19 février 2012

Universität ist elitär

http://www.epapercatalog.com/images/zeit-online-epaper.jpgWissenschaftsminister Karlheinz Töchterle und Philosoph Konrad Paul Liessmann über Studiengebühren, freien Hochschulzugang und ihre akademischen Idealwelten. Konrad Paul Liessmann. Der Philosoph, geboren 1953 in Villach, unterrichtet an der Universität Wien, leitet das Philosophicum Lech und wurde zum Wissenschaftler des Jahres 2006 gewählt. Karlheinz Töchterle. Der Altphilologe, geboren 1949 in Brixlegg, war vier Jahre Rektor der Universität Innsbruck, bevor er im April 2011 als Wissenschaftsminister in die Politik wechselte.
DIE ZEIT: Wenn in der vergangenen Zeit über Universitäten und Bildungspolitik debattiert wurde, stand hauptsächlich eine Frage im Mittelpunkt: jene der Studiengebühren. Ist das tatsächlich das zentrale Problem?
Karlheinz Töchterle: Es ist nicht das zentrale, aber es ist ein Problem, weil die Studienbeiträge schon einige positive Effekte zeitigten.
Konrad Paul Liessmann:
Nach ihrer Abschaffung wurden die Studiengebühren zu einem politisch-symbolischen Thema. Aber an den Universitäten spielten sie nicht die Rolle, die man ihnen zuschreibt. Erstens weil der Widerstand der Studierenden nicht in der Weise gegeben war, wie das manche politische Parteien gerne hätten. Und zweitens machen sie im Gesamtbudget der Universitäten nur einen Bruchteil aus.
Töchterle: Da bin ich anderer Meinung, denn es ist ja auch ein Argument der Gegner der Studienbeiträge, zu behaupten, es handle sich um eine vernachlässigbare Größe. Ich verwende hingegen gerne diesen Vergleich: Mir ist es gerade gelungen, für die nächsten drei Jahre eine Hochschulmilliarde zusätzlich zu lukrieren; Studienbeiträge in maßvoller Höhe würden noch einmal eine halbe Milliarde Euro in diesen drei Jahren einbringen. Also ganz unwichtig sind sie nicht.
Liessmann:
Das war von mir kein Argument gegen Studiengebühren, sondern nur gegen den Eindruck, der in der Öffentlichkeit entstanden ist, die Finanzierung der Universitäten hinge von ihnen essenziell ab. Das tut sie nicht. Studiengebühren hatten vor allem auch eine disziplinierende Wirkung, wir erhielten durch sie realistischere Zahlen, was die Studenten und ihre Aktivitäten betrifft. Anderseits muss man schon sagen, dass, vom politischen Symbolgehalt, her die Idee des freien Hochschulzuganges einen eigenen Wert darstellt.
ZEIT: Verstehe ich Sie richtig: Nett, wenn es sie gäbe, aber es geht auch ohne?
Töchterle: Das ist nicht meine Position. Ich will sie. Sie sind wichtig. Konrad, du hast den freien Hochschulzugang in den Mund genommen. Es stellt sich die Frage, ob ein freier Hochschulzugang weniger frei wäre, wenn er mit einem Beitrag behaftet ist. Ich verneine diese Frage.
Liessmann: Wenn man 30.000 Euro und mehr jährlich, wie an manchen amerikanischen Universitäten, zahlen muss, dann ist das nicht mehr frei.
Töchterle: Ich verneine, weil die Empirie dagegen spricht. Die bessere soziale Durchmischung der Fachhochschulen, die Gebühren einheben dürfen, beweist das. Für mich sind Studienbeiträge außerdem sozial gerechter.
ZEIT: Wieso?
Töchterle:
Sie sind verteilungspolitisch gerechter. Ich möchte einfach, dass die vielen ausländischen Studenten, die mir sehr willkommen sind, einen Beitrag leisten zur Finanzierung der österreichischen Universitäten. Außerdem finanzieren wir beispielsweise extrem teure Musikstudien für wohlhabende Amerikaner und Japaner, die derzeit ihre Ausbildung zum Nulltarif erhalten. Auch hier besteht eine Schieflage zu den Fachhochschulen: Die dürfen nun Studierenden aus Nicht-EU-Ländern die tatsächlichen Kosten abverlangen.
Liessmann: Die grundsätzliche Frage lautet doch: Welche Leistungen und Güter müssen vom Staat für die Steuern, die wir alle zahlen, wieder für alle in gleichem Maß zur Verfügung gestellt werden? Im Prinzip gehört Bildung dazu. Aber man muss danach fragen, wie diese Bildung zu verstehen ist, die für alle offenzuhalten ist. Da haben wir seltsame Konstellationen: Kindergärten sind kostenpflichtig, Grundschulen und höhere Schulen sind es nicht, Universitäten sind es mitunter, Fachhochschulen und pädagogische Akademien sind kostenpflichtig.
Seite 2 Die Frage des freien Studienzuganges. Seite 3 "Die Freiheit der wissenschaftlichen Neugier wird sabotiert". Seite 4 "Nicht Studienplätze schaffen, sondern verbessern".

