La grande misère de la France en matière de FTLV
La grande misère de la France en matière de FTLV, 20e en Europe derrière Chypre et l'Estonie, tout juste devant Malte, à égalité avec l'Italie
La France 20e pour la FTLV derrière Chypre et l'Estonie, tout juste devant Malte
La France est très loin d'atteindre l'objectif 2020 de 15% d'adultes engagés dans une action de FTLV, elle est même loin de se rapprocher de la moyenne européenne de 9,3%. La réalité est même encore plus désastreuse. La France a réussi le tour de force de passer de 7,3% en 2008 à 6% seulement en 2009, une perte sèche de 1.3%.
Participation des adultes à l’apprentissage tout au long de la vie
Critère de référence 2010/2020: dans l’UE, le taux moyen de participation à l’apprentissage tout au long de la vie devrait atteindre au moins 12,5% de la population en âge de travailler en 2010 et 15% en 2020.
Tendances: au niveau de l’UE, la participation est passée de 7,1 % en 2000 à 9,3% en 2009 (population de 25 à 64 ans; hommes: 8,5%, femmes: 10,2%). Cet augmentation est toutefois largement imputable à des ruptures dans les séries chronologiques, autour de 2003. La participation a légèrement diminué depuis 2005.
Meilleures performances dans l'UE: Danemark, Suède, Finlande
Bulgaria 1.4; Romania 1.5; Croatia 2.3; Turkey 2.3; Hungary 2.7; Slovakia 2.8; Greece 3.3; Macedonia 3.3; Lithuania 4.5; Poland 4.7; Latvia 5.3; Malta 5.8; France 6.0; Italy 6.0; Ireland 6.3; Portugal 6.5; Belgium 6.8; Czech Rep. 6.8; Cyprus 7.8; Germany 7.8; UE 9.3; Spain 10.4; Estonia 10.5; Luxembourg 13.4; Austria 13.8; Slovenia 14.6; Netherlands 17.0; Norway 18.1; UK 20.1; Finland 22.1; Sweden 22.2; Iceland 25.1; Denmark 31.6.
Des progrès, mais des efforts restent nécessaires pour atteindre les objectifs
Bruxelles, le 19 avril – Le nouveau rapport d’avancement sur l’éducation et la formation, publié aujourd’hui par la Commission européenne, révèle que les pays de l’UE ont amélioré leurs systèmes d’éducation dans des domaines essentiels au cours des dix dernières années, mais qu’ils n’ont satisfait qu’à un seul des cinq critères de référence définis pour 2010. Depuis 2000, l’Union est parvenue à relever de 37 % le nombre des diplômés en mathématiques, sciences et technologie, ce qui est largement supérieur à l'objectif de 15 % qu’elle s’était fixé. Des progrès importants, mais encore insuffisants, ont été réalisés en ce qui concerne la réduction du décrochage scolaire, l'augmentation du nombre d'élèves parvenant à la fin du second cycle de l’enseignement secondaire, l’amélioration des compétences en lecture et l’augmentation de la proportion d’adultes suivant un enseignement ou une formation. L’annexe ci-après fournit une ventilation détaillée des chiffres par pays. La stratégie «Europe 2020» pour l'emploi et la croissance prévoit à son tour de réduire le taux de décrochage scolaire à moins de 10 % et de faire passer le taux des diplômés de l’enseignement supérieur à 40 % au moins...
