Canalblog
Suivre ce blog Administration + Créer mon blog
Formation Continue du Supérieur
19 novembre 2011

2ème Forum des Think Tanks

http://www.forumdesthinktanks.fr/templates/jsn_dome_free/images/logo.png2ème Forum des Think Tanks. Le 19 Novembre 2011. Paris Sorbonne. Centre Universitaire Malesherbes, 108, bd Malesherbes 75850 PARIS Cedex 17.
Le 19 novembre 2011, à cinq mois de l’élection présidentielle, 23 think tanks se retrouvent à la Sorbonne pour la deuxième édition de leur forum annuel.
Placé sous le signe du pluralisme et de la convivialité, cet événement veut contribuer à la promotion d’un débat politique apaisé et de qualité.
Les participants se réunissent pour croiser leurs réflexions et confronter leurs propositions autour d’enjeux contemporains majeurs tels que la dette publique, la croissance économique, la gouvernance, l’éducation, le numérique, le lien social ou la mondialisation.
Les participants

ASSOCIATION pour la FONDATION
de l'ECOLOGIE POLITIQUE

 

ASSOCIATION pour la FONDATION
de l'ECOLOGIE POLITIQUE


CAUCUS DES DIVERSITES EN EUROPE CAUCUS DES DIVERSITES EN EUROPE
CLUB JADE alt
EN TEMPS REEL alt
EUROPA NOVA alt

FONDATION FARM

Fondation pour l'Agriculture et la Ruralité dans le monde

FONDATION CONCORDE
FONDATION GABRIEL PERI alt

FONDATION IFRAP

Institut Français pour la Recherche sur les Administrations Publiques

FONDATION JEAN JAURES

FONDAPOL

Fondation pour l'Innovation Politique

alt
FONDATION RES PUBLICA
FONDATION ROBERT SCHUMAN
INSTITUT DE L'ENTREPRISE
INSTITUT MONTAIGNE
INSTITUT THOMAS MORE
IPEMED

Institut de Prospective Economique du Monde Méditerranéen

LA FABRIQUE SPINOZA
L'ATELIER DE LA REPUBLIQUE
LE CERCLE DE LA LICRA
LE CERCLE DES ECONOMISTES
SAF – AGRICULTEURS DE FRANCE
TERRA NOVA

Voir aussi le 1er Forum des think tanks – Samedi 6 novembre 2010.

A l’heure de rendez-vous internationaux majeurs et à l’approche d’échéances nationales décisives, les think tanks français se retrouvent le samedi 6 novembre à la Sorbonne pour une journée inédite de débats sur les enjeux politiques, sociaux, économiques et environnementaux auxquels la France, l’Europe et le monde de demain vont devoir faire face. Forts de leur expertise, ces laboratoires d’idées et de propositions y présenteront les pistes de réflexion et les solutions dont les décideurs politiques ont besoin pour affronter les défis que constituent la sortie de crise, l’avenir de l’euro, les déficits publics, la construction européenne, la sécurité alimentaire ou encore le changement climatique. Les participants, issus de tous les horizons de pensée, se veulent les porteurs de nouvelles initiatives venues de la société civile et d’un renouvellement du débat public, dans un contexte qui peut être une opportunité pour un changement de fond de nos sociétés contemporaines.
http://www.forumdesthinktanks.fr/templates/jsn_dome_free/images/logo.png 2. Foorumi mõttekojad. 19. novembril 2011. Paris Sorbonne. Keskus Universitaire Malesherbes, 108, Boulevard Malesherbes 75850 PARIS Cedex 17.
19. novembril 2011, viis kuud pärast presidendivalimisi, 23. mõttekojad on leitud Sorbonne'i eest teist korda oma iga-aastasel foorumil.

Märgi all pluralism ja kasutatavuse, sel juhul aitab edendada rahumeelset poliitilist arutelu ja kvaliteet.

Osalejad kogunevad cross oma mõtteid ja arutada oma ettepanekuid ümber olulisi tänapäevaseid probleeme, nagu võlgnevused, majanduskasvu, juhtimine, haridus-, digitaalsed, sotsiaalsed sidemed ja globaliseerumine
. Velle...
19 novembre 2011

