02 mai 2010

La valorisation des acquis de l'expérience révèle les compétences au travail

http://medias.lemonde.fr/mmpub/img/lgo/lemondefr_pet.gifPar Armand Hatchuel (professeur à Mines Paris-Tech).
Depuis 2002, la loi sur la validation des acquis de l'expérience (VAE) permet à un salarié de demander la reconnaissance officielle de son savoir-faire pratique. Un diplôme (ou la certification d'une qualification) lui est alors délivré par un jury auquel participent salariés et employeurs.
Réduisant les inégalités de formation et ouvrant les parcours des salariés, la VAE devrait connaître un large succès. Pourtant, sa mise en oeuvre est plus lente que prévu, et joue peu sur la rémunération de ceux qui en ont bénéficié. La procédure, il est vrai, est complexe. De plus, employeurs et salariés n'ont pas toujours le même point de vue sur la VAE.
Pourtant, une recherche menée dans quinze entreprises ayant mis en place un programme de VAE montre que celle-ci est aussi un levier privilégié de réflexion collective sur le travail, un constat qui devrait favoriser son développement (Marie-Christine Bureau et Carole Tuschzirer, "La validation des acquis de l'expérience est-elle un moyen de reconnaissance du travail ?", Sociologie du travail n° 52, 1, 2010).
Pour les salariés, la VAE est d'abord le moyen de faire reconnaître une compétence équivalente à un diplôme qu'ils n'ont pas. A l'instar des personnels qui "n'avaient que le permis de conduire" et qui sont enfin reconnus comme "conducteurs de cars" ou d'aides à domicile qui veulent acquérir un diplôme d'Etat d'auxiliaire de vie sociale. Souvent, il s'agit de corriger l'impression que "ce que l'on fait, n'importe qui peut le faire", et de donner la dignité du "métier" à ce qui passe trop souvent pour un travail sans compétences spéciales. Les objectifs des employeurs recoupent ceux des salariés lorsqu'il s'agit de valoriser des activités et des secteurs peu considérés alors même qu'ils connaissent une forte croissance, comme la restauration rapide, la grande distribution, le transport, etc.
Des compétences valorisées
La VAE sert aussi à accompagner les restructurations dans les secteurs en crise comme le textile, ou à assurer une employabilité plus large dans des secteurs trop petits. Mais, dans les deux cas, les chercheurs n'ont pas observé de lien entre le processus de VAE et une évolution de la rémunération : soit celle-ci était déjà élevée, afin d'attirer et de fidéliser la main-d'oeuvre dans un secteur peu attractif ; soit le contexte économique difficile se prête mal à une augmentation des salaires.
Plutôt qu'une valorisation économique, la VAE apporte donc une légitimation de l'activité et des compétences associées. Surtout, elle offre un levier pour un management plus éclairé du travail. Car la démarche impose deux préalables. D'une part, la constitution d'un référentiel de compétences et de connaissances qui permet au jury d'attribuer la qualification visée. D'autre part, la démonstration (sur dossier ou in situ) des compétences acquises en pratique.
Or, le travail réel ne se laisse ni aisément décrire ni facilement ajuster à un référentiel préconçu. Valoriser l'expérience exige donc un effort de révélation et de clarification qui va bien au-delà de simples pratiques d'organisation du travail.
Cet effort bénéficie directement à la formation de ces salariés, mais il peut aussi conduire à améliorer les processus de travail. Interrogés, les salariés évoquent souvent un enrichissement de leurs pratiques par la VAE : prise de conscience du contexte, des progrès possibles, des collectifs impliqués, etc.
Ainsi, outre la reconnaissance de l'expérience, l'extension progressive de la VAE pourrait contribuer à une conception plus exacte du travail. Car en analysant les activités, mêmes les plus simples, on découvre toujours qu'elles ne se réduisent ni à l'exécution aveugle de tâches ni à des critères d'efficacité immuables. Travailler, c'est inévitablement s'engager dans une action collective dont les repères et les partenaires vont rarement de soi. Bien conduite, la VAE a donc le grand mérite de rendre visible l'étendue et la multiplicité des compétences qu'exige cet engagement.
http://medias.lemonde.fr/mmpub/img/lgo/lemondefr_pet.gif Por Hatchuel Armand (Profesor Minas de París-Tech). Desde 2002, la ley sobre el reconocimiento del aprendizaje previo (APL) permite que un empleado para obtener el reconocimiento oficial de su saber práctico. Un título (o certificado de cualificación) que se entrega por un jurado participación de los trabajadores y los empleadores. Reducir las desigualdades y la apertura de cursos de formación para los empleados, VAE debe un gran éxito.Sin embargo, su aplicación es más lento de lo esperado y tiene poco efecto sobre los ingresos de los que se han beneficiado. El procedimiento, es cierto, es compleja. Además, los empleadores y los empleados no son siempre la misma opinión sobre el APL. Sin embargo, las investigaciones realizadas en dos empresas que han implementado un programa de APL muestra que también es una palanca clave para la reflexión colectiva sobre el trabajo, un dato que debería apoyar su desarrollo (Marie-Christine Mesa y Tuschzirer Carole " La validación de la experiencia es un reconocimiento al trabajo? ", Sociología del Trabajo N º 52, 1, 2010). Para los empleados, el VAE es ante todo una manera de reconocer la competencia equivalente a un título que no lo hacen. Al igual que el personal ", que tenía una licencia válida y finalmente están reconocidos como los conductores de autobús" o cuidadores que quieran adquirir una capacitación para la vida social asistente.  A menudo, es corregir la impresión de que "lo que hacemos, cualquiera puede hacerlo", y dignificar la profesión "con demasiada frecuencia lo que pasa por trabajar sin habilidades especiales. Los objetivos de los empleadores se superponen a las de los empleados cuando se trata de valor las actividades y sectores que no se consideran a pesar de que están experimentando un crecimiento tan fuerte como la comida rápida, tiendas, transporte, etc. Más información...