Cinq critères de référence pour 2020
En 2009, les ministres de l’éducation de l’UE se sont entendus sur cinq critères de référence à réaliser à l’horizon 2020 en matière d'éducation et de formation:
* la proportion des jeunes en situation de décrochage vis-à-vis du système d’éducation ou de formation devrait être inférieure à 10 % (ce qui signifierait, en se basant sur le taux actuel de 14,4 %, au minimum 1,7 million d’abandons scolaires en moins);
* la proportion des personnes âgées de 30 à 34 ans diplômées de l'enseignement supérieur devrait s’élever à au moins 40 % (soit 2,6 millions de diplômés supplémentaires par rapport au taux actuel de 32,3 %);
* au moins 95 % des enfants ayant entre quatre ans et l'âge de la scolarité obligatoire devraient fréquenter l'enseignement préscolaire (le taux actuel étant de 92,3 %, cela signifierait l’intégration de plus de 250 000 jeunes enfants supplémentaires dans le système éducatif);
* la proportion des jeunes de 15 ans ayant une maîtrise insuffisante de la lecture, des mathématiques et des sciences devrait descendre sous le niveau des 15 % (ce taux est actuellement de 20 % dans chacun des trois domaines; la réalisation de cet objectif signifierait que le nombre des jeunes ayant un niveau insuffisant baisserait de 250 000);
* une moyenne d’au moins 15 % des adultes (de 25 à 64 ans) devrait participer à des activités d'éducation et de formation tout au long de la vie (la proportion actuelle étant de 9,3 %, la réalisation de cet objectif correspondrait à 15 millions d'adultes supplémentaires dans l'éducation et la formation). Rapport complet de la Commission: Progrès sur la voie des objectifs de Lisbonne dans le domaine de l'éducation et de la formation – Indicateurs et points de référence 2010/11.
Franza għall-LLL 20 wara l-Estonja u Ċipru se biss quddiem ta 'Malta
Franza hija 'l bogħod ħafna milli jilħqu l-mira tal-2020 ta' 15% ta 'adulti involuti fl-azzjoni ta' LLL, hija 'l bogħod mill anki joqrob lejn il-medja Ewropea ta' 9.3%. Ir-realtà hija saħansitra aktar diżastrużi. Franza rnexxielha l-ADT ta 'minn 7.3% fl-2008 għal 6% biss fl-2009, telf nett ta' 1.3%.
Parteċipazzjoni adulta fit-tagħlim matul il-ħajja
Kriterju 2010/2020: l-UE, ir-rata medja ta 'parteċipazzjoni fit-tagħlim tul il-ħajja għandu jkun mill-inqas 12.5% tal-popolazzjoni ta' età tax-xogħol fl-2010 u 15% fl-2020.
Xejriet: Fil-livell UE, il-parteċipazzjoni żdiedet minn 7.1% fl-2000 għal 9.3% fl-2009 (popolazzjoni 25-64, irġiel: 8.5%, nisa: 10.2%). Din iż-żieda hija, madankollu, l-aktar minħabba waqfiet fis-serje, madwar 2003. Parteċipazzjoni naqas bi ftit mill-2005.
Aħjar prestazzjoni fl-UE: id-Danimarka, Svezja, Finlandja. More...
Quality Assurance and Accreditation in Lifelong Learning, the link between HE and VET
The seminar on quality assurance and accreditation in VET and HE held at the Berlin School of Economics and Law will bring together experts from Europe and beyond and from different professional and institutional backgrounds. The seminar has two main objectives: first, to explore methods and tools for overcoming the existing dichotomy between external and internal quality assurance and, secondly, to search for synergies to support the improvement of quality in education and training provision. It is hoped that the outcomes will help to identify the core elements of a mutually reinforcing approach to quality assurance and accreditation fit for lifelong learning and applicable to both VET and HE. As a by-product, it may be possible to define crucial areas for further research to support the above-mentioned objectives. Presentations of the Expert Seminar 24-25 February 2011.
President, Berlin School of Economics and Law (BSEL), Welcome Address to the International Expert Seminar on “Quality Assurance and Accreditation in Lifelong Learning”
The international seminar that we are starting today brings together experts in quality assurance from two fields: higher education (HE) and vocational education and training (VET). HE and VET are two fields, or educational subsystems, that are institutionally distinct but are both part of a strategy of life-long learning. Life-long learning requires the permeability between VET and HE (in order to allow people, for example, to advance step-by-step from apprenticeship to an academic job)...
Regular benchmarking of internal processes of the university: The Berlin School of Economics and Law is part of an alliance of seven large and highly-reputed German Universities of Applied Sciences, known as the UAS7 alliance.