La FC dans les jaunes "Recherche et Enseignement Supérieur" et "Investissements d'avenir"

http://www.budget.gouv.fr/files/plf2012-sousune_1.jpgLe jaune "Recherche et Enseignement Supérieur" (PLF 2012)
A la suite de la loi de programme pour la recherche du 18 avril 2006, la loi sur les libertés et responsabilités des universités (LRU) du 10 août 2007, la réforme du crédit d’impôt recherche prise en loi de finances pour 2008, et l’adaptation du statut des enseignants-chercheurs, la France dispose désormais d’un environnement législatif et réglementaire lui permettant de poursuivre une modernisation majeure de son système d’enseignement supérieur et de recherche et d’occuper toute sa place dans l’économie mondiale de la connaissance. Les « Investissements d’avenir », dont l’enseignement supérieur et la recherche sont de loin les premiers bénéficiaires avec 22 milliards d’euros, doivent permettre de mettre en cohérence et d’approfondir les politiques menées jusqu’à présent, notamment en matière de visibilité et d’attractivité de nos grands sites universitaires et de rapprochement entre la recherche publique et le monde économique et social. p.7
Les formations par la voie de l’alternance, en formation initiale (contrats d’apprentissage) ou continue (contrats de professionnalisation), qui connaissent une croissance régulière, constituent aussi un axe essentiel dans la mesure où elles débouchent dans la quasi-totalité des cas sur l’emploi. Il en va de même de l’ensemble des dispositifs propres à assurer la formation tout au long de la vie (accueil de salariés en reprise d’études, validation des acquis de l’expérience et formation continue) qui doivent être fortement dynamisés. p.14
Le « Plan renouveau des bibliothèques universitaires » rendu public en février 2010 vise à inscrire les politiques documentaires dans les stratégies de formation et de recherche des établissements, tout en fixant des priorités nationales: des bibliothèques largement ouvertes, des coopérations renforcées. Dans le même temps, afin de mieux répondre aux enjeux qui touchent ce secteur, le choix est fait de consolider les réseaux de compétence en confiant des fonctions opérationnelles à des opérateurs de mutualisation dans le cadre d’un dispositif plus intégré entre enseignement supérieur et organismes de recherche (ABES, acteurs de la formation continue des professionnels de la documentation)... Enfin, il est nécessaire d’accompagner l’émergence de nouvelles compétences en matière d’IST, notamment autour du numérique: cet objectif nécessite d’organiser les structures régionales et nationales de formation des professionnels de l’information et de la documentation. Qu’il s’agisse des centres de formation aux carrières des bibliothèques (CFCB, au nombre de 12) dont le mode de financement a été révisé en 2011, des unités régionales de formation à l’IST (URFIST, au nombre de 7) ou de l’ENSSIB (école nationale supérieure des sciences de l’information et des bibliothèques), ceux-ci auront à engager une coopération renforcée y compris avec les organismes de recherche, tant sur les programmes de formation que sur les actions de veille scientifique. Ils devront par ailleurs clarifier leurs offres respectives et les adapter à une demande croissante venant des professionnels relevant d’autres périmètres ministériels ou des collectivités territoriales. La mise en oeuvre, en 2011, du portail de la formation continue à l’ENSSIB, très attendu des professionnels, constitue un premier outil privilégié de mutualisation et de visibilité. p.134-135
Les formations
Le champ du présent rapport ne se limite pas strictement à l'enseignement supérieur dans sa forme la plus classique, à savoir la formation initiale dans les universités et les grandes écoles. Il prend aussi en compte une partie des formations assurées dans un autre cadre, sans omettre la formation continue, l'enseignement à distance ou les écoles dont l'objectif prioritaire est de développer les compétences dont a besoin la fonction publique de l’État. p.137
La formation continue diplômante
La formation continue est depuis 1971 une obligation légale. Elle a pour but d’assurer aux salariés, employés ou
demandeurs d’emploi une formation destinée à conforter, améliorer ou acquérir des connaissances professionnelles. Si les crédits recensés portent essentiellement sur la formation initiale, l’importance quantitative de la formation continue dans certains ministères et l’enjeu qu’elle représente au sein du dispositif d’enseignement supérieur justifie que les moyens qui lui sont consacrés intègrent ce rapport.
Cependant, seules les formations diplômantes sont prises en compte. Ainsi, les crédits consacrés à la formation continue des professionnels de santé (notamment sous forme de stages d’approfondissement de sujets variés comme la lutte contre la douleur chronique de la personne âgée ou le dépistage systématique du cancer du sein) n’y sont pas intégrés parce que ces formations n’aboutissent pas à un diplôme.
Au ministère chargé de la santé, les diplômes correspondant au niveau universitaire sont préparés par la voie de la formation initiale, de l’apprentissage ou de la formation continue. Tous les diplômes inscrits au RNCP sont accessibles aussi par la voie de la validation des acquis de l’expérience.
Relevant du ministère de l’enseignement supérieur et de la recherche, les universités ont désormais toutes mis en place un service de la formation continue, souvent étroitement lié avec ceux qui ont en charge l’apprentissage, la validation des acquis de l’expérience (VAE) et l’insertion professionnelle des étudiants.
Au sein du ministère chargé de l’agriculture, de nombreuses actions sont développées dans les écoles, afin de répondre aux demandes du monde professionnel, mais également aux besoins individuels dans le cadre de la formation tout au long de la vie. Elles peuvent soit apporter des connaissances particulières, soit avoir un objectif qualifiant ou diplômant: formations d’ingénieurs par la voie « Fontanet »; ingénieur en partenariat par la formation
continue. Enfin, au ministère chargé de la défense, la formation continue de l'enseignement militaire supérieur s'adresse aux officiers destinés à occuper des fonctions de haute responsabilité au sein de l'institution ou à l'extérieur de celle-ci. Elle concerne donc une population sélectionnée. p.138-139
Le jaune "Investissements d'avenir" (PLF 2012)
Le présent rapport, annexé au projet de loi de finances 2012, peut s’appuyer sur des réalisations effectives: en particulier, toutes les « actions » prévoyant une sélection au moyen d’appels à projets ont donné lieu à une première vague d’appels à projets (AAPs) dans le courant de l’année 2011. Dans beaucoup de cas, ces AAPs sont clos, la sélection des lauréats a été effectuée sur la base de l’avis des jurys internationaux ou comités d’experts mis en place par les opérateurs, et la liste des lauréats a fait l’objet, conformément à la procédure décrite dans les conventions, d’une décision par le Premier ministre après avis du Commissaire général à l’investissement (CGI). p.4
Le comité a conduit une réflexion sur l'articulation entre les moyens du PIA et les financements ministériels dans les Contrats objectifs-moyens État-Région (COM). Ceux-ci ont une priorité d'accroissement quantitatif et de bonne répartition de l'apprentissage sur le territoire, ce qui conduit à privilégier l'intervention du PIA sur les projets comportant une forte dimension d'innovation impliquant la constitution de coopérations durables au sein de territoires identifiés entre acteurs de la formation initiale et continue, tant aux niveaux pré que post bac, des entreprises, professions et bailleurs sociaux pour l'hébergement. p.147
Il s'agit ainsi à la fois de créer des opportunités de formation dans des emplois et métiers d'avenir et d'accroître l'autonomie des jeunes dans le choix d'une profession. Pour cela, il est important de développer sur un même site formations initiales et formations continues et de voir se nouer des partenariats durables entre organismes de formation de l'enseignement secondaire et du supérieur, entreprises et collectivités territoriales. Le PIA représente de ce point de vue une occasion de profonde transformation du milieu, cloisonné et largement structuré en fonction de l'origine des financements, à condition d'être exigeant en matière d'innovation et de laisser le temps que se nouent des coopérations originales. p.260
Voir aussi La formation professionnelle dans le jaune budgétaire 2012, réactions de la FCU.