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Higher Education’s Commitment to Sustainability: from Understanding to Action

http://www.guni-rmies.net/img/logo.gif5th International Barcelona Conference on Higher Education: Higher Education’s Commitment to Sustainability: from Understanding to Action.
From 23-11-10 to 26-11-10,
PLACE: Barcelona, Spain. ORGANIZED BY:
Global University Network for Innovation (GUNI).
The 5th International Barcelona Conference on Higher Education is designed to deepen the conceptual definition of the lines of change in higher education to respond to the challenges of sustainability, as well as to identify ways for action. Both facilitate the transition between existing and new educational scenarios consistent with the vision of the sustainability paradigm to move from understanding to action.
It is time to ask: How can we teach a holistic vision of reality? How can we learn to work in a transversal manner? What new competencies are needed for future citizens? What do we research and how do we research it? How can the collective consciousness, democratic processes and the citizenry be reinforced? How to foment cooperation and working in group networks? All these aspects form part of the challenge of sustainability and it is necessary to clarify them in order to have a clear vision about the direction of where we are headed as a planetary society.
Higher education should incorporate new, cross-disciplinary curriculum contents that equip people with new tools that are more suited to the context in which they will carry out their professions. One key learning need is the ability to make connections between many types of knowledge, giving equal value on the quality of our relationships with the world at large.