Posté par pcassuto à 00:21 - - Permalien [#]


Hard times: US site links broke students seek with sugar daddies to pay fees

http://www.denmanchambers.com.au/dev/wp-content/uploads/2010/07/The_Australian_logo.gifBy Vinny Vella. LAST year, hundreds of female US university students joined SeekingArrangement.com, an online dating service that aims to connect older, wealthy "sugar daddies'' with younger, attractive "sugar babies'' looking to be pampered in exchange for some affection. See also LA PROSTITUTION ÉTUDIANTE: FANTASME OU RÉALITÉ.
The boom in membership was so high among female students that the website last month released a national ranking of the top 20 colleges and universities whose students joined the website in 2011
SeekingArrangement's founder, Brandon Wade, defended the information, grounding it in firsthand experience with some of the "babies.
"With the economy doing so badly, people are taking matters into their own hands, trying to figure out the best way to pay for college without creating a huge amount of debt,'' said Wade, 41, who has a 26-year-old sugar baby of his own in stunning girlfriend Tanya Kymtsova.
Wade, an MIT grad who started the website in 2005, said that the sugar babies usually join in search of a more luxurious lifestyle. Now, the website is being invaded by more pragmatic college students - women, and some guys, looking for a benefactor to pay their student loans, provide start-up capital for their businesses or help them land jobs.
Sugar babies can chat and arrange dates for free, and college-age members (who sign up with a .edu email address) get special perks like higher placement in search results.
The men seeking these women pay a $50 monthly fee, with an option of upgrading to a "premium'' account for $2,400 a year.
Each woman's account requires some basic information (name, location, age) and one piece that's a little more personal: how much money she expects to receive per date. Prices range from less than $1000 to more than $20,000. Some simply say "open for negotiation.''
"People throw the term 'prostitution' around a lot,'' Wade said. "In reality, what we're doing is not prostitution. These girls are not obligated to sleep with everyone who pays them.''
The website skirts the law by not explicitly promising money for romance, but those familiar with SeekingArrangement say that sex is often synonymous with "sugar.''
See also LA PROSTITUTION ÉTUDIANTE: FANTASME OU RÉALITÉ.

Posté par pcassuto à 00:07 - - Permalien [#]

The Torino Process

http://www.etf.europa.eu/webatt.nsf/0/710C5F98BD18D621C12579980054EEED/$File/The%20Torino%20Process.pngEvery two years the European Training Foundation invites its partner countries to review the state of their vocational education and training (VET) policies and systems (the first round of the reviews was carried out in 2010 and 22 of ETF's 29 partner countries participated). This paper provides an introduction to the process, its analytical framework, a list of indicators and their definitions. Download The Torino Process.
Introduction
In 2010 the European Training Foundation (ETF) launched the first round of the Torino Process, in which 22 of its 29 partner countries participated. In May 2011 the ETF organised a conference entitled ‘The Torino Process – Learning from Evidence’, which brought together over 250 stakeholders from all ETF partner countries, EU institutions, EU member states and the international community. In the final Declaration (see Annex 2), conference participants welcomed the Torino Process approach, endorsed the findings from the first exercise, including a number of common priority areas and short-term actions, and encouraged the ETF to work further to build capacity in evidence-based policy making. In addition, partner countries confirmed their interest in taking part in the next round of the Torino Process.
1.1 WHAT IS THE TORINO PROCESS?
The Torino Process is a participatory process leading to an evidence-based analysis of vocational education and training (VET) policies in a given country.
The Torino Process is carried out in order to build consensus on the possible ways forward in VET policy and system development. This includes the determination of the state of the art and vision for VET in each country or, after a given period, an assessment of the progress that countries are making in achieving the desired results.
The added value of the Torino Process lies in the fact that it embeds VET within the socioeconomic context, and ensures that the analysis is informed by relevant evidence and takes place through structured dialogue. In this respect, the ETF helps countries to gather information from different sources of evidence and fosters policy dialogue.
More specifically, the Torino Process is a vehicle for:
- developing a common understanding of a medium-term vision, priorities and strategy for VET development, exploring possible options for implementing this vision and/or making further progress;
- designing and evaluating home-grown and affordable VET policies, based on evidence or knowledge and collaboration;
- updating the analyses and achievements at regular intervals;
- providing opportunities for capacity development and policy learning within and among partner countries and with the EU;
- empowering countries to better coordinate the contributions of donors to achieving agreed national priorities.
In addition, the Torino Process informs the ETF’s recommendations to the EU’s external assistance instruments and serves as a basis for the design of the ETF’s support strategy to partner countries.
The Torino Process has been inspired by policy assessment processes at EU level, notably the Copenhagen Process in VET and the 2010 Bruges Communiqué. Indeed, the Torino Process in partner countries complements the review of progress towards the common EU VET policies, objectives and tools under the Bruges Communiqué. This complementarity facilitates mutual learning between the EU and partner countries.
The Torino Process is founded on four principles.
- Ownership of both the process and the results (final report) by the partner country’s policy leaders and stakeholders. This includes seeking complementarity between the Torino Process and the national policy agenda and/or other relevant processes.
- Broad participation in the process by relevant stakeholder groups, including parliamentary committees, policy leaders, social partner representatives, school managers, teachers, local authorities, company representatives, researchers and civil society representatives. This provides the basis for reflections and consensus building by local actors, thus making the connection between policy analysis and agreements about policy choices and implementation.
- A holistic approach, using a broad concept of VET for both young people and adults and adhering to a system approach, taking into account not only the system elements and how they communicate, but also how the VET system responds to the economic and social environment in which it operates. The Analytical Framework comprises the policy vision for VET, an analysis of the external and internal efficiency of the system, and governance and financing issues.
- An evidence or knowledge-based assessment, which is seen as essential for countries to make informed decisions about policy developments and to measure progress.
Evidence can take many forms, such as experience and evaluation of practice, the results of scientific analyses, quantitative and qualitative research, basic and applied research, and the development of statistics and indicators. Education and training are part of the diverse cultural traditions and identities of countries and they interact with a web of other policies. In these circumstances, there can be no simple prescriptions about what makes good policy or practice. This makes it all the more important to know as much as possible about what works, for whom, under what circumstances and with what outcomes (European Commission, 2007) Download The Torino Process.

Posté par pcassuto à 00:00 - - Permalien [#]