Higher Education Policy: Academic Freedom in Europe
Higher Education Policy (HEP), June 2009, (Vol. 22, No. 2).
Articles:
Reconnecting the Research–Policy–Practice Nexus in Higher Education: 'Evidence-Based Policy' in Practice in National and International Contexts, William Locke
Australian University International Student Finances, Helen Forbes-Mewett, Simon Marginson, Chris Nyland, Gaby Ramia and Erlenawati Sawir
The Equity Challenge in China's Higher Education Finance Policy, Fengshou Sun and Armando Barrientos
From Space to Place: University Performance and its Built Environment, Paul Temple
GATS and Higher Education: State of Play of the Liberalization Commitments, Antoni Verger
Forum: Restructuring as a Panacea for the Sustainable Development of the Nigerian University System, M Olalekan Arikewuyo
Academic Freedom in Europe: Time for a Magna Charta? Terence Karran:
This paper’s purpose is to provide a working definition of academic freedom for the higher-educational institutions of the European Union. The paper’s rationale is as follows. Firstly, academic freedom is considered a fundamental aspect of the workings of the Universities in the European Union (EU). For example, the Magna Charta Universitatum declaims: ‘Freedom in research and training is the fundamental principle of university life, and governments and universities, each as far as in them lies, must ensure respect for this fundamental requirement’ (European Universities Association, 1988, 1). Similarly, the proposed European Union Constitution explicitly states in Article II-73 that ‘[t]he arts and scientific research shall be free of constraint. Academic freedom shall be respected’ (European Union, 2005, 50). The constitution received insufficient support among the EU nations to be enacted into law. However, if the process of integration among the 27 (and more) member states is to proceed, a document of similar status is likely to be ratified within the next...
Sensibiliser 12 000 entreprises lorraines aux enjeux de la VAE

À l’initiative de l’État/DRTEFP et de la Région Lorraine, les entreprises lorraines de plus de 5 salariés ont été destinatrices de supports de communication visant à mieux faire connaître et à faciliter les utilisations de la VAE en entreprise.
Deux supports leur ont été transmis : * Un tabloïd présentant divers témoignages lorrains d’employeurs de salariés engagés dans des actions collectives de VAE, ainsi que les informations de base pour une compréhension du dispositif, * Une fiche pratique présentant la plate-forme de services VAE aux entreprises.
Inscrite dans le plan d’action régional pour la Validation des Acquis de l’Expérience (VAE), une «plate-forme de services VAE aux entreprises» est constituée en Lorraine depuis fin 2008. L’objectif, pour l'État et la Région Lorraine, en concertation avec les partenaires sociaux dans le cadre de la Commission VAE du CCREFP, est faire de la VAE une démarche intégrée dans les politiques de gestion des ressources humaines et de qualification d’un plus grand nombre d’entreprises, mais aussi de branches professionnelles et de territoires. Les actions développées à travers la plate-forme de services doivent permettre de mieux faire connaître la VAE aux entreprises et surtout de leur simplifier et de leur faciliter l’accès, en leur proposant un point d’entrée unique et une réponse «sur mesure» adaptée à leur problématique. Consulter la lettre. Consulter la fiche "Plate-forme de services VAE aux entreprises".

På initiativ av staten / DRTEFP och regionen Lorraine, Lorraine företag med fler än 5 anställda var avsedda för kommunikation för att öka medvetenheten och underlätta användningen av APL i näringslivet.
Två medier har lagts fram: * En tabloid berättelser lorrains med olika arbetsgivare för anställda som deltar i gemensamma åtgärder av VAE samt grundläggande information för förståelsen av enhet * Ett faktablad som beskriver serviceplattform VAE företag. Se brev. Consult kortet plattform tjänster till företag VAE. Mer...