History of Adult Education and Training in Europe
Adult education and training is simply not a question about adults learning but about adults learning at different stages of the life course and in varied social and cultural circumstances. The seminar aims at discussing life-long learning in history and the relation between life course and adult education from the perspectives of individuals, institutions, society and different cultural traditions.
The organizers invite researchers from different parts of Europe to discuss these themes. Doctoral students are especially welcome.
On Monday (June 8th), there will be a special session about ‘Nordic Adult Education’. Papers discussing whether such a phenomenon exists, what is it, which kind of functions it has had and whether it has any relevance today, are welcomed.
More information about the seminar: http://www.esrea.org/.
Continuity, consolidation and change: Towards a European era of vocational education and training


The Role of Higher Education in Fostering the Culture of Dialogue and Understanding
pcassuto | 18 mai, 2009 10:36
IAU 2009 International Conference, Notre Dame University – Louaize, Beirut, Lebanon, 5 - 6 November 2009.
The beginning of the 21st century has witnessed the eruption of serious social, cultural and political unrest and conflict worldwide. The almost unprecedented economic crisis is likely to increase the turmoil and compound the complexity of finding solutions. Today’s society seems more fragmented and unstable than ever. This is very true in countries with multi-cultural, multi-ethnic and multi-confessional societies, as is currently the case in Lebanon, where violence has often replaced dialogue and understanding. However, it is only through dialogue, that in Lebanon and elsewhere we may manage to reconcile.
Given Lebanon’s diversity and the country’s need to find a harmonious way to life for all its citizens , Notre Dame University – Louaize is pleased to host the IAU international conference that will focus on “The Role of Higher Education in Fostering the Inter-Cultural Dialogue and Understanding” on November 5-6, 2009 in Lebanon.
The theme is in line with the IAU’s goal to promote cooperation and understanding at the international, regional and national levels and contribute to freedom and justice, human dignity and solidarity through teaching and learning, research and service.
Given the diversity of cultural communities in Lebanon which is mirrored in its educational institutions, the country serves as a microcosm for exploring issues of inter-cultural dialogue and understanding. The conference will bring together higher educational leaders, scholars and students to discuss how higher education today, contributes or could contribute to creating a culture of dialogue at the institutional, local, regional and international levels.
The IAU International Conference will explore and offer a forum for sharing ideas, examples of good practice as well as innovative ways by which higher education can foster dialogue and understanding in the context of diversity.
Comment les universités européennes gèrent-elles leur crise ?
Le fameux classement de Shangaï a donné le signal d’un mouvement de remise en cause du système universitaire qui a saisi l’Europe entière. Chez nous, elle se traduit par la grève la plus longue depuis 1976. Nous avons soudain réalisé que toutes nos universités étaient exposées au même défi par la montée en puissance des Américains et des Asiatiques. Comment empêcher un phénomène de « fuite des cerveaux » qui a déjà commencé et qui pourrait priver l’Europe des cadres bien formés dont elle aura de plus en plus besoin ?
Les réponses de l’OCDE, celle de la Commission européenne et des thinks tanks européens ont convergé : donnez l’autonomie aux universités, augmentez massivement le financement, créez des laboratoires de recherche performants, afin d’attirer les industries de pointe. OK.
Autonomie de gestion, pourquoi pas : d’après Bruegel, à Bruxelles, un euro investi serait deux fois plus efficace lorsque la dépense a été décidée par l’université elle-même, sur le montant de son propre budget. Mais comme l’écrivait Thomas Piketty dans Libération, « il ne peut exister d’autonomie réussie sans une maîtrise des moyens correspondants, avec des progressions régulières et prévisibles. La liberté dans la pauvreté et la pénurie, cela ne marche pas. » Or, l’Europe consacre à ses universités en moyenne 1,2 % de son PIB, contre 3,3 % aux Etats-Unis.
Solution alors prônée par certains : augmentez massivement les droits d’inscription. Encourager les étudiants à s’endetter pour la moitié de leur vie professionnelle ? Mais la crise américaine ne trouve-t-elle pas une partie de son origine dans cette fuite en avant générale dans le crédit ? Vient alors l’autre conseil : créez des laboratoires de pointe pour attirer dans votre région les industries high tech. Fort bien, mais la crise de l’emploi, aux Etats-Unis, vient d’apporter la démonstration que ces emplois sur-qualifiés dans les nouvelles industries de la haute technologie ne peuvent absorber qu’un petit dixième de la main d’œuvre.
D’où l’impérieuse nécessité d’aller voir un peu ce qui se fait chez les autres, chez nos voisins d’Europe, qui se débattent souvent avec les mêmes difficultés que les nôtres.
Universiteter: Hvordan europeiske universiteter de administrere sine krise? Den berømte Shanghai rangering ga signal for en bevegelse utfordrende universitetet som har beslaglagt hele Europa. For oss er det oversettes til den lengste streik siden 1976. Vi har plutselig innsett at alle våre universitetene ble eksponert for utfordringen med økende strøm av amerikanere og asiater. Hvordan hindre en fenomenet "hjerneflukt" som allerede har startet og kunne frata Europa av ledere trenes det i økende grad behov? Mer...
La formation est-elle un facteur de promotion ?

Si l'étude se conclut sur : « les personnes promues l'auraient sans doute été même sans formation », les auteurs apportent une dernière nuance : « Cela ne signifie bien sûr pas qu'aucune formation ne peut entraîner une promotion : une étude plus poussée devrait par exemple examiner si un type de formation, notamment les formations diplômantes et de longue durée, supérieure à un mois, ne pourrait pas engendrer un effet plus significatif ». Sommaire de "Formations et emploi - Édition 2009". Résumés des dossiers de Formations et emploi - Édition 2009.
Une aide pour réviser le DAEU

Hoewel dit niet specifiek gewijd aan DAEU, vindt u de middelen om het grootste deel van het materiaal op de site lewebpedagogique.com. Te herzien met quizzen, video's, formulieren en cursussen, klik Bac S, L, lade of andere serie. Meer...