One of the major purposes of this alliance is to engage in benchmarking internal structures and processes of the seven universities. For example, we have just completed a comparative analysis of our recruiting procedures for hiring new professors. This analysis has not only compared existing procedures but has identified features of best practice in individual universities and has ended with the elaboration of common standards for recruitment processes. This has been a most stimulating experience of mutual learning. Similar benchmarking processes are currently taking place in the fields of teaching methods, the organisation of further training, and the organisation of support for research and doctoral studies.
Our expertise with the link between HE and VET: The second-largest department of the Berlin School of Economics and Law is our Department of Company-Linked Programs, where Bachelor students are recruited by firms before starting their degree programs. In these programs, the curricula provide for a close link between modules studied at the university and phases of practical training in the firms where the students are affiliated. These programs are known as “Dual studies” (Duales Studium). They constitute a success story, linking elements of HE and VET. Similar links between modules studied at the university and phases of practical training “on the ground” are also provided in some of our degree programs directed at the public sector, in particular in criminal justice and police.
Conclusion the LLL perspective
In a LLL perspective, Ranking is a powerful tool for:
Enhancing the transparency of the system
Giving more information to the customers about the quality of the Vet provision,
Rewarding the best providers (by assigning more courses or more money)
Encouraging and improving Vet providers self evaluation
But a great attention should be paid to guarantee the equality of the Ranking, by taking in account the different contexts and the different groups targeted by the providers.
A bad, or unfair comparison can produce perverse effects, generating lack of motivation or opportunistic behaviors.
Quality Assurance at European level: a bright future
Ten years of implementation of the Bologna and Copenhagen processes: growing importance of QA in education and training world since EU tools produced need to be quality assured and better inter-linked. The shift to learning-outcomes-based frameworks, with its related standards curricula, certification processes, assessment mechanisms and teaching methods needs credible and robust QA arrangements to support it. Strong growth in quality assurance, especially in HE with a large number of institutional players; Quality in VET less developed with fewer actors and tools available at EU level. Open issues related to how to render QA into a mechanism for promoting a quality culture within education and training institutions and for achieving permeability between education sub-sectors.
State of the Art in QA
Maturity of QA at Institution Level?
Many German HE institutions establish systematic QM as a prerequisite for system accreditation.
At present: reluctance to enter system accreditation.
Universities‘ QM systems still at initial stage (e.g. evaluation only at course level)
Have undergone accreditation at programme level.
Maturity of Universities‘ approaches is under evaluation in system accreditation.
However, so far no empirical findings available due to the small number of cases.
Challenges for QA?
Reference points for assessing quality are missing.
Against what standards are we evaluating achievements?
EQF/NQF are underutilised; could serve as reference points.
Learning outcomes are not sufficiently issued in QA procedures.
ESG accepted and in use as main source for developing QA?
Challenges for QA at Institution Level?
Closing quality circuits: what consequences (if any) are drawn from poor evaluation results (“evidence-based action“)?
Managerial power of institutions‘ leaderships?
Strategies for establishing quality culture: dialogue and rewards
Development of context-sensitive QM procedures and instruments: acceptance of QA in the academia.
Development Paths
Quality Control or Quality Development?
Accreditation or Quality Audits?
Promoting institutional autonomy, bringing evaluation back in
QA as institutional research
Providing evidence on the determinants of student learning outcomes
Evaluation research rather descriptive, analytic potentials of available data remains underutilised.
Establishment of QA units, “Chief Quality Officers“.
Benefits to the institution:
As part of the leadership (“Stabsstelle“): underlining the emphasis which is placed on QA by HE institutions‘ managements.
As part of the academia (Institutional Research Centre): more independent, high trust in the outcomes of the performed institutional research.
Open Questions
How to link QA in HE and VET?
QA in a LLL perspective:
Analysis of students‘ learning biographies as a significant contribution to establish sound evidence on study programmes‘ learning impacts.
Establishing a monitoring system on the education system‘s effectiveness.
HE and quality standards. What can be learnt from VET (and the school sector)?