11 décembre 2011

The 2012 Conference on Entrepreneurial Universities

http://www.entrepreneurial-universities.com/img/banner_logo.pngFrom 25th to 27th April 2012, the Science-to-Business Marketing Research Centre and FINPIN will host a joint conference on “Entrepreneurial Universities” in Münster, Germany.
The conference provides the attendees with an excellent opportunity to share and exchange the latest knowledge on “Entrepreneurial Universities”.
The conference will include key note addresses by policymakers and renowned experts in the field of entrepreneurial universities and the conference sub-topics, parallel track and several workshops. Offering both a double-blind paper review as well as a call for presentations, the conference calls out to both academics and practitioners.
During the last University-Business Forum of the European Commission in Enschede, the Science-to-Business Marketing Research Centre presented the largest study ever undertaken on University-Business Cooperation in Europe. A study with more than 6.000 respondents from 33 European countries, aimed at Higher Education Institutions, measuring the current status of University-Business Cooperation in Europe. Please find the study on http://www.ub-cooperation.eu.

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Eco-campuses: Training and social responsibility

LogoSymposium on Eco-campuses: Training and social responsibility, Paris, France, (19-20 January 2012).

The (French) Conference of University Presidents (CPU) and the Conference of Grandes Ecoles are organising a Symposium on eco-campuses: “The adaptation of training to sustainable development and the European higher education institutions' social responsibility” on 19 and 20 January 2012, at UNESCO in Paris, France.

This symposium will address the following issues in three round tables: 

  • What are society’s expectations of higher education and research 
  • How to foster awareness and commitment of higher education leaders to social responsibility 
  • How can governance and sustainable development be articulated 
  • What should the strategy be for the eco-campus 
  • What adaptation of skills are needed to meet the challenges of tomorrow's society
For more information, see the programme in English here, or in French on the event website. See also: Colloque Développement Durable.

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Malgré la crise, il faut investir plus dans la formation des jeunes

http://www.touteleurope.eu/fileadmin/templates/v2/images/header/logo.gif La Commission européenne a dévoilé ses propositions relatives au nouveau programme de mobilité "Erasmus pour tous". Cette formule vise à rassembler les sept programmes existants (Erasmus, Leonardo, Erasmus Mundus, Jeunesse en action…) en un programme unique et intégré. Dans un entretien accordé à Touteleurope.eu, Hélène Clark, directrice à la DG EAC explique les grandes lignes de ce nouveau dispositif prévu pour entrer en vigueur en 2014. Voir la vidéo (4'59).
Erasmus pour tous: ambition, simplification et valeur ajoutée

"Dans un contexte de crise économique sévère, tout le monde est d’accord pour mettre l’accent sur l’éducation des jeunes pour leur permettre de s’intégrer dans le marché du travail", a souligné Hélène Clark, directrice de la DG EAC, en présentant les grandes lignes du nouveau programme proposé par la Commission européenne à la Représentation permanente de l'institution à Paris, mardi 29 novembre.
Les propositions sur le nouveau le nouveau programme sont marquées par trois caractéristiques. Tout d’abord par une "ambition car malgré la crise il faut investir mieux et investir plus dans la formation des jeunes", explique la directrice de la DG EAC. "La Commission européenne propose donc une augmentation substantielle du budget qui va porter sur la mobilité des jeunes et qui va porter sur la coopération et la modernisation des systèmes éducatifs en Europe".
"Ce programme est également caractérisé par une simplification car il y a aujourd’hui trop de programmes, notamment pour le milieu universitaire", explique Mme Clark.
S’il entre en vigueur, le programme "Erasmus pour tous" remplacerait à lui seul les sept programmes actuels, puisqu’il réunirait le programme d’action dans le domaine de l’éducation et de la formation tout au long de la vie (Erasmus, Leonardo da Vinci, Comenius et Grundtvig), le programme "Jeunesse en action" et cinq programmes de coopération internationale (Erasmus Mundus, Tempus, Alfa, Edulink et le programme de coopération avec les pays industrialisés).
Enfin, "Erasmus pour tous" constituerait une valeur ajoutée car la Commission souhaite "mettre l’accent sur les actions  qui ont le plus fort impact à la fois sur les jeunes mais sur les universités, sur la qualité de l’enseignement,  sa pertinence pour répondre aux besoins du marchés du travail".
La Commission propose une augmentation budgétaire d’environ 70% par rapport au budget actuel sur sept ans. Le budget prévu pour Erasmus pour tous s’élève à 19 milliards d’euros pour 2014/2020 (dont 1,8 milliards d'euros pour la coopération internationale).
Un mécanisme de prêt pour les étudiants