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The 7th Annual Ethics Conference: The Ethics of Sustainable Development in Higher Education

http://www.strathmore.edu/images/Default_01.jpgFrom 28-10-10 to 29-10-10, PLACE: Nairobi, Kenya, ORGANIZED BY: Strathmore University
The objective of the 7th Annual Conference is to provide a forum for the re-examination of the concept of sustainable development and the role of higher education institutions in its achievement. Have East African Universities lived up to this ideal of a university? Has university research worked with government and communities to ensure integration of all aspects of society in the pursuit of development? What role have universities played in helping governments develop policies that will ensure achievement of sustainable development?
Sustainability also embraces key elements without which a society cannot advance, such as constitutional provisions that respect and protect human dignity, a legislature understood as a true law-making arm, a sound judiciary system, social policy formulation and research, a value system that fosters virtuous leadership and other related subjects.
This Annual Conference, which is already a tradition in the country, presents to governments, businesses and academia an open forum for the discussion of ideas and innovative proposals aimed at making our institutions purveyors of a true development with ethics as its pillar and foundation.
To this end, the Conference Secretariat invites research papers and presentations from the following themes:
1. Governance, policy-making & development.
2. Legal premises for a holistic understanding of sustainable development and the possible links between justice, the environment and human rights.
3. The philosophical foundations of development from a social, political and/or environmental perspective.
4. Human Dignity as the centre and prerogative of sustainable development that stresses the increasingly clear link between combatting environmental degradation and promoting an integral human development.
5. Universities and development: possible areas of interconnection.
6. Reflections on the current state of East African Universities as institutions that should play an essential role in development.
Annual Ethics Conference Executive Summary and Information. 2010 Concept Note.

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Entrepreneurial learning and the role of universities

http://www.he-r.emuni.si/2010/images/logo.gif3rd EMUNI Conference on Higher Education and Research: Entrepreneurial Learning and the Role of Universities
From 23-09-10 to 25-09-10, PLACE: Portoroz, Slovenia
ORGANIZED BY: EMUNI Higher Education & Research
The 3rd EMUNI Conference on Higher Education and Research will focus on Entrepreneurial learning and the role of universities. Euro-Mediterranean higher education and research institutions are getting more and more aware of the crucial role of entrepreneurial education and academic cooperation with the enterprise sector as well as the crucial role of universities in the promotion of intercultural dialogue in business. The Union for the Mediterranean has recognised the importance of this field by placing the Mediterranean Business Development Initiative among the six priorities of the Union.
CONFERENCE SUBJECT AREAS
• University/Enterprise Cooperation
• University Fund Raising and EU Projects
• The Role of Entrepreneurial Education in the Development of Priorities of the Euro-Mediterranean
• Lifelong Learning, Training and Education
• Increasing Employability of Graduates
• Recognition of Knowledge, Gained in Practice
• Learning Entrepreneurship in Different Cultural Environments
• National Higher Education Policy on Entrepreneurial Learning
• The Mediterranean Business Development Initiative

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13th Toulon-Verona Conference

http://www4.fe.uc.pt/servicesconf/images/toulonverone1.jpg13th Toulon-Verona Conference: A think-tank on Excellence in Services, University of Coimbra, Portugal (2-4 September 2010).
The 13th Toulon-Verona International Conference "A think-tank on Excellence in Services" will take place at the University of Coimbra, Portugal from 2-4 September 2010.