http://www.budget.gouv.fr/files/plf2012-sousune_1.jpg The yellow "Research and Higher Education" (PLF 2012)
Following the law of the research program for the April 18, 2006, the Law on Rights and Responsibilities of Universities (LRU) of 10 August 2007, the reform of the research tax credit taken in Finance Act 2008, and adaptation of the status of lecturers, France now has a legislative and regulatory environment enabling him to pursue a major modernization of its system of higher education and research and occupy its rightful place in the global economy of knowledge. The "Investment for the Future," including higher education and research are by far the largest recipient with 22 billion euros, must be able to bring coherence and deepen the policies so far, especially in visibility and attractiveness of our great university sites and rapprochement between public research and the economic and social world. More...

19 novembre 2011

Les trois dernières offres d'emploi à l'AMUE

http://www.eua.be/Libraries/Country_Workshop_France_2010/AMUE_LogoCouleurGrand.sflb.ashxResponsable du développement produit et de la relation client (Site de Montpellier)
Pour répondre au mieux aux attentes des établissements identifiées dans le cadre d’un audit réalisé en début d’année, l’Amue crée un Pôle de développement des relations avec les établissements. A ce titre, l’Amue recrute un responsable du développement produit et de la relation client.
Ses principales missions sont: Participer à la construction du plan stratégique avec la Direction, Participer à la construction du plan stratégique avec la Direction, Contribuer à la conception de livrables clés de présentation de l’offre Amue, Développer une relation personnalisée avec les établissements. Télécharger le profil. Date de mise en ligne: 17/11/2011
Chargé(e) de communication Projet (Site de Montpellier)

Dans le cadre du projet Système d’information Gestion des Ressources Humaines, l'Amue recrute un chargé de communication Projet.
Ses missions principales seront de participer à la stratégie de communication interne et externe du projet, au pilotage du chantier de communication projet. Il devra créer et animer des réseaux établissements, être force de proposition dans la mise en place des actions novatrices de mobilisation de la direction des équipes projets des établissements, etc. Télécharger le profil. Date de mise en ligne: 04/11/2011
Ingénieur Qualité (Site de Montpellier)