"Erasmus pour tous" introduira une grande nouveauté: un mécanisme de caution de prêt visant à aider les étudiants en master à financer leurs études à l'étranger. "L'UE ne prêterait pas directement aux jeunes mais elle offrirait des garanties aux institutions financières qui prêteraient aux jeunes bénéficiaires du programme", a expliqué Hélène Clark.
Le financement est un aspect important mais les ressources financières ne peuvent à elles seules faire de la mobilité une possibilité réelle pour tous. L’élimination des obstacles qui subsistent au niveau national et régional nécessitera un effort conjoint et de nouveaux partenariats.
Cet effort consistera notamment à favoriser la mise à disposition des informations, à veiller à ce que les bourses et les prêts soient "portables" (c'est-à-dire qu'ils puissent être utilisés par les étudiants aux études ou en formation à l'étranger) et à améliorer la reconnaissance des résultats obtenus.
En savoir plus: Erasmus pour tous : 5 millions de bénéficiaires potentiels - Communiqué de presse - 23/11/11 - Europa, Erasmus pour tous – Foire aux questions.
Voir aussi La mobilité internationale: un levier contre les décrochages et l’exclusion.

http://www.touteleurope.eu/fileadmin/templates/v2/images/header/logo.gif Komisja Europejska przedstawiła swoje propozycje dotyczące nowego programu mobilności "Erasmus dla wszystkich". Ta formuła ma na celu zgromadzenie siedmiu istniejących programów (Erasmus, Leonardo, Erasmus Mundus, Młodzież w działaniu ...) do jednego zintegrowanego programu. W rozmowie z Touteleurope.eu, Helen Clark, dyrektor w DG EAC wyjaśnia zarys nowych uzgodnień, które wejdzie w życie w 2014 roku. Obejrzyj film (4'59).
Erasmus dla wszystkich: ambicja, uproszczenia i wartości dodanej

"W kontekście poważnego kryzysu gospodarczego, każdy chce się skupić na edukacji młodzieży w celu umożliwienia im włączenia się do rynku pracy", powiedziała Helen Clark, dyrektor DG EAC, w przedstawiając nowego programu proponowanego przez Komisję Europejską do Stałego Przedstawicielstwa instytucji w Paryżu, wtorek, 29 listopada
. Więcej...

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La mobilité des jeunes en Europe

http://www.touteleurope.eu/fileadmin/CIEV2/infographies/mobilite/Ecran_bouger_300_200.jpgTu as envie de partir dans un autre pays d’Europe pour étudier, faire un stage ou du volontariat?
Leonardo, Erasmus, Comenius... pour choisir un programme de mobilité, pas facile de s'y retrouver!
"Bouger en Europe: choisis ta mobilité" t'informe sur tous les dispositifs qui existent et te donne les clés pour préparer au mieux ton départ.
Lycéen, étudiant, apprenti... Choisis ton profil et laisse toi guider! Voir l'infographie.
Sommaire
L'Europe de l'éducation et de la formation
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L'enseignement supérieur dans l'UE
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Partir en Erasmus
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Passeport Mobilité des apprentis
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Etudier à l'étranger, pourquoi pas vous?

En tant que citoyen européen, vous pouvez partir faire vos études dans un autre pays de l'UE, de l'Espace économique européen mais également dans d'autres universités du monde entier. Découvrez toutes les informations pratiques pour réussir votre mobilité!
Rubrique spéciale "Partir en Erasmus"

Le programme Erasmus Mundus
Le programme Comenius

Faire ses études dans un autre pays européen
Obtenir une bourse pour étudier en Europe

Europass: le passeport pour étudier, se former et travailler en Europe
Faire reconnaître son diplôme par une université européenne

http://www.touteleurope.eu/fileadmin/CIEV2/infographies/mobilite/Ecran_bouger_300_200.jpg Sa tahad minna teise riiki Euroopas õppida, intern või vabatahtlik?
Leonardo, Erasmus, Comenius... valida liikuvuse programm, ei ole kerge leida!
"Move in Europe: vali oma liikuvus" teatab teile kõik seadmed, mis on olemas ja annab sulle võtmed kõige paremini valmistuda oma lahkumist.
Keskkooli, üliõpilane, praktikant... Vali oma profiili ja lase ennast juhindub! Vaata graafika. Velle...

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Eurypedia - A new service for the Education community in Europe - Higher education

https://webgate.ec.europa.eu/fpfis/mwikis/eurydice/images/7/7f/Edeupedia_hp_3.jpgEurypedia is a new Eurydice product and aims at presenting the most accurate picture of national education systems across Europe. Whether you are looking for understanding a specific education system or for analysing an education issue at European level, Eurypedia will provide you with the most exhaustive information on 38 school and university systems.
This first version is currently under completion. All articles will be finalised in December 2011. Please let us know what you think by sending an email to the Eurypedia team. We are very interested in your feedback.
Eurypedia offers comprehensive descriptions of 38 European education systems, usually at national level, but sometimes also at regional level. All information is available in English with some national information available in the language of the country or region concerned.
Aiming at providing the most accurate picture of education systems and latest reforms in Europe, Eurypedia is a resource tool which is regularly updated and completed by the Eurydice Network and its National Units. Powered by MediaWiki, it involves education experts and national ministries responsible for education from across Europe. Created in 1980, the Eurydice Network is a reputable European-wide information provider on education, analysing European education systems and policies and contributing to spreading knowledge in the field. As of 2011, it consists of 37 national units based in all 33 countries participating in the EU's Lifelong Learning Programme (EU Member States, Croatia, Iceland, Liechtenstein, Norway, Switzerland and Turkey). It is co-ordinated and managed by the EU Education, Audiovisual and Culture Executive Agency (EACEA) in Brussels, which drafts its studies and provides a range of online resources. Please note that EACEA does not hold any responsibility regarding Eurypedia content. 

Higher Education
1 Introduction

The introduction outlines the general higher education policy objectives, and the main features of how higher education is organised including the roles of different types of existing institutions and programmes. The main provisions of relevant higher education laws (decrees, decisions, at ministerial/regional level)are also explained, with links to relevant legislation. The structure of the academic year is included for each country. In addition, a comparative document on the organisation of the academic year is annually updated by the Eurydice national units in the publication “Organisation of the academic year in higher education”.
2 Types of institution

A brief description of the various categories of institutions is provided, indicating the nature of the differentiation made. For example, differentiation may be on the basis of research mission, the types of programmes (academic vs professional), publicly funded vs privately funded etc. Where a university and non-university sector are distinguished, this is made clear.
3 First Cycle Programmes

First, bachelor programmes are presented through the main branches of study, their normal structure and length and the various stages or levels into which programmes may be divided with reference to National Qualifications Frameworks. Are also detailed admission requirements (general and alternative routes), curriculum, teaching methods, progression of students, graduate employability, student assessment and certification. Second, short-cycle higher education is described when applicable along the same lines: branches of study, admission requirements (general and alternative routes), curriculum, teaching methods, progression of students, graduate employability, student assessment and certification. Third, any organisational variation such as for example, distance learning, open universities, etc. are explained through their general objectives, their admissions criteria, programme of activities and methodological emphasis. All information on recognition and validation of foreign degrees or other qualifications are described in the chapter on the Mobility and International Dimension in Education.
4 Second Cycle Programmes (Master Programmes)

Those programmes are presented through the main branches of study, their normal structure and length. Are also detailed admission requirements (general and alternative routes), curriculum, teaching methods, progression of students, graduate employability, student assessment and certification. 
5 Programmes outside the Bachelor and Master Structure

This section describes variations in degree programmes (for example, degree programmes where the length is unusually long, and/or programmes that begin with a first cycle entry but end in a second cycle degree etc.). As for the other programmes, the general objectives of these alternative structures are explained as well as the branches of study where they are to be found, their admissions criteria and any other differences that exist in comparison to the typical bachelor and master programmes.
6 Third Cycle (PhD) Programmes

The organisation of doctoral studies is presented through the main branches of study at this level of education by grouping them into categories, such as humanities and arts, science, mathematics and computing, health and welfare, social sciences, business and law, etc. as well as the normal length of each branch in years and the various stages into which it may be divided. This extends to a description of the organisation of structured doctoral studies in doctoral schools or graduate schools and any specific distinction in the structure of doctoral education (for example, "professional doctorates").
Are also detailed admission requirements (general and alternative routes), status of doctoral students/candidates, supervision arrangements, graduate employability, assessment, certification and any organisational variation.

Image:Austria.png Austria Image:Greece.png Greece                    Image:Portugal.png Portugal
Image:Belgium.png Belgium (Flemish) Image:Hungary.png Hungary Image:Romania.png Romania
Image:Belgium.png Belgium (French) Image:Iceland.png Iceland Image:Slovakia.png Slovakia
Image:Belgium.png Belgium (German) Image:Ireland.png Ireland                        Image:Slovenia.png Slovenia
Image:Bulgaria.png Bulgaria Image:Italy.png Italy Image:Spain.png Spain
Image:Croatia.png Croatia Image:Latvia.png Latvia Image:Sweden.png Sweden
Image:Cyprus.png Cyprus Image:Liechtenstein.png Liechtenstein Image:Switzerland.png Switzerland
Image:Czech.png Czech Republic Image:Lithuania.png Lithuania Image:Turkey.png Turkey
Image:Denmark.png Denmark Image:Luxembourg.png Luxembourg Image:Uk.png UK (England)
Image:Estonia.png Estonia Image:Malta.png Malta Image:Uk.png UK (Northern Ireland)
Image:Finland.png Finland Image:Netherland.png Netherlands Image:Uk.png UK (Scotland)
Image:France.png France Image:Norway.png Norway Image:Uk.png UK (Wales)
  Germany Image:Poland.png Poland

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