This is an international forum that encourages debate between academics, researchers and managers interested in the implementation of quality management and excellence in higher education, healthcare, local government, tourism, banking and logistics.
This conference will look at the role of stakeholders, resources, processes, certifications, accreditations and labels, measurement and improvement in quality management.
The programme comprises plenary and parallel sessions. It will be a pleasure to have with us, as invited speakers, two well-known quality leaders: Professor Tito Conti (short bio), Professor Pedro Andrade Saraiva (short bio).
The parallel sessions will be organised around the topics of the conference, including: Higher Education, Health Care, Local Government and public services, Tourism and Leisure, Banking services, Logistics, Theoretical and methodological approaches. The programme will include a visit to the old part of the University and the gala dinner. The conference will start on the 2nd of September (Thursday) afternoon and finish on the 4th (Saturday) before lunch. The general outline of the programme will be available here soon.
The Toulon-Verona Conference is a well-established international forum that encourages the debate between academics, researchers and managers interesting in the implementation of Quality Management and Excellence in Higher Education, Health Care, Local Government, Tourism, Banking, and Logistics.
History
During the first QMOD Conference in Zhenzhou, China, in 1997, Professor Claudio Baccarani of the University of Verona, Italy, and Professor Michel Weill of the University of Toulon, France, launched the idea of organizing a conference sponsored by their two universities on the theme of quality in higher education institutions. Over the years, the conference has expanded its scope, welcomed hundreds of delegates and published more than a thousand research papers.
The 1st Toulon-Verona Conference was hosted by the University of Toulon, France, in 1998. The 2nd Toulon-Verona Conference was hosted by the University of Verona, Italy, in 1999. The 3rd Toulon-Verona Conference was hosted by the University of Derby, UK. The 4th Toulon-Verona Conference was hosted by the Polytechnic of Mons, Belgium. The 5th Toulon-Verona Conference was hosted by the ISEG of Lisbon, Portugal. The 6th Toulon-Verona Conference was hosted by the University of Oviedo, Spain. The 7th Toulon-Verona Conference came back to the University of Toulon, France, supported by the Provence Regional Council, the Var Council and the Toulon Provence Méditerranée Council. To consolidate the three main themes, the conference took on the name of "Quality in Services". The 8th Toulon-Verona Conference was hosted by the University of Palermo, Italy.  The 9th Toulon-Verona Conference was hosted by the University of Paisley, Scotland. The 10th Toulon-Verona Conference was hosted by Aristotle University in Thessaloniki, Greece. The 11th Toulon-Verona Conference was hosted by the University of Florence, Italy. The 12th Toulon-Verona Conference was hosted by the University of Verona, Italy. Welcome to the 13th Toulon-Verona (ICQSS) Conference "Excellence in Services" in Coimbra, Portugal, on 2-4 September 2010.

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Grand emprunt et supérieur, journée d’information le 25 mai 2010

http://www.amue.fr/fileadmin/templates/images/img_css/bg_titre_page_presentation.pngLe ministère de l’enseignement supérieur et de la recherche convie la communauté universitaire et scientifique à une journée d’information sur le grand emprunt le mardi 25 mai 2010 à la Sorbonne.
La « journée d'information sur le grand emprunt », organisée le 25 mai 2010 à la Sorbonne, s’adresse à « toute la communauté universitaire et scientifique », enseignants-chercheurs, chercheurs et responsables de laboratoires.
Selon l’AEF, même si aucun programme détaillé n’est encore disponible, la journée devrait se centrer sur:
* les axes prioritaires du grand emprunt,
* les différents appels à projets, leur mode de sélection,
* les conditions pour se porter candidat
Selon le ministère, des ateliers thématiques permettront d'approfondir ces différents points. Ils seront organisés par grands domaines disciplinaires: santé, sciences de l'homme et de la société et sciences exactes.
Toujours selon l’AEF, une invitation adressée aux universités et laboratoires le lundi 26 avril 2010 par le MESR, déclare que « le grand emprunt concerne tous les établissements et tous les chercheurs: il n'y a pas de condition de taille, il n'y a pas de restriction sur les disciplines; aucun chercheur, aucune équipe, aucune université ou grande école ne doit passer à côté de l'occasion d'obtenir le soutien qu'elle mérite. »
Enfin, le comité interministériel devrait se tenir le lundi 3 mai afin de décider  du lancement des premiers appels à projets qui concerneraient les équipements d'excellence et la recherche en biosanté.
http://www.amue.fr/fileadmin/templates/images/img_css/bg_titre_page_presentation.pngMinistério do Ensino Superior e Investigação, convida a comunidade acadêmica e científica para uma jornada de informação sobre o empréstimo de grande terça-feira 25 de maio de 2010 na Sorbonne.
O "Dia de Informação sobre" A Selva ", realizada 25 de maio de 2010 na Sorbonne, fala de" toda a comunidade acadêmica e científica, professores, pesquisadores e gestores de laboratório
. Leia mais...

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