Afin d’identifier et d’enrichir le capital méthodologique de l’Amue et d’en faire bénéficier chaque projet une cellule qualité est mise en place au sein du département édition intégration.
A ce titre, l’Amue recherche un ingénieur qualité qui intégrera cette cellule. Télécharger le profil. Date de mise en ligne: 04/11/2011.
Autres offres.

http://www.eua.be/Libraries/Country_Workshop_France_2010/AMUE_LogoCouleurGrand.sflb.ashx Odpowiedzialny za rozwój produktów i relacjami z klientami (strona Montpellier)
Aby jak najlepiej zaspokoić potrzeby szkół zidentyfikowane jako część kontroli przeprowadzonej na początku tego roku, EUAM tworzy rozwoju klastra stosunków z instytucjami. Jako taki, EUAM rekrutacji rozwoju produktu i relacji z klientami.

Jego główne zadania to: Udział w budowie planu strategicznego z Departamentem, uczestniczyć w budowie planu strategicznego z zakresu zarządzania, przyczyniają się do projektowania głównych celów ma zasilania EUAM, rozwijać osobistą relację z instytucji. Pobierz profil
. Więcej...
19 novembre 2011

Delivering European renewal

http://www.eua.be/images/slogan.gifThe European Commission this week adopted its 2012 Work Programme, “Delivering European renewal", which highlights its priorities for the next year. The Programme and accompanying annexes include a number of initiatives which are planned in the area of higher education and research.
These initiatives include:

  • a forthcoming communication on “rethinking skills in the context of Europe 2020”, which will look at basic skills and transversal competences in lifelong learning policies;
  • the “Framework for the European Research Area”, which aims to provide the basis for achieving strategic policy coherence and coordination between EU and Member States, with the aim of increasing the efficiency of the European research system by exploiting the potential for cross-border synergies and complementarities;
  • a communication on “enhancing and focusing international cooperation in research and innovation”, which will set out detailed objectives, criteria and operational principles for implementing, enhancing and focusing EU international cooperation actions under the Common Strategic Framework for Research and Innovation.

Looking ahead to 2013, the Commission plans a communication focusing on the internationalisation of higher education. It will also seek to set up a “Youth on the Move card”, which will aim at facilitating mobility and participation of young people in Europe. The Youth on the Move label could be granted to pre-existing youth cards that meet the EU criteria on the matter.
To read more, please visit the Commission website or read the Commission's press release here.

19 novembre 2011

The ALFA PUENTES project

http://www.eua.be/images/slogan.gifRepresentatives of 17 Latin American and six European countries, including university associations and regional and national quality assurance agencies, contributed to the first Regional Integration Seminar of the ALFA PUENTES project in Lima, Peru, from 7 to 8 November, 2011.
Hosted by the Peruvian Rectors' Conference (ANR) and the Andean Community (CAN), this event examined regional level quality assurance and accreditation mechanisms both in Latin America and Europe, allowing university associations of the Andean Community to develop a more refined plan for sub-regional accreditation across Colombia, Ecuador, Peru, Bolivia, Chile and Venezuela. Experiences were also shared on the European challenges and successes in developing a regional qualifications framework, a project now adopted by Central American universities, represented by the CSUCA, in the context of ALFA PUENTES.
The next Regional Integration Seminar will be held in Chile in March 2011 and will address mobility and recognition, the other topics of focus in the project’s sub-regional initaitives. In preparation for this event, back-to-back meetings were held in Buenos Aires and Montevideo (9-10 November 2011), focusing on universities in the Mercosur region and their particular role in this pan-regional project. Opened by the Secretary for University Politics in Argentina, and facilitated by the Grupo Montevideo of Universities (AUGM) and the Argentinean Rector’s Conference (CIN), these meetings tackled current initiatives to stimulate mobility in the region, including a programme called MARCO, which provides scholarships to students in Mercosur, as well as the results of a survey of universities of the four Mercosur countries on mobility trends and statistics in the region.
ALFA PUENTES
 is a three-year EU-supported project that is driven by EUA, OBREAL and more than 20 partners in Latin America and Europe (including some EUA collective members), all of which are national and regional university associations.
18 novembre 2011

Salon européen de l'éducation 2011 - "Réussir à la fac"

Stand MESR au salon européen de l'éducation 2011Dans le cadre du Salon européen de l'éducation, qui se tient à Paris, du 24 au 27 novembre 2011, le ministère de l'Enseignement supérieur et de la Recherche anime un espace "Réussir à la fac". L'occasion pour les étudiants, les lycéens et leurs parents de s'informer sur la vie étudiante, l'orientation, les filières, les formations, les diplômes et les débouchés offerts par l'université.
Réussir à la fac

"Réussir à la fac": sur cet espace de 150 m2, le ministère de l'Enseignement supérieur et de la Recherche propose cinq pôles d'information. Pour mieux connaître les choix offerts par les universités, déterminer quelles études correspondent le mieux à chacun, dialoguer avec des spécialistes de l'orientation, de la santé ou du logement.
Pôle "Accueil et documentation"

