Canalblog
Suivre ce blog Administration + Créer mon blog
Formation Continue du Supérieur
17 février 2014

IdF. Une université confédérale ?

http://blog.educpros.fr/pierredubois/wp-content/themes/longbeach_pdubois/longbeach/images/img01.jpgBlog Educpros de Pierre Dubois. Le think tank Jean-Pierre Vernant, 59 universitaires proches de la gauche de gouvernement, préconise, dans une lettre adressée le 10 février 2014 à Geneviève Fioraso, la création d’une seule université, confédérale, sur le territoire francilien. Parmi les trois formes de regroupement, proposées par la loi ESR de juillet 2013, le collectif retient la forme Association, rejette la forme Communauté d’universités et d’établissements. Voir l'article entier...
17 février 2014

Les bacs technos ont toute leur place en IUT : comment l’Université Cergy-Pontoise les fait réussir

http://orientation.blog.lemonde.fr/files/2011/08/Edhec-Olivier-Rollot-208x300.jpgSur le blog Le Monde d'Olivier RollotLes bacs technos en IUT, les bacs généraux en licence et les bacs pros en BTS. Derrière le discours logique et bien formaté que portent parfois les ministères de l’Education nationale et de l’Enseignement supérieur se cache une réalité bien plus contrastée. Certains DUT (par exemple «Mesures physiques») ne sont dans les faits accessibles qu’aux bacheliers S, et constituent de véritables prépas alternatives aux grandes écoles, alors que d’autres DUT peinent à recruter des bacheliers technologiques.
Objectif : 45% de bacs technos
L’université de Cergy Pontoise a décidé de prendre à bras la réussite universitaire des bacheliers technologiques (STI2D, ST2S, STL, etc.). «Notre IUT accueille traditionnellement plus de bacheliers technologiques que la moyenne nationale, et ils ont décidé d'accentuer ce trait. À la rentrée 2013, l'IUT a accueilli 41% de bacheliers technologiques contre 39% un an plus tôt. L'objectif est d'atteindre à terme 45%», explique son président, François Germinet. Suite...
17 février 2014

Cours en ligne : "plus que les MOOC, les SPOC ont de l'avenir à l'université"

VousNousIlsPropos recueillis par Charles Centofanti. Les MOOC, ces cours en ligne mas­sifs et ouverts, sont en plein essor. Mais sont-ils si effi­caces ? Vont-ils bou­le­ver­ser dura­ble­ment le supé­rieur ? Entretien avec François Germinet, pré­sident de l'université de Cergy-Pontoise et du comité numé­rique de la Conférence des pré­si­dents d'université (CPU).

Les « MOOC » (Massive Online Open Courses), en fran­çais les « CLOM » (Cours en Ligne Ouverts et Massifs), sont-ils l'avenir de l'université ?
Oui et non. Il y a de nom­breux mal­en­ten­dus sur les cours en lignes. Il faut dis­tin­guer les MOOC, en tant que cours ouverts et mas­sifs d'envergure inter­na­tio­nale, et les SPOC (Small pri­vate online classes) qui sont des cours pri­vés très proches du prin­cipe de la classe inver­sée à dis­tance. Dans le pre­mier cas, les MOOC ne repré­sentent pas vrai­ment l'avenir de l'université : il s'agit de têtes de gon­dole qui par­ti­cipent à la renom­mée de l'établissement. En revanche, les SPOC, ces séquences péda­go­giques acces­sibles par un petit groupe d'étudiants pour ensuite être retra­vaillées avec les ensei­gnants, ont de l'avenir à l'université. Suite...

17 février 2014

Report on risks of #learning analytics in education #educause

Inge Ignatia de WaardBy Inge Ignatia de Waard. In June 2012 Educause already launched a 44 page report on possible risks and benefits of using learning analytics in Higher Education written by Randall Stiles. While Bert De Coutere and Wilfred Rubens shared a small reflection during Online Educa Berlin assuming that none of us would have ever have made it if quota on Learning analytics would have been used while we were studying, I  wanted to revisit the report of Educause. It is a really nice report taking a deeper look at all the trajectories that can come out of learning analytics and their implementation, as well as guidelines on what to take into account when deploying a learning analytics department inside a Higher Ed institute. Read more...
17 février 2014

My university just pays lip service to equality and diversity

http://static.guim.co.uk/static/c55907932af8ee96c21b7d89a9ebeedb4602fbbf/common/images/logos/the-guardian/news.gifBy Anonymous academic. Universities trot out BME staff for photos in their prospectuses, but when it comes to promotions, we are left at the end of the queue. I am a member of my university's BME staff group. Over the years, it has changed from a forum for us to discuss issues of racism, representation, and discrimination, to a co-opted showpiece for the university to show that it is doing its bit towards supporting equality. More...

17 février 2014

'Paying interns is so in this year,' say protesters at London Fashion Week

http://static.guim.co.uk/static/c55907932af8ee96c21b7d89a9ebeedb4602fbbf/common/images/logos/the-guardian/news.gifBy . As London Fashion Week kicks off, students take a stand against the use of unpaid interns in the fashion industry. It wasn't just the bizarre outfits that attracted curious stares at London Fashion Week on Friday morning. A banner flung out of the window of Somerset House, overlooking the catwalk tents and fashion week crowds, declared: "Paying interns is so in this year."
But is it?
Students from King's College London (KCL) and the campaign group Intern Aware were raising awareness about the continued use of unpaid interns in the fashion industry. More...

17 février 2014

A first-class degree? I'd rather get a job...

http://static.guim.co.uk/static/c55907932af8ee96c21b7d89a9ebeedb4602fbbf/common/images/logos/the-guardian/news.gifBy . With more students focusing on their employability skills to try and get a graduate job, these students are no longer aiming for firsts. There was a time when university students feared that getting a first was their only chance of getting a good graduate job, and scrambled to get a seat in the library in the hope of securing the top grades. But now many students are taking a different approach to standing out in the job market – by putting their extra-curricular activities above their education. More...

17 février 2014

UK universities – it's time to go to India

http://static.guim.co.uk/static/c55907932af8ee96c21b7d89a9ebeedb4602fbbf/common/images/logos/the-guardian/news.gifBy Claire Shaw. In five year's time, India will have the largest number of students enrolled in higher education. The UK can't sit back, it must go to India, urges report. UK universities must go to India if they are to benefit from a shake up to international higher education which will see India enrolling the largest number of students into tertiary education in the world by 2020, warns a British Council report. More...

17 février 2014

Cameron's student visa policy is a disastrous own goal

http://static.guim.co.uk/static/c55907932af8ee96c21b7d89a9ebeedb4602fbbf/common/images/logos/the-guardian/news.gifBy . The prime minister's careless immigration pledge is putting off some of our brightest visitors – and damaging Britain. Stupid. Incoherent. Short-sighted. Cack-handed. Intrusive. Counter-productive. One thesaurus is not enough to describe the folly of the British government's policy towards foreign students. Working in a British university, I see its dire effects every day. Kafkaesque, intrusive bureaucracy. More...

17 février 2014

How to recruit and attract savvy students – five tips

http://static.guim.co.uk/static/c55907932af8ee96c21b7d89a9ebeedb4602fbbf/common/images/logos/the-guardian/news.gifBy Simon Pride. Clever branding and cool apps can beat traditional marketing as universities compete to stand out from the crowd. The role of marketing in higher education has never been more important. In an era of higher fees, universities need to work even harder to differentiate their offering from that of their competitors. More...

Newsletter
50 abonnés
Visiteurs
Depuis la création 2 794 155
Formation Continue du Supérieur
Archives