popisuje a ilustruje učenia alebo osoby kariéru, svoje skúsenosti, svoju prácu a zručnosti.
Oni obrátiť sa priamo na vysokoškolské vzdelávania a odbornej prípravy v priebehu života ods formalizácie ciest a úložísk, nových metód získavania a sledovanie zručností,...) a pre profesionálne integráciu ( zlepšenie učenia a skúseností). Viac...

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Evaluating a MOOC

I was asked (along with Dave Cormier and George Siemens):
"How might it be possible to show that cMOOCs are effective for learning, in the sense of providing evidence that institutions might accept so as to support opening up more courses to outside participants (a la ds106, Alec Couros' EC&I 831, etc.)? Or, more generally, providing evidence that participation in and facilitating cMOOCs is worthy of support by institutions... What I'm looking for are criteria one might use to say that a cMOOC is successful. What should participants be getting out of cMOOCs?"
I think the best way to understand success in a MOOC is by analogy with, say a book, or a game, or a trip to the city.
The person taking the MOOC is like a person reading a book, playing a game, or taking a trip to the city. It is impossible to talk about 'the objective' of such an activity - some people want to learn something (and others something else), others are doing it for leisure (and others as part of their job), others to make friends (and others to get away from their friends for a while), etc. Read more...

Posté par pcassuto à 10:02 - - Permalien [#]

Lords challenge UK government over Erasmus funding rise

http://www.universityworldnews.com/By David Jobbins. A House of Lords committee has urged the UK government to think again over its reluctance to support a European Commission proposal for a 70% hike in funding for the new Erasmus for All programme, which will support student mobility beyond Europe's borders.
The multi-party Social Policies and Consumer Protection EU Sub-Committee, in a toughly worded report on student mobility issued this week, backed the commission’s intention to integrate the existing EU funding programmes for education, training, youth and sport into a single, unified programme.
Many of the witnesses from whom the sub-committee heard evidence during its inquiry had supported the proposed funding increase, says the report, The Modernisation of Higher Education in Europe.

http://www.publications.parliament.uk/server-side/images/parliament_logo.gif“While the British Council speculated that the increase could hypothetically result in a doubling of student mobility funding for the United Kingdom, the Minister [David Willetts] stood alone in opposing the proposed 70% funding increase for Erasmus for All as being 'completely unrealistic'.
“The minister was not, at that stage, in a position to tell us if the government intended to support any budget increase for this proposal during the negotiations.
“We note the government’s opposition to the Commission’s preferred funding increase for Erasmus for All but reiterate our view that this programme merits a proportionately larger allocation under the next multi-annual financial framework.”
The committee noted that the UK’s attractiveness for students from other parts of Europe and beyond in order to hone their English language skills was coming under increasing competition from Continental universities – many of which now provide courses in English with sometimes significantly cheaper fees than in the UK.
“The government should remain vigilant about any factors that could undermine the higher education sector’s competitive position, including recent domestic reforms.”
Outward mobility from comparator countries such as France, Germany and Spain is still approximately three times that of the UK, the report says. As a result, the UK is a substantial net receiver of Erasmus students from elsewhere in the European Union. The committee urged the government and universities to do more to tackle the barrier to mobility in the UK.
It acknowledged that the 'monoglot culture' prevailing in Britain has discouraged its students from engaging in mobility schemes such as Erasmus to the same degree as other countries.
“Coupled with financial, socio-economic and cultural barriers, increased participation in future cannot be assured,” the committee warned.
“We therefore urge the government to overcome the UK’s lack of mobility culture by making language learning compulsory in primary and secondary school, ensuring the continuation of the fee waiver scheme and supporting the development of the proposed masters-level student loan guarantee facility, both of which will aid more disadvantaged students in particular.”
The committee called on the government to support a proposal at the forthcoming Bologna ministerial conference in Bucharest on 26-27 April that each Bologna country should adopt a mobility strategy.
It expressed regret that the government’s June 2011 White Paper on Higher Education made no reference at all to Europe, “despite the clear importance of initiatives such as the Bologna process to universities in the UK".
The committee’s chair, Baroness Young of Hornsey (pictured), said: “The UK’s participation [in Erasmus] has been historically low compared to other large member states. Making language learning compulsory in both primary and secondary school would be one way of increasing the UK’s participation in addition to taking steps to ensure a more diverse range of participants.
“The government must place higher education at the heart of their growth agenda in order to maintain and contribute to the economic and social wealth of the UK and Europe as a whole.
“In the immediate few months, this will require the government to negotiate ambitiously to allocate a greater proportion of the long-term EU budget to research, innovation and education, including the Erasmus programme.”

Posté par pcassuto à 00:07 - - Permalien [#]