L'espace accueil est animé par des étudiants. Il est complété par un pôle de documentation où des spécialistes et des étudiants des principales filières (sciences, lettres, droit, santé, économie) informent les visiteurs sur toutes les formations dispensées dans l'enseignement supérieur.
Pôle "Tests"

Les jeunes peuvent passer des tests d'orientation sur des bornes informatiques prévues à cet effet. Ils évaluent leur connaissance du monde universitaire et des cursus dispensés dans l'enseignement supérieur ce qui leur permet de mieux appréhender les aptitudes requises pour certaines filières, ou les débouchés de l'université etc. Ces tests sont l'occasion de rencontrer des spécialistes, des étudiants, et de jeunes diplômés, et de partager leur expérience d'études et d'insertion professionnelle.
Pôle "Orientation"

Des conseillers d'orientation analysent les tests et répondent aux questions lors d'entretiens individuels. Les visiteurs sont ensuite dirigés vers l'université concernée par leur choix afin d'obtenir les précisions utiles.
Pôle "Témoignages"

Il s'agit de présenter, à travers des interviews filmées, des paroles de P.D.G., de D.R.H. et de jeunes diplômés. Ils racontent leurs parcours, au sein de l'université puis dans le milieu professionnel, et conseillent les étudiants.
Pôle "Vie étudiante"
Des conseillers du CNOUS et des CROUS renseignent les étudiants sur le logement, les bourses et les aides, la santé, la restauration, les projets culturels ou encore les initiatives étudiantes.
Stand näitusel MESR Euroopa Education 2011
Osana Euroopa Education Fair, mis toimus Pariisis 24-27 november 2011, kõrgharidus-ja Teadusministeerium hosts valdkonnas "Edukas kolledžis." Võimalus õpilastele, keskkooli õpilased ja nende vanemad õppida üliõpilaselu, orientatsioon, kursused, koolitust, kvalifikatsiooni ja pakutud võimalusi ülikoolis.
Õnnestub kolledž

"Edukas kolledžis" kohta ruumi 150 m2, kõrgharidus-ja Teadusministeerium pakub välja viis põhiteavet.
Lisateavet valikute pakuvad Eestis ülikoolid määrata, millised uuringud on kõige olulisemad igaüks, rääkige eksperdid sättumuse, tervisele või eluase. Velle...
18 novembre 2011

Europe: Social sciences research role backed

http://www.universityworldnews.com/layout/UW/images/logoUWorld.gifBy Jan Petter Myklebust and Brendan O’Malley. European Union Commissioner Maire Geoghegan-Quinn has responded to calls to give more weight to social sciences and humanities in Horizon 2020, the EU's funding programme for research and innovation.
At a meeting at the British Academy in London on 10 November, she confirmed that "future funding at the European level will provide significant space for social sciences and humanities research".
The full proposals for Horizon 2020 are due to be published before the end of the year and then discussed by member states and the European parliament.
Geoghegan-Quinn said Horizon 2020 will be structured around three pillars: 'excellence in the science base', 'creating industrial leadership and competitive frameworks' and 'tackling societal challenges'.
'Tackling societal challenges' will focus on the challenges of health, demographic change and well-being; food security and the bio-based economy; secure, clean and efficient technology; smart, green and integrated transport; climate; and inclusive, innovative and secure societies.
A parallel thematic programme, Understanding Europe, will not be promoted separately but "underlies all our efforts to have a prosperous, inclusive and sustainable Europe by 2020", she said.
The British Academy is the UK national academy for the humanities and social sciences. In its response to the consultation on the green paper last May it stated that "few of the grand challenges [facing the world] are likely to be susceptible to technological solutions, while all of them require analysis by social science and humanities research before political action".
Hence the academy argued strongly for a grand challenge addressing the major policy issues raised by the changing economic, social and cultural dynamics of European society. It proposed the title Understanding Europe and the themes of 'memory, identity, cultural change, employment, education, working lives, inequality, families and the quality of life'.
This proposal was endorsed by ALLEA, the federation of 53 academies of science, social sciences and the humanities in 40 European countries. In its own response, ALLEA argued for "a very large-scale European research programme on identity and cultural change, education and employment, intergenerational justice and personal and societal well-being".
Geoghegan-Quinn said that the responses of the British Academy and ALLEA were among the most impressive of the 750 consolidated responses to the green paper, and that around 14% of the responses received concerned the social sciences and humanities.
She said the challenge on inclusive, innovative and secure societies had been included because it was raised during the consultation.
It will be firmly aimed at boosting knowledge of the factors that foster an inclusive Europe, that help overcome the current economic crisis and the very real concerns people have, that identify the links between the European and global contexts, and that encourage social innovation, she said.
This challenge would also bring security and socio-economic research together with the aim of understanding the many forms of insecurity - whether caused by crime, violence, terrorism, cyber attacks, privacy abuses or other forms of social and economic insecurity.
"We need a strong evidence base for policy-making on these issues and the social sciences and humanities have the appropriate tools and methods to address the intricacy of these challenges, including enhancing the societal dimension of security policy and research," said Geoghegan-Quinn.
Horizon 2020 will have a strong emphasis on interdisciplinary approaches and will help to maintain the EU's standing as a major player in this area, she added. The EU also wants to support capacity-building and networking for social innovators and entrepreneurs and she endorsed the Vienna Declaration from the Challeges of Social Innovation conference in Vienna in September. This declaration promotes 14 topics of social innovation research.
"We are depending on you to help our society prepare for the profound changes that we will continue to face in the coming decades," Geoghegan-Quinn said.
Sverker Sörlin, professor of environmental history at the Royal Institute of Technology in Stockholm, told University World News: "The current actions across Europe to improve the proposal for Horizon 2020 are extremely welcome. They call for integrated efforts the sciences and the humanities and social sciences to deepen our understanding of past, current and future social change.
"The combined environmental, economic, and cultural crises, that risk bring political crisis, are a rallying call to invest forcefully in the humanities and the social sciences.
"The EU has a sad track record of heavy-handed investment in technologies, whereas it is clear that what this ageing and paralysed continent needsnow are new ideas, new institutions, and new ideas on how to address the ongoing decay and crippling inertia."
Related links:
DENMARK: Social science needs higher EU profile
EUROPE: Plan for one million new research jobs
18 novembre 2011

The distinctiveness gap: do students see the difference between universities?

The Guardian homeBy Anne Gwinnett. Oxford Brookes University's Anne Gwinnett discusses the findings of a new Distinct project survey that asked vice-chancellors about distinctiveness. Distinctiveness is another word for identity. It concerns the values you hold, the culture in which you do things and the things that you offer. For an institution, it is an important part of how you tell the people with whom you want to engage why they should want to engage with you.
However, our evidence suggests there is a "distinctiveness gap". Most vice-chancellors want their institution to be seen as distinctive and different from their competitors, but fewer than half believe that they are actually achieving this. It is not difficult to see why this has come about, but the good news is the evidence seems to suggest that for most institutions there is an answer that lies within. At the Distinct project, we recently sought to establish the views of vice-chancellors in England on distinctiveness. Responses were received from 28 VCs, including the heads of a broad range of institutions: pre- and post-1992, of varying sizes, from all mission groups and non-aligned. So the answers give us some compelling insights into the sector as a whole.
More than 80% said it was essential for their university's strategy that they were seen as distinctive by students, yet only around 40% believed that their university was regarded as clearly distinctive by students. VCs believe that most of their audiences (students, employers, partner organisations and so on) see their institution as distinctive in certain key respects. However, the basis for that claim of distinctiveness is not always clear. For example, more than 50% of HE institutions seem to believe that it is the student experience that makes them distinctive but, with so many competing on the same territory, there is limited scope. Furthermore, one in four of the VCs who claimed that their students regard them as "absolutely distinctive" were unable to pick out any attribute on which their institution was completely different from the rest.
It is easy to see how we got here as a sector. Until recently, most forces affecting universities pushed them towards homogeneity; they were expected to compete for funding and a place in the league tables based on a set of criteria common to all. While those forces continue to operate, the latest changes in the HE environment mean that there are additional, conflicting demands for institutions to find ways to differentiate themselves to attract students and resources. With increased competition, institutions will need to be able to express, clearly and convincingly, why they should be the preferred choice of prospective students, potential donors, employees of the calibre they need or partner organisations. We believe that this does not necessarily equate to a bleak picture for institutions; it is not the case that any university lacks the potential to be distinctive. Rather, our research from both within and beyond the sector tells us that any organisation can find and communicate its distinctive offer, providing it has a clear perspective on where it is now and its leadership has the commitment and skills to take on this challenge.
Next steps

• Find your unifying core. What is it about your institution that makes it special to both employees and external audiences? What is the core of why you exist and what you offer to the world that can't be found elsewhere? Why are you one institution rather than a loose confederation of departments?
• Identify and understand your key audiences. You can't be all things to all people, so prioritise and focus your resources where they will have most impact. In order to influence your key audiences you need to understand what they think of HE in general and of your institution in particular. Good quality, unbiased research is key.
• Perception is reality. People will act based on their perception – no matter how inaccurate – so, for your institution, their perceptions are your reality. Don't seek to justify or explain why they are wrong. Give them reasons to believe the things you want them to know.
• Leadership commitment is vital. Senior management need to be open to the idea that what you aspire to be is not necessarily how you are perceived. Only then will the resources and leadership needed to establish and communicate distinctiveness be forthcoming.
• Have the courage to stand out. In the words of Michael Porter: "Strategy is choosing to run a different race because it's the one you've set yourself up to win." Identify what you are really better at than those institutions which your audiences regard as your competitors, and commit to that.
• Use the Distinct project resources – tailored tools and techniques for the sector which we have developed from our research both within and beyond HE, and are available on our website.
Anne Gwinnett is project sponsor for the
Distinct project, a HEFCE-funded initiative to support universities in identifying and communicating what makes them distinctive. She is director of corporate affairs at Oxford Brookes University. The full results from Distinct's vice chancellors' survey will be published shortly at www.distinct.ac.uk. To request a copy of the results directly, please email contact@distinct.ac.uk.
18 novembre 2011

Mise en place d'un "comité des pairs" pour accompagner des universités en matière de gestion budgétaire

Un "comité des pairs" pour accompagner la gestion budgétaire des universitésLe ministère de l'Enseignement supérieur et de la Recherche et la Conférence des présidents d'université ont souhaité créer un "comité des pairs" afin d'aider les universités qui le souhaitent en matière de gestion budgétaire.
Depuis 4 ans une mutation profonde du paysage universitaire a été engagée et l’ensemble des universités seront autonomes en 2012. Les universités autonomes ont été particulièrement accompagnées financièrement. Elles ont utilisé avec dynamisme ces marges, au bénéfice de leurs personnels et de leurs étudiants. La très grande majorité des établissements est en bonne santé financière.
8 établissements sur 83 constatent cependant deux déficits de fonctionnement consécutifs, ce qui amène les recteurs à arrêter le budget conformément à l’article 56 du décret du 27 juin 2008. Les raisons de ces déficits sont souvent techniques (régularisations comptables demandées par les commissaires aux comptes). Dans certains cas, la gestion et la situation financière des établissements méritent d’être regardées attentivement.

Pour renforcer l’expertise de ces situations, le ministère de l'Enseignement supérieur et de la Recherche et la Conférence des présidents d’université ont décidé de créer une nouvelle modalité de dialogue avec la mise en place d’un "comité des pairs". Pour les universités qui le souhaitent, des réunions spécifiques seront organisées. Elles associeront l’université, le Ministère de l’Enseignement supérieur et de la Recherche, le recteur concerné ainsi que deux anciens présidents d’université, reconnus pour leurs compétences en matière de gestion, Claude Jammeux, et Bernard Dizambourg,. La présence de ces "pairs" permettra de porter un regard approfondi et connaisseur sur ces situations et de contribuer à des pistes d’amélioration de leur situation. Ces réunions pourront aussi enrichir plus largement l’analyse budgétaire de ce secteur.
Le très grand effort de réforme universitaire a été accompagné par d’importants moyens supplémentaires:
  • Un transfert de la masse salariale (bonus indemnitaire de 10% notamment pour faire vivre une gestion des ressources humaines dynamique) qui  assure des marges de manœuvre pour chaque université;
  • Un financement intégral des mesures de point fonction publique ou de pensions;
  • Un abondement supplémentaire de 14,5 millions d'euros fin 2011 sur la question du vieillissement des personnel (glissement vieillesse technicité), qui couvre aussi bien des mesures techniques que des décisions prises par les universités, dans un contexte budgétaire national pourtant très contraint.

La Conférence des présidents d’université a exprimé clairement le souhait de ne pas reprendre en 2011 aux universités disposant d’un GVT négatif les marges dont elles disposent, car cette perspective n’avait pas été anticipée. Le ministère a répondu favorablement  à cette demande.
Ce surcroit de financement sera consolidé en 2012, ce qui a pour conséquence de permettre aux établissements concernés de construire leur budget primitif dans de bonnes conditions.
Pour celles qui ont actuellement des marges de manœuvre en raison d’un GVT négatif, les crédits correspondant seront gelés à titre conservatoire dans les universités concernées dans l’attente d’un dialogue avec chacune d’entre elle, et d’une bonne vision de leur situation en 2012.
Plus largement, le ministère et la Conférence des présidents d’université engagent très rapidement un dialogue sur le financement à moyen terme des questions d’évolution de masse salariale.

A "committee of peers" to accompany the budget management of universitiesThe Ministry of Higher Education and Research and the Conference of University Presidents wanted to create a "peer panel" to help universities who wish to fiscal management.
For 4 years a profound change in the university landscape has been committed and all universities are autonomous in 2012. Autonomous universities were accompanied particularly financially. They used a dynamic margins for the benefit of their staff and their students.

The vast majority of institutions are financially sound.
8 of 83 institutions, however, find two consecutive operating deficits, leading rectors to stop the budget in accordance with Article 56 of the Decree of June 27, 2008. The reasons for these deficits are often technical (accounting adjustments requested by the auditors). In some cases, management and financial institutions need to be watched carefully. More...
17 novembre 2011

Austerity threatens autonomy, EUA warns

http://www.universityworldnews.com/layout/UW/images/logoUWorld.gifBy David Jobbins. An authoritative study of university autonomy across 26 European countries has found "worrying signs" that the economic crisis and austerity measures have led to instances of tighter controls of university budgets, "unnecessary" administrative burdens and reduced financial autonomy.
University Autonomy in Europe II - The scorecard
, launched by the European University Association in Brussels on 15 November, is an analysis of the current state of institutional autonomy in Europe. The study found evidence that, in response to the economic crisis, public funding was not only diminishing but also changing in the nature and form in which it is provided.
"Public funding is increasingly provided subject to conditions tied to its allocation or accompanied by growing accountability requirements," the report says.
"This has given public authorities more steering power over universities, which significantly contributes to reducing universities' capacity to manage their own funds freely, and hence curtails their autonomy."
The report warns: "Such developments are worrisome as they can hinder universities' capacity to overcome the crisis successfully."
The study includes four scorecards which rank and rate higher education systems in four autonomy areas: organisation, finance, staffing and academic autonomy.
Each scorecard ranks national or federal state systems according to a percentage score, with 0% the lowest and 100% the highest possible level of autonomy for each area. In each scorecard, each system has also been assigned to one of four groups - high, medium high, medium low and low - depending on their score.
The project covers 28 higher education systems in 26 countries (due to Germany's federal structure, three states were included in the study). Overall, the scorecards use a total of more than 30 indicators across the four autonomy areas.
"This report and the publication of the autonomy scorecards are designed to engage all higher education stakeholders in a more in-depth debate on autonomy and ultimately help improve national higher education systems," says report author Thomas Estermann.
"Autonomy does not mean the absence of regulations," Estermann adds. "Universities accept the challenges of working in a competitive global environment, but to do so they need the necessary managerial freedom, light and supportive regulatory frameworks and sufficient financing, otherwise they will be placed at a disadvantage."
Estonia and the UK are the only states represented in the high scoring group for all four autonomy areas. Ireland and the Scandinavian and Baltic states also have consistently high scores, while Greece and Turkey perform less well across the board.
France is never ranked higher than 16th (for organisational autonomy), falls to 22nd for financial autonomy and languishes at 27th for staffing and the bottom of the table for academic autonomy. Sweden's performance is also lacklustre, achieving 19th place (equal with Spain and Switzerland) for organisational autonomy and a 15th (equal with Finland) for financial autonomy.
While three of the four areas are vital technocratic indicators, it is the area of academic autonomy that touches the heart of the autonomy debate.
Ireland heads the table with 100%, followed by Norway (97%), the UK (94%), Estonia (92%), Finland (90%) and Iceland (89%). Greece and France are at the bottom with 40% and 37% respectively.
When the four autonomy areas are aggregated to create a single table, the UK is at the top with a score of 94.75%, with only Estonia, Finland and Ireland in the leading group scoring more than 81%. At the bottom of the table, Greece is the only country in the lowest category (0% to 40%) with a score of 33%. Cyprus, France and Turkey achieve less than 50% on aggregate scores.
Indicators used to derive the academic autonomy ranking include the power to set student numbers, to start and terminate academic programmes and design their content, and the degree of independence in quality assurance.
Since the EUA published its first report on autonomy in 2009, there have been encouraging signs that recent reforms in a number of countries have given universities more autonomy. However, the association believes there are still many constraints which limit institutional performance.
On financial autonomy, a number of countries do not allow universities to freely allocate funds internally or to retain surpluses, limiting their capacity for effective long-term planning and strategic development. For that reason, the EUA believes that governments should extend the length of funding periods.
On staffing autonomy, while a number of countries enable universities to recruit staff freely, many institutions are still unable to set employees' salaries. This can act as a considerable obstacle when seeking to attract talented academic and administrative staff in a competitive international environment.
Finally, the EUA says its research shows that national reforms aimed at improved autonomy have often been introduced without providing institutions with the human resources and management support needed to make use of their new independence.
"The association therefore calls on public authorities and the European Commission to support universities in this area."
The two-year project, supported by the European Commission's Lifelong Learning Programme, has been carried out in conjunction with EUA project partners including the German Rectors' Conference, Universities Denmark, the Conference of Rectors of Academic Schools in Poland and the University of Jyväskylä in Finland. The report can be downloaded from the EUA's website here.
<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >>
Newsletter
49 abonnés
Visiteurs
Depuis la création 2 783 472
Formation Continue du Supérieur